Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Falska Payson mail har sänts ut.


DruttenSE

Rekommendera Poster

Hej

I dag 14.24 fick jag ett mail i från Payson där dom skriver att dom ska göra en säkerhets koll specielt ett ärende.

 

De som fick mig att reagera var att mailet saknar å,ä och ö

Samt att det kommer i från service@payson.se.

 

Sedan om man klickar på länken så blir den stoppad med texten att det här en webbförfalsking ni kan själv se bilden.

 

Sänder med både mailet och vad som händer om ni klickar på länken.

Sedan går den länken till inte Payson.se utan till Payson.biz

 

Så avslutningsvis.

Får du ett mail från Payson där dom ber dig logga in via en spesifik länk, då ska man dra öron åt dig.

Ser du att adressen säger något som t.ex Service, webbsäkerhet, då ska man dra öron åt dig.

Är det så att det saknar bokstäver eller att å,ä och ö inte ser rätt ut, då ska ska man dra örona åt dig.

 

Sedan är det så här att banker eller andra betalnings förtag inte sänder sådan här mail till sina kunder utan ska dom göra något specielt så brukar dom ringa upp och boka in ett möte för att prat om saken innan det händer något.

post-19277-1249910227.png

post-19277-1249910240.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick ett liknande, den åkte i junk med en gång :)

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick ett liknande, den åkte i junk med en gång :)

 

Med vänlig hälsning

Olli

Nu skall ni inte vara sådana!

Jag ser det som min plikt att alltid fylla i felaktig information när den här typen av falska meddelanden kommer.

Det tar ett par minuter av mitt liv men det kanske kan ta en minut av deras. Om alla gör det så kanske de slutar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Nu skall ni inte vara sådana!

Jag ser det som min plikt att alltid fylla i felaktig information när den här typen av falska meddelanden kommer.

Det tar ett par minuter av mitt liv men det kanske kan ta en minut av deras. Om alla gör det så kanske de slutar...

 

Jag skulle gissa att uppgifterna de fångar in testas via scriptad automatik. Så de minuter du tar av ditt liv lär sällan motsvaras av mer än några millisekunder processortid hos en spamrobot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gissa att uppgifterna de fångar in testas via scriptad automatik. Så de minuter du tar av ditt liv lär sällan motsvaras av mer än några millisekunder processortid hos en spamrobot.

Jag förstod nästan det, men var beredd att ta chansen för att kunna djävlas med dessa "individer" (läs: Svin!)...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...