Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Uppgradera Mac Pro Raid + Minnen!

Kl0n

Recommended Posts

Hej.

Jag har en Mac Pro 2006 (2x2,66 + 2gb 667) som jag tycker börjar bli lite slö så jag tänkte att det var dags att göra en liten uppgradering på datorn.

Jag har tänkt och köpa till 2gb minne till datorn och köpa nya hårddiskar som jag har tänkt att köra i Raid,

men jag är osäker på vilken Raid jag ska köra.

Någon som har något bra förslag?

Vill ändå ha någon slags backup så jag kan spara/spegla data på något bra sett.

Jag har suttit och kolla på en raid 1+0 lösning men jag har inte sett någon som har kört det så jag undrar om du går på macen.

tack på förhand!

/Kl0n

Dubbla minnet och köra Raid array med ökad prestanda är nog den bästa lösningen för att få en bra prestanda ökning.

Efter jag upggradera från 2 till 4 gig minne blev det en lite skjuts...men det stora ökningen kom efter jag satte upp två sprillans nya 750 gig diskar med 32mb cache i RAID 0

Kan inte hitta nån info på nätet att Mac Pro stöder raid 0+1...bara genom att använda deras svindyra raid kort

Verkar finns nån tredjeparts tillverkad util som heter "softraid" som däremot kan fixa raid 0+1

ok!

Men hur har du gjort med backup på dina grejer? Kör du time machine eller annan disk?

Kör för närvarande utan backup men ska inhandla en fet extern hdd för backups

Aldrig varit med om en disk krash fast jag haft att göra med runt 100 hårddiskar i mina burkar genom åren men eftersom jag nu är äldre och "visare" ska jag ta det säkra före det osaäkra och vara en duktig ponke och alltid ha "backup" :D

Men hur har du gjort med backup på dina grejer? Kör du time machine eller annan disk?
Kör backup till din gamla disk om du inte har alltförmycket data. Jag kör med Time Maschine, den verkar fungera bra för dom flesta.

Efter jag upggradera från 2 till 4 gig minne blev det en lite skjuts...men det stora ökningen kom efter jag satte upp två sprillans nya 750 gig diskar med 32mb cache i RAID 0
Spännande, just vad jag funderar på (samma storlek, samma depå) - får man fråga vilket märke du valt?

(Raidade diskar blir perfekt nu när man ändå snart får uppgradera till snöleoparden.)

Kör backup till din gamla disk om du inte har alltförmycket data. Jag kör med Time Maschine, den verkar fungera bra för dom flesta.

Spännande, just vad jag funderar på (samma storlek, samma depå) - får man fråga vilket märke du valt?

(Raidade diskar blir perfekt nu när man ändå snart får uppgradera till snöleoparden.)

Kör med Samsung

Bra priser...pålitliga, snabba samt tysta och finns nästan alltid i lager hos återförsäljaren :)

Någon länk till testerna? Det är nämligen ett par WD jag kikat på.

Amigaz: hur mycket utrymme fick du efter formatteringen?

1.36TB

Lite "svinn" kan man säga ;)

1.36TB

Lite "svinn" kan man säga ;)

Jo, det kan man lungt säga. Jag funderade först på ett par 500Gb:are men det hade ju inte blivit 1TB ens så det blir nog bra med ett par 750Gb:are så får man en TB med råge!

Tryckte in 2gb mer ram minne idag. Skönt att man kan köra lite mer och tyngre saker samtidigt :)

Vänter på sista minnena (+1gb) från penna_ha :)

Har du tur har du dem imorgon.

Fick sista gigabyten idag.

Funkar bra!

Tack för en bra och smidig affär

Har du tur har du dem imorgon.

Fick sista gigabyten idag.

Funkar bra!

Tack för en bra och smidig affär

Märkte det :P

Slängde i minnea

512 512 - 1024 1024

512 512 - 512 512

Sen starta den fast den blinka då var det bara att googla :P

Kör nu 5a 1024 1024 512 512

512 512 512 512

Den mallen stämmer väl bara för 2006/7:an? På 2008:an tycker jag minnena verkar sitta annurlunda, i alla fall från början. Men den kanske inte är så kinkig…? :fundersam:

Vet ej, det bör ju vara samma tycker man p.g.a att det inte står till vilken mac pro det är? Kollade i ett annat forum då länkade de samma bild fast till en 2008:a, jag har en 2006:a.

Har kollat in tråden och funderar på en uppgradering utav Hårddiskarna,sitter med en MacPro 2x2,8ghz har uppgraderat minnet till 10GB,men hårdiskarna är orörda 2x320GB ,Tänkte handla på mig 2x750GB lägga dessa i Raid 0 eller 1,och köra OSx från dessa.Men villka? Western Digital eller Samsung F1 , har hört att Samsung diskarna är svalare.Tänker ha Macen till

bildbehandling med Photoshop CS4,

Kanske något annat märke på HD?

Raid 0 eller 1?

Vad göra med dom gamla HD ha som intern backup?

Pelle

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...