Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Flera problem med G4:an


Nilzze

Rekommendera Poster

Köpte en PPC G4 förra veckan för att ha som server hemma.

Problemen började redan efter 2 minuter...

Problem 1:

Fläkten i datorn gick upp på högvarv och höll sig sedan på högvarv under hela tiden datorn var igång.

Problem 2:

Av någon anledning hade den tidigare ägaren installerat Leopard på den (så den gick riktigt trögt), och nu vill jag återinstallera Tiger, självklart fick jag inte med någon skiva för detta, men som tur var hade grannen en gammal skiva liggande, nu till problemen. Kan man göra en ominstallation utan att kunna den förra ägarens kod, har försökt att få honom att svara, men än så länge utan resultat. Försökte nämligen installera ett program, men det gick ju inte då man måste ange koden.

Problem 3:

Klockan nollställer sig vid strömbortfall.

 

Hoppas någon kan svara på dessa frågorna så jag slipper ha en trög dator som låter som ett reaplan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

1. När du installerar om systemet kan det lösa sig.

 

2. Inga problem att installera om Tiger.

 

3. Batteriet är nog dött.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 - 2. Som Marcus säger.

 

3. Det "lilla" batteriet på 3.x V som sitter på kretskortet när du öppnar luckan på G4:n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 - 2. Som Marcus säger.

 

3. Det "lilla" batteriet på 3.x V som sitter på kretskortet när du öppnar luckan på G4:n.

3,6 volt, halvt AA. Finns t ex på Kjell & co och liknande välsorterade batteriåterförsäljare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Köpte en PPC G4 förra veckan för att ha som server hemma.

Problemen började redan efter 2 minuter...

Problem 1:

Fläkten i datorn gick upp på högvarv och höll sig sedan på högvarv under hela tiden datorn var igång.

Problem 2:

Av någon anledning hade den tidigare ägaren installerat Leopard på den (så den gick riktigt trögt), och nu vill jag återinstallera Tiger, självklart fick jag inte med någon skiva för detta, men som tur var hade grannen en gammal skiva liggande, nu till problemen. Kan man göra en ominstallation utan att kunna den förra ägarens kod, har försökt att få honom att svara, men än så länge utan resultat. Försökte nämligen installera ett program, men det gick ju inte då man måste ange koden.

Problem 3:

Klockan nollställer sig vid strömbortfall.

 

Hoppas någon kan svara på dessa frågorna så jag slipper ha en trög dator som låter som ett reaplan...

 

 

Har nu testat att installera Tiger istället, det gjorde att fläkten varvade ner något, men den är fortfarande högljud, kan man köpa nya fläktar till denna (som är tysta) och isåfall var?

 

Behöver även ha en koppling mellan datorn och TV:n, har VGA:utgång på TV:n (vet att det inte är det bästa men vad gör man), på datorn är det två utgångar, den ena är DVI (typ), den andra är av äldre modell (minns inte vad den heter), och det är den gamla som jag ska koppla till TV:n (den andra är kopplad till en skärm). Finns såna kopplingar att köpa?!?

 

Var och frågade på MacForum idag men möttes av ganska drygt mottagande i de frågorna. Så ingen eloge till servicen där... Han tyckte väl att jag hade en för gammal dator, men den ska vara som server och viss media station och håller lätt måttet för detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu testat att installera Tiger istället, det gjorde att fläkten varvade ner något, men den är fortfarande högljud, kan man köpa nya fläktar till denna (som är tysta) och isåfall var?

Jajamen, det gjorde jag när jag hade en. Blev susande tyst. Och inga värmeproblem. En sådan här chassifläkt. Och en sådan här nätaggregatfläkt. Passar PM G4 AGP-Digital audio (du har nog AGP). Jag utgår från att du kan koppla och skruva.

 

Behöver även ha en koppling mellan datorn och TV:n, har VGA:utgång på TV:n (vet att det inte är det bästa men vad gör man), på datorn är det två utgångar, den ena är DVI (typ), den andra är av äldre modell (minns inte vad den heter), och det är den gamla som jag ska koppla till TV:n (den andra är kopplad till en skärm). Finns såna kopplingar att köpa?!?

Du behöver en ADC > DVI-adapter. Belkin gjorde en, i alla fall förr. Jag har en men sparar den. Kolla ebay. OWC har nya.

 

Var och frågade på MacForum idag men möttes av ganska drygt mottagande i de frågorna. Så ingen eloge till servicen där... Han tyckte väl att jag hade en för gammal dator, men den ska vara som server och viss media station och håller lätt måttet för detta.

De kan inget om dem. De har gått två veckors-kurs på nuvarande sortimentet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jajamen, det gjorde jag när jag hade en. Blev susande tyst. Och inga värmeproblem. En sådan här chassifläkt. Och en sådan här nätaggregatfläkt. Passar PM G4 AGP-Digital audio (du har nog AGP). Jag utgår från att du kan koppla och skruva.

 

Tnx

Då ska jag byta ut de fläktarna.

Var kollar man vad man har för G4:a? Det är en PPC G4 dual 867, 2GB internminne.

 

Du behöver en ADC > DVI-adapter. Belkin gjorde en, i alla fall förr. Jag har en men sparar den. Kolla ebay. OWC har nya.

 

Ok, då får jag söka vidare.

 

De kan inget om dem. De har gått två veckors-kurs på nuvarande sortimentet.

 

Hahaha, ja så är det nog...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var kollar man vad man har för G4:a? Det är en PPC G4 dual 867, 2GB internminne.

Är det inte den modellen som kallas "vindtunneln" då den låter så mycket?

Isf fanns det ett kit från Verax som fick ner ljudnivån. Dyrt var det också!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har en MDD, mirrored drive doors. Den har annorlunda konstruktion inuti jämfört med tidigare PM G4 och annorlunda nätaggregat, så kolla fläktarna och deras storlek och kopplingar. Du borde fortfarande kunna komma undan billigt med separata fläktar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för de råd jag fått.

 

Nu har jag byt batteri, gjort en ominstallation så jag nu har Tiger och sist men inte minst bytt fläktar.

Nu låter den inte som en damsugare utan som en vanlig dator, och eftersom den ska tjäna som server nöjer jag mig med detta.

För de som önskar göra samma köpte jag:

1 st: https://www.inet.se/datorkomponenter/kylnin...x-1200/6308420/

2 st: https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/fractal-design-60mm-silent-series /6308618/://https://www.inet.se/datorkomponente...eries /6308618/

Dock var dessa med 3-pins-anslutning och i G4 MDD är det bara 2-pins-anslutningar, så det fick bli lite modifikationer på dessa, men slutet gott allting gott (än så länge)...

 

Nu till en ytterligare fråga, finns det någon bra widget eller något program där man kan "övervaka" temperaturer i datorn och övriga tekniska grejer med??!?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tar tillbax det om att det om att allt var frid och fröjd... Nu ville den inte vara igån mer än 10 min se gick den in i viloläge, för att sen gå in i viloläge var 3:e sek.

Nu har jag bytt tillbax till "damsugefläkten" så nu låter den som "jag vet inte vad" men nu är den iaf igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tar tillbax det om att det om att allt var frid och fröjd... Nu ville den inte vara igån mer än 10 min se gick den in i viloläge, för att sen gå in i viloläge var 3:e sek.

Nu har jag bytt tillbax till "damsugefläkten" så nu låter den som "jag vet inte vad" men nu är den iaf igång.

G4-processorerna utvecklar en hel del värme, så på snabbare modeller kanske min lösning inte är tillräcklig. Värmen gör att datorn går ned sig. Jag köpte en gång ett Sonnet-processorkort och den hade en monterad processorfläkt. Fast kortet var på 1,8 GHz, i och för sig. Jag försökte köra utan fläkten men då skedde samma sak som händer dig. Som tur vad gick kortet inte sönder. Fast jag sålde det för säkerhets skull... :sorry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har stora kylfläktar som ska sitta ovanpå kylflänsarna till processorerna i en G4 MDD till övers. Min stackars G4 MDD blev trött på livet och tackade för sig :(

 

Helt tyst var den inte utan hade mer ett tyst susande ljud, inte något tjut eller så

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...