Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

När kommer flash?


PiRiLLo

Rekommendera Poster

Adobe tillverkar flashspelare. Flash kommer från Adobe. Adobe äger flash. Vad är det du inte förstår?

 

Så gör något nytt som funkar på flash då eller gör något helt nytt som blir standard jag inte vet jag. Men vafan dom kan väl bara fixa så det funkar. Jag vill kunna se video på min iphone...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi säger så här... Va va problemet innan? Innan flash filmer så hade vi antingen media player eller liknande som man va tvungen att ha för att se en film på nätet. Rätta mig om jag har fel. Sen byte man ut det mot en flashspelare som alla sidor skulle ha. Sen skapades YT och alla andra miljoner flash video sidor...

 

Va det bättre innan?

Det var bättre innan, på dom sidor som kunde koda ordentligt. Resten var en pina. Flash är lååångt ifrån optimalt i såväl webdesign som video, mest pga den ständigt värdelösa optimeringen.

 

Nu har vi standarder som är långt bättre än flash i dom allra flesta aspekter, det är bara lathet som gör att dom inte används

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så gör något nytt som funkar på flash då eller gör något helt nytt som blir standard jag inte vet jag. Men vafan dom kan väl bara fixa så det funkar. Jag vill kunna se video på min iphone...

"Gör något som funkar på flash då"

haha, det skulle ju funka i usa...

 

Dom har fixat saker som funkar, det har växt upp mängder med tjänster som är anpassade för moderna webstandarder. men tyvärr är det inte överallt. Teknikskiften kan vara smärtsamma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var bättre innan, på dom sidor som kunde koda ordentligt. Resten var en pina. Flash är lååångt ifrån optimalt i såväl webdesign som video, mest pga den ständigt värdelösa optimeringen.

 

Nu har vi standarder som är långt bättre än flash i dom allra flesta aspekter, det är bara lathet som gör att dom inte används

 

Så jag kan också lägga ner för ingen orkar vilja hjälpa till för alla är så jävla lata... Fy fan... Suck...

 

Aja jag vet inte va jag ska skriva mer. Jag har väl fått svar på det jag ville me... tack så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Gör något som funkar på flash då"

haha, det skulle ju funka i usa...

 

Dom har fixat saker som funkar, det har växt upp mängder med tjänster som är anpassade för moderna webstandarder. men tyvärr är det inte överallt. Teknikskiften kan vara smärtsamma.

 

Mm dvs lägg ner allt som har med teknik att göra. Människan är ändå urblåst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Människan är ändå urblåst.

Så rätt, så rätt.

Men vem har sagt nåt om att lägga ner teknik? Jag tycker mig mest se att förord för att föra den frammåt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett problem som jag tror har stor betydelse när det gäller Apples ovilja att implementera flash på iphonen är att ett fullständigt stöd skulle ge möjligheten att skapa program som går utanför apples ramverk. Apple är ju rätt kinkiga med sitt gränssnitt och gillar att programmen går via appstore. Jag tycker väl att det är en rätt sund inställning att de inte vill släppa kontrollen över användarupplevelsen. Det är ju lite av tjusningen med iphone. Jag slipper gärna flashspel från Jamba. Det är väl samma skäl att iphonen inte stödjer Java.

 

Det som de flesta dock associerar flash med är video och det borde väl gå att lösa att ge stöd för flashvideo men det verkar inte vara så enkelt. Det bästa vore väl att man gick över till HTML5. Fast just videodelen i HTML5 har ju varit svårt att standardisera så vi får väl dras med Flash ett bra tag till som funkar bedrövligt på OSX jämfört med Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det handlar om flera saker varför Flash inte stöds i iPhone;

ett skäl är som nämnts tidigare i tråden att det kräver en del av hårdvaran och det innebär kortare batteritid. Något som Apple jobbar hårt på att få upp.

det andra är att tillåter man Flash så tappar Apple kontrollen över gränssnittet och vi vet hur mycket Jobs vill kontrollera gränssnittet i iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men det va väl inte frågan. Och det finns inget perfekt os där ute. Allt människan skapar är egentligen bara skit. Men frågan jag ville ha fram. Om nu youtube fu kar så bra varför inte låta oss ha tillgång till andra liknande sidor. Dom som säger att det är krävande. Vadå hos mig flyter nätet på, i alla fall på min pc. På min iphone jag skriver på nu vet jag inte för jag får inte testa. Helt uävla sjukt dåligt. Varför inte ha det och låta mig som användare avgöra om jag vill använda det eller ej. Nä det bästa är att stänga ute folk.

Men snälla... Är du så borta att du jämför en pc med iphone.

 

iPhone kan ju bara jämföras med andra telefoner och pc:ar kan bara jämföras med andra datorer. Det borde vem som helst fatta.

 

Det finns exempel där flash kan slöa ned datorer. Då kan väll vem som helst fatta att det skulle bli katastrof om iphone skulle få flash.

 

Om du inte tror mig så får du väll sälja din iphone om du är så jävla arg på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men det va väl inte frågan. Och det finns inget perfekt os där ute. Allt människan skapar är egentligen bara skit. Men frågan jag ville ha fram. Om nu youtube fu kar så bra varför inte låta oss ha tillgång till andra liknande sidor. Dom som säger att det är krävande. Vadå hos mig flyter nätet på, i alla fall på min pc. På min iphone jag skriver på nu vet jag inte för jag får inte testa. Helt uävla sjukt dåligt. Varför inte ha det och låta mig som användare avgöra om jag vill använda det eller ej. Nä det bästa är att stänga ute folk.

 

Det är en telefon du diskuterar - inte en fullfjädrad dator. Apple anser att flash tar för mycket resurser, drar för mycket ström och de vill inte ha flash i sin telefon. Sedan är det, som andra också har påtalat, inte uteslutet att det finns fler tekniska skäl och även "politiska" skäl. Apple vill inte släppa in en lösning från en enda leverantör och ge Adobe tillgång till iPhone.

 

Jag förstår att du som konsument struntar i det men det är likafullt ett skäl till att flash inte finns för iPhone.

 

Vidare så är det inte så att Apples beslut utestänger dig från Internet och att det enda du kan titta på är text och bilder. Det finns en uppsjö av andra lösningar som kan användas i stället för flash, som är tillgängliga för alla och som inte kräver lika stora resurser.

 

Kan du nu inte leva utan flash i din telefon så får du väl välja en annan telefon. Apple lär inte ge med sig av de skäl jag redan har räknat upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som redan flera sagt - flash drar mycket kraft och det skulle ge en dålig användarupplevelse om telefonen segade eller laddade ur så fort man kollade en flashsida eller en sida med flashbanners.

 

så långt har apple fattat ett bra beslut.

 

tanken var/är att adobe skulle ta fram en version av flash som var betydligt mer optimerad för telefoner. detta lovade adobe och apple redan när första iphone släpptes för tre år sedan. uppenbarligen är det något som fördröjt planerna. antingen var det för svårt, för ointressant eller så har man fått samarbetsproblem mellan apple o adobe.

 

apple kommer inte tillåta dagens flash för iphone...så bollen ligger lite i adobes hörna, om de kan leverera vad de lovat.

 

 

det är knappast nått ställningstagande från apples sida mot flash-tekniken. de är medvetna om att många använder den "därute" och skulle nog gärna erbjuda den i iphone.

däremot är det ett ställningstagande om att de prioriterar snabbhet, god användarupplevelse och så lång batteritid som möjligt mer än att kunna kolla flash på webben. vad känns viktigast lixom?!

 

 

 

även filosofin med att inte erbjuda mms skulle vara nått ställningstagande MOT tekniken känns lite krystat. förmodligen är det så enkelt att AT&T helt enkelt inte har haft den tekniken än (de kommer börja erbjuda den efter sommaren). apple jobbar i huvudsak på amerikanska marknaden (uteslutande mot AT&T när det gäller iphones) och amerikanska mobilnät ligger flera år efter oss här i europa. precis som vi här i europa ligger flera år efter japanerna som är ledande.

när de nu får större marknad med iphonen utanför usa lägger de till teknik som vi är vana att ha från våra operatörer. mms, internetmodem osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så gör något nytt som funkar på flash då eller gör något helt nytt som blir standard jag inte vet jag. Men vafan dom kan väl bara fixa så det funkar. Jag vill kunna se video på min iphone...
Jo, det är väl just det som är poängen. Standarden finns - html5 och css3 - det är bara att alla är så förbaskat kära i sina egna format (Firefox inkluderat) att ingen vill implementera det. Istället slåss man för sitt eget format oavsett om det är Apple Lossless, Windows Media, Flash eller något annat skräp som tvingar oss installera allehanda plugins bara för att det ska fungera.

 

Så sluta gnäll bara på Apple och börja gnäll på alla som inte anstränger sig för att få webbstandarder att fungera illa kvickt.

 

(Och om du tycker just Adobes Flash är toppen eller verkligen gillar Suns Java så köp en telefon som stödjer det istället för att klaga i efterhand.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med andra ord så vill apple styra det vi stoppar i våra telefoner..

använd vad ni vill bara ni köpt det av oss

$$ till apple

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med andra ord så vill apple styra det vi stoppar i våra telefoner..

använd vad ni vill bara ni köpt det av oss

$$ till apple

 

 

absolut. de har ett varumärke de försöker skydda och tjäna pengar på.

 

om de skulle släppa in vilket skit som helst i telefonen så skulle produkten bli lidande och varumärket urholkas. det gäller att ha stenkontroll på sånt där.

 

sen är det ju valfritt om man vill köpa deras produkter eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med andra ord så vill apple styra det vi stoppar i våra telefoner..

använd vad ni vill bara ni köpt det av oss

$$ till apple

Förvånar det dig? Tror du M$ skulle resonera annorlunda?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förhoppningsvis kommer flash dö ut när HTML5 får lite genomslagskraft...

 

Dock kräver väl HTML5 nyare webbläsare? Och det har vi ju sett att det inte är ett lätt projekt ens att få folk att byta från IE6 <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm hur är det för er ?? Om ni är inte på en sida med flashapps krashar safari för er ?? Jag har det problemet när jag går in på www.footballidentity.com en kompis till mig som har haft iPhone längre än mig sa att det funkade bra för honom innan version 3 kom???

 

Sedan kan jag väl tycka att det är lite synd att det finns några små grejer med iPhone som jag inte riktigt tycker om (blåtand att inte kunna hitta andra telefoner och skicka låtar och bilder, på ett sätt mycket dumt eftersom jag har en massa saker från min gamla Nokia som hade varit lättare att skicka över direkt istället för att gå via datorn hela tiden men men det kanske kommer en lösning på det =) , att det inte går att använda mp3 som ringsignal utan man ska konvertera och då bara 30sek av en låt tycker jag är ynkligt av apple att inte fixa, och sedan detta som jag skrev om att safari krashar när jag går in på en sida med mycket flash apps på=( , ja nu är kanske den här forumtråden är felställe att prata om allt annat än flash om =) men men jag säger det ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...