Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

När kommer flash?


PiRiLLo

Rekommendera Poster

Jag fattar inte varför iphone inte har flash. Youtube är ju en typ av flash, varför inte ha till andra sidor också? Finns det någon mening att inte ha det?

 

Kom igen diskutera. Varför finns inte flash till iphone??????????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lär aldrig komma, tror Apple helt lagt ner det. Dock kan man få flash med hjälp av jailbreak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flash är processorkrävande och i dom allra flesta fallen totalt onödigt satyg som borde utrotas.

Att youtube funkar är för att google ger apple en länk till deras h.264-ström, som inte skulle vara nåt problem att använda på hemsidan med html5-kodning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak jag väntar på är möjligheten att köpa teman i Appstore, är det något man kan förvänta sig tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak jag väntar på är möjligheten att köpa teman i Appstore, är det något man kan förvänta sig tror ni?

 

Nej, skulle inte tro det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flash är en i grunden överflödig teknik som iPhone desbättre inte har stöd för. Hoppas det fortsätter vara så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessvärre har ju M$ även hoppat på det tokiga tåget och utvecklat Silverflash eller vad dom nu kallar det som bara blir ännu ett oeffektivt plugin som kan bugga och slöa ner surfandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple är ju väldigt duktiga på göra "industri standarder" så de borde komma på nåt effektivt som ersätter flash.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple är ju väldigt duktiga på göra "industristandarder" så de borde komma på nåt effektivt som ersätter flash.

Har dom indirekt gjort, genom webkit-projektet.

Har sett kodexempel på vad senare versioner kan göra som i princip helt kan ta bort behovet av flash.

 

Problemet är att det inte går att använda på en vanlig websida, för vissa webbläsare *host, ie* är så långt efter i det arbetet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JonatanHjalmarsson

Ja håller med till viss del när ni säger att flash är överflödigt. Att ha en videostandard vore underbart istället för alla dessa olika flash-mediaspelare. Men att göra en komplett sida i flash tycker jag är en helt annan sak än att göra små komponenter; mediaspelare, gallerier osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flash är en i grunden överflödig teknik som iPhone desbättre inte har stöd för. Hoppas det fortsätter vara så.

Ok så varför har vi då flash överallt om det är så dåligt. Eller e detta bara en annan grej från apple att vilja byta bort. Lite som dom försökte med mms typ. Att inte ha flash gör att internet på iphonen går ner till hälften. För hur många andra video sidor finns det inte idag. Ja mängder. Och inte någon av dom kan jag se för att stev jobs är en sån jävla.... Suck...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok så varför har vi då flash överallt om det är så dåligt. Eller e detta bara en annan grej från apple att vilja byta bort. Lite som dom försökte med mms typ.

Varför använder merparten av världens användare windows? Inte är det för att det är det bästa operativsystemet iaf...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja håller med till viss del när ni säger att flash är överflödigt. Att ha en videostandard vore underbart istället för alla dessa olika flash-mediaspelare. Men att göra en komplett sida i flash tycker jag är en helt annan sak än att göra små komponenter; mediaspelare, gallerier osv.

 

Ja, att göra en hel sida i Flash är helt åt h-vete. Det är en proprietär teknik som kräver att du har ett browsertillägg som endast tillhandahålls av en part. Detta gör dels att du stänger ute de användare som av någon anledning inte kan installera tillägget. Dessutom öppnar det för ytterligare säkerhetsluckor. I html5 finns stöd för det mesta du kan vilja göra.

 

Det mest graverande exemplet på genomkorkad användning av Flash är webbsajten som är kopplad till iPhone-appen RunKeeper (för övrigt en strålande app). Detta företag som har utvecklat en iPhone-app kopplad till en sajt som tillhandahåller ytterligare funktionalitet har byggt sajten med flash! Så den går inte att använda från din iPhone! Och det enda Flash-skräpet gör är att presentera statistik över dina träningsrundor. Vansinne!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok så varför har vi då flash överallt om det är så dåligt. Eller e detta bara en annan grej från apple att vilja byta bort. Lite som dom försökte med mms typ. Att inte ha flash gör att internet på iphonen går ner till hälften. För hur många andra video sidor finns det inte idag. Ja mängder. Och inte någon av dom kan jag se för att stev jobs är en sån jävla.... Suck...

 

För att Flash är enkelt för lata webdesigners att skapa fräcka grejor med. Istället för att utgå från vad som är bäst för målgruppen och antingen själva lära sig lite om systemutveckling eller hyra in någon som kan så köper de ett dyrt verktyg från Adobe (de har ju redan photoshop, så Adobe känner de till) och producerar skräpsidor som är inlåsta i en undermålig och proprietär teknik.

 

MMS är en öppen standard som vem som helst kan bygga in stöd för på egen hand. Flash-stöd kan bara byggas av Adobe eftersom de äger tekniken.

 

Jag blockerar normalt flash även på min laptop för att slippa en herrans massa skräp. Sajter som inte går att använda utan Flash använder jag endast om jag absolut måste och det inte finns andra alternativ. Så det har inget med Apple att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför använder merparten av världens användare windows? Inte är det för att det är det bästa operativsystemet iaf...

Ja men det va väl inte frågan. Och det finns inget perfekt os där ute. Allt människan skapar är egentligen bara skit. Men frågan jag ville ha fram. Om nu youtube fu kar så bra varför inte låta oss ha tillgång till andra liknande sidor. Dom som säger att det är krävande. Vadå hos mig flyter nätet på, i alla fall på min pc. På min iphone jag skriver på nu vet jag inte för jag får inte testa. Helt uävla sjukt dåligt. Varför inte ha det och låta mig som användare avgöra om jag vill använda det eller ej. Nä det bästa är att stänga ute folk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok så varför har vi då flash överallt om det är så dåligt. Eller e detta bara en annan grej från apple att vilja byta bort. Lite som dom försökte med mms typ. Att inte ha flash gör att internet på iphonen går ner till hälften. För hur många andra video sidor finns det inte idag. Ja mängder. Och inte någon av dom kan jag se för att stev jobs är en sån jävla.... Suck...

 

Håller med fullständigt!

 

Det förstör halva nöjet att surfa med sin iphone när inte SKITEN stödjer flash. Så sjukt mycket sidor som behöver flash som man vill kolla på.

 

Eftersom iphone har funnits ett tag så tror jag mer på att jag kan gå på vatten än att flash kommer till iphone det e bara o glömma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men det va väl inte frågan. Och det finns inget perfekt os där ute.

Poängen var att folk inte väljer det som är bäst för internets utveckling, utan det som för stunden verkar enklast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför använder merparten av världens användare windows? Inte är det för att det är det bästa operativsystemet iaf...

 

Varför kan man göra så sjukt mycket mer med windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför kan man göra så sjukt mycket mer med windows?

Kan man?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att Flash är enkelt för lata webdesigners att skapa fräcka grejor med. Istället för att utgå från vad som är bäst för målgruppen och antingen själva lära sig lite om systemutveckling eller hyra in någon som kan så köper de ett dyrt verktyg från Adobe (de har ju redan photoshop, så Adobe känner de till) och producerar skräpsidor som är inlåsta i en undermålig och proprietär teknik.

 

MMS är en öppen standard som vem som helst kan bygga in stöd för på egen hand. Flash-stöd kan bara byggas av Adobe eftersom de äger tekniken.

 

Jag blockerar normalt flash även på min laptop för att slippa en herrans massa skräp. Sajter som inte går att använda utan Flash använder jag endast om jag absolut måste och det inte finns andra alternativ. Så det har inget med Apple att göra.

Jag skiter fan i vem som äger vad. Apple har i detta fall stängt ut mig som användare bara för att dom anser att flash är skit. Hur kan man då kalla denna maskin som skall ha breakthrue eller hur fan det nu stavas... ..Internet som steve jobs påpekade att den hade 2007. Om man bara kan läsa text på nätet och inte mycket mer. Va e det så speciellt då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skiter fan i vem som äger vad. Apple har i detta fall stängt ut mig som användare bara för att dom anser att flash är skit.

Vi har med properitär teknik att göra. Hur vet du öht mer än på spekulation att det är apple isf adobe som stänger ute dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför kan man göra så sjukt mycket mer med windows?

Men kom inte med massa skit nu. Detta är ingen tråd om pc vs mac. Skapa en egen tråd då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har med properitär teknik att göra. Hur vet du öht mer än på spekulation att det är apple isf adobe som stänger ute dig?

 

Ja men vadå det är ju Apples produkt. Tror du adobe kommer och slår Apple på fingrarna? Iphone kommer från äpplet. Va är det du inte förstår?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men vadå det är ju Apples produkt. Tror du adobe kommer och slår Apple på fingrarna? Iphone kommer från äpplet. Va är det du inte förstår?

Adobe tillverkar flashspelare. Flash kommer från Adobe. Adobe äger flash. Vad är det du inte förstår?

 

 

 

Adobe kanske vill hämnas på apple för att apple indirekt tvingar dom att skriva om alla sina program pga att apple väljer att låta carbon dö ut? Vi vet väldigt lite om vad som händer i korridorerna därborta, men dom har ju var i luven på varandra förrut...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi säger så här... Va va problemet innan? Innan flash filmer så hade vi antingen media player eller liknande som man va tvungen att ha för att se en film på nätet. Rätta mig om jag har fel. Sen byte man ut det mot en flashspelare som alla sidor skulle ha. Sen skapades YT och alla andra miljoner flash video sidor...

 

Va det bättre innan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...