Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Otroligt bra ljud i Iphone


knugge

Rekommendera Poster

Jo SE lurarna är ingen höjdare men använder man andra lurar så låter iaf min SE W715 mycket bättre än en iPhone 3G då det går att färga ljudet efter tycke och smak med en SE lur...

 

Håller med, men ofärgat så låter SE bättre än iPhone 3G också.

 

Jag har testat en uppsjö lurar, bland annat AKG, Koss, Sennheiser m.fl.

Har jobbat i HiFi-butik i 7 år sen tidigare och tycker väl att jag har väldigt bra kunskap om vad som låter bra och vad som låter dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 55
  • Created
  • Senaste svar
Håller med, men ofärgat så låter SE bättre än iPhone 3G också.

 

Jag har testat en uppsjö lurar, bland annat AKG, Koss, Sennheiser m.fl.

Har jobbat i HiFi-butik i 7 år sen tidigare och tycker väl att jag har väldigt bra kunskap om vad som låter bra och vad som låter dåligt.

Jag menade inte att dissa dina åsikter men jag ser att det ser ut så när jag läser mina inlägg. 3G måste låta riktigt dåligt i sådana fall och det är inte uppfattningen man får när man läser om den på head-fi.org. Mina lyssningserfarenheter från SE-telefonerna har gjort att jag undrar hur de kan hävda att det är musikmobiler, så illa har de låtit och de är de tre jag tidigare nämnt.

 

Jag är en gammal hifiräv och har, även jag, lyssnat väldigt mycket och haft olika anläggningar med varierande resultat. Mitt senaste intresse är lurar och med AKG K701 har jag klivit in i den världen. De låter riktigt bra men kräver sin källa och förstärkare. Det imponerade dock att det gick att få fint ljud ur dem med 3GS, det är inte så lätt och 701:orna låter sämre kopplade direkt till min Macbook.

 

Jag frågade om hörlurarna för att det intresserar mig. Vilka modeller av AKG, Sennheiser och Koss har du testat och jämfört med mellan SE-telefonerna och Iphone 3G?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade inte att dissa dina åsikter men jag ser att det ser ut så när jag läser mina inlägg. 3G måste låta riktigt dåligt i sådana fall och det är inte uppfattningen man får när man läser om den på head-fi.org. Mina lyssningserfarenheter från SE-telefonerna har gjort att jag undrar hur de kan hävda att det är musikmobiler, så illa har de låtit och de är de tre jag tidigare nämnt.

 

Jag är en gammal hifiräv och har, även jag, lyssnat väldigt mycket och haft olika anläggningar med varierande resultat. Mitt senaste intresse är lurar och med AKG K701 har jag klivit in i den världen. De låter riktigt bra men kräver sin källa och förstärkare. Det imponerade dock att det gick att få fint ljud ur dem med 3GS, det är inte så lätt och 701:orna låter sämre kopplade direkt till min Macbook.

 

Jag frågade om hörlurarna för att det intresserar mig. Vilka modeller av AKG, Sennheiser och Koss har du testat och jämfört med mellan SE-telefonerna och Iphone 3G?

 

Jag har som sagt inte lyssnat på 3Gs, men 3G låter okej, inget mer.

De lurar jag använt är bland annat Koss Porta Pro (klassiker), Sennheiser 580 (med clou cable) med extern dac från Harmony Design, AKG 701, Koss The Plug, Sennheiser 280 (låter tunna som fanken och bra diskantprov).

 

Min uppfattning är att SE:s Walkman-lurar låter bättre än iPhone 3G.

Men enligt head-fi så verkar 3Gs låta mycket bättre än 3G dessutom.

Min sambo har beställt en 3Gs, får lyssna och jämföra helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sennheiser 580 (med clou cable) med extern dac från Harmony Design

Tack för svaret. Det är alltid kul att höra olika personers uppfattningar. Jag ser att du skriver extern DAC till 580. Jag skulle vilja koppla min Iphone till en DAC men fattar inte hur man gör. Du har ju gjort det, så hur får man ut en digital signal från Iphonen?

 

Skulle bli jätteglad om jag hittade en lösning så att man helt kan kringå telefonens ljudkretsar och använda någon finare D/A-omvandlare och en bra förstärkare till K701:orna.

 

Sedan är ju det här med ljud en subjektiv historia och alla uppskattar olika signaturer. På Head-fi håller de väl 3G och 3Gs över alla SE-lurar, åtminstone de som uttalar sig. En telefon som verkar kunna konkurrera är Nokia 5800 men enligt någon är Iphonen i en annan och bättre liga än den också. Man får helt enkelt skaffa sig en egen åsikt och min är att ljudet är fantastiskt bra ur Iphonen både för att vara en telefon och en musikspelare.

 

Mvh, Jesper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte hålla med om att iPhone har speciellt bra ljud. Möjligen för dansbandsmusik... Skall man ha musik med mycket tryck i så funkar inte ens Koss lurar till iphone. Iphonen ger för mycket diskant på något skumt sätt. Någon bass känns knappt.

 

Dock har jag samma lurar till min MP400 från JoS... ni minns svenska Jens Nylander som konkade... Fan dom spelarna ger bättre ljud än iphone. Och då är JoS spelarna inge bra. Jag trodde ingen kunde vara sämre än dom basic spelarna.

 

 

Min uppfattning är att SE:s Walkman-lurar låter bättre än iPhone 3G.

Håller med. Äger en W715. Sjukt underbart ljud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka hörlurar använder du?

 

Sony MDR-EX71 och MDR-EX85 som kostar 300-400:- och låter mycket bra.

 

Har också testat lurar för iPhone (Nocs NS200B och V-Moda Vibe Duo) som inte låter något vidare med en iPhone 3G eller någon annan mediaspelare, mycket besviken på ljudet då dom kostar mycket mer än Sony lurarna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade tester av ljudkvalitén

 

Ljudkvalité test av W995, bästa SE hittills!

Ljudkvalité test av Iphone 3G

Ljudkvalité test av Iphone 3GS

 

Här ovan har GSM Arena testat dessa telefoners ljudkvalité och slutsatsen är att W995 är bästa SE-luren hittills och att de modeller som funnits tidigare varit besvikelser ljudmässigt. Iphone 3G är en ypperlig spelare men 3GS är, enligt dem, nära perfekt. Vad de menar med det får man väl tolka fritt. I min värld stämmer detta väl med min erfarenhet av SE-telefoner men jag har inte hört den bästa än, W995. Ska lyssna hos min bror när tillfälle ges.

 

Mätvärdena som presenteras visar hur som helst att Iphone 3Gs mäter klart bäst av alla. Nu säger det inte allt om hur det låter men är riktningsgivande, anser jag.

 

Anledningen till att jag postar detta är att jag blir förvånad över att fler här föredrar SE-telefoner över Iphone då den både låter bättre, enligt mig, och mäter bättre på väsentliga punkter, som frekvensomfång, brusnivå, stereoseparation, rakhet i frekvensgången. Men som sagt, smaken är delad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Det är alltid kul att höra olika personers uppfattningar. Jag ser att du skriver extern DAC till 580. Jag skulle vilja koppla min Iphone till en DAC men fattar inte hur man gör. Du har ju gjort det, så hur får man ut en digital signal från Iphonen?

 

Skulle bli jätteglad om jag hittade en lösning så att man helt kan kringå telefonens ljudkretsar och använda någon finare D/A-omvandlare och en bra förstärkare till K701:orna.

 

Förlåt.

Jag menar med hörlursförstärkare. Har en special med både hörlursförtärkning och DA i samma låda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror alldeles på källmaterial (fonogram). Slaskig nyinspelad hårdrock och Per Gessle är så sönderkomprimerat att det distar så där hör man knappast någon skillnad, men annan dynamisk musik och bra inspelat material hör man oftast stor skillnad på.

 

He he he :tarskratt: Den kryptiska frågeställningen var om man HÖR någon kvalités skillnad, om det är värt att koda i lossless format...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att diskussionen om man hör någon skillnad mellan MP3 eller okomprimerade filer, som Loseless t.ex. är tämligen meningslös när vi pratar om bärbart ljud.

 

Ju dyrare prylar man har, desto mer skillnad hör man givetvis, men jag vill inte påstå att skillnaden är värd i fallet med en iPod eller iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det ska bli intressant att jämföra ljudet mellan 3GS och W715 när min iPhone dyker upp, tror inte att det är så stor skillnad mellan 3GS och 3G.

 

Jag har alltid varit nöjd med ljudkvalitén från SE Walkman mobiler. Innan W715 hade jag en W910 som också hade kanon ljud, inte i klass med W715 men bättre än iPhone 3G.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En telefon som verkar kunna konkurrera är Nokia 5800 men enligt någon är Iphonen i en annan och bättre liga än den också.

 

Har haft SE lurar och dylikt innan men kan inte riktigt dra en bra jämförelse med dem då jag hade dem alldeles för kort tid..

 

Men jag körde 5800 ett tag samt Iriver Clix2 som mp3 spelare, Irivern vinner lätt i ljudkvalité enligt mig både mot 5800 och iPhonen. Den gick helt enkelt att ställa in precis efter dem behov man hade.

 

Angående 5800 vs iPhone är det svårare, här är det väldigt lika.. och skulle nästan vilja säga dött lopp, kanske har jag inte jämfört dem tillräckligt nog. Vad jag vill minnas hade dock Nokian något trevligare ljud för viss typ av musik.

 

Lurar jag använt är allt möjligt, sökte billigt och bra ljud då jag jobbade industri och behövde lurar man kunde byta ut. Det var Koss porta pro bl.a.. men dem jag hade mest var Sennheiser PX 100 och AKG K518DJ.. AKG vann pg.a dess design uteslöt en massa onödigt buller och kändes väldigt robusta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft SE lurar och dylikt innan men kan inte riktigt dra en bra jämförelse med dem då jag hade dem alldeles för kort tid..

 

Men jag körde 5800 ett tag samt Iriver Clix2 som mp3 spelare, Irivern vinner lätt i ljudkvalité enligt mig både mot 5800 och iPhonen. Den gick helt enkelt att ställa in precis efter dem behov man hade.

 

Angående 5800 vs iPhone är det svårare, här är det väldigt lika.. och skulle nästan vilja säga dött lopp, kanske har jag inte jämfört dem tillräckligt nog. Vad jag vill minnas hade dock Nokian något trevligare ljud för viss typ av musik.

 

Lurar jag använt är allt möjligt, sökte billigt och bra ljud då jag jobbade industri och behövde lurar man kunde byta ut. Det var Koss porta pro bl.a.. men dem jag hade mest var Sennheiser PX 100 och AKG K518DJ.. AKG vann pg.a dess design uteslöt en massa onödigt buller och kändes väldigt robusta.

 

Att ljudet går att "ställa in" har inget som helst samband med vilken kvalitet det har. Gamla bandare på åttiotalet hade till exempel en tiobands eq per kanal, men ljudkvalitén (dvs förmågan att exakt återge det inspelade materialet så som det lät vid inspelningstillfället) lämnade en hel del i övrigt att önska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hurricanefelix

Jag undrar hur pass mycket skillnad det är mellan min iPod nano G4 och min inte än levererade iPhone 3GS? Använder Creative EP630 in ear-hörlurar. Är absolut ingen audiofil men jag undrar ändå ifall det blir någon märkbar skillnad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om din iPod låter som iPod classic borde du höra skillnad till det bättre. Högre upplösning och renare ljud med mer naturlig klang. iPhone 3Gs låter fylligt och naturligt med djup och perpektiv. iPod classic låter, i relation till iPhone 3gs, platt och tråkigt och utan den naturliga klang Iphonen har som gör att till exempel akustiska instrument klingar relativt korrekt. Jag blir mer och mer impnerad ju mer jag lyssnar. Självlart har jag invändningar också, bara det att mina hörlurar inte är särskilt högupplöst i lägre midbasen så jag vill inte uttala mig men det skulle förvåna mig om inte alla register lät bra eftersom de som jag vet är bra i lurarna låter så bra de kan. Synd att k701 är så trögdrivna. Tror ändå jag ska lyssna in mig geno dem och se hur bra upplösning iPhone har. Jag misstänker att det kan bli riktigt kul.

 

Jag skriver på iphonen och lyssnar samtidigt på allison krauss och man hör verkligen kroppen i gitarren och klangen är fin även om det saknas luft mellan tonerna och detaljeringsgraden lämnar en del att önska men den begränsningen ligger nog främst hos lurarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är väldigt nöjd med ljudet i iPhone, dock har jag svårt att jämföra med något annat. Hade en SE W850i men det var allt för länge sen för att minnas hur den lät...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får förresten inga störningar i ljudet när jag laddar som någon tidigare skrev.

 

Ok... Kanske var något fel på min gamla 3G då. Ska testa igen med både den nya 3G jag fick för att det var några sprickor i skalet och med min nya 3Gs. Min första 3G fick värsta 50Hz-brummet så fort man stoppade i en nätadapter. Och jag provade flera olika adaptrar, och både via hörlursutgången och via line-out i dockan.

 

Jämfört med min gamla Creative Zen Xtra var jag aldrig särskilt imponerad av ljudet i 3G. Platt och orkeslöst på något vis. Får väl se om det är bättre i 3Gs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok... Kanske var något fel på min gamla 3G då. Ska testa igen med både den nya 3G jag fick för att det var några sprickor i skalet och med min nya 3Gs. Min första 3G fick värsta 50Hz-brummet så fort man stoppade i en nätadapter. Och jag provade flera olika adaptrar, och både via hörlursutgången och via line-out i dockan.

 

Jämfört med min gamla Creative Zen Xtra var jag aldrig särskilt imponerad av ljudet i 3G. Platt och orkeslöst på något vis. Får väl se om det är bättre i 3Gs.

Ja jag vet inte hur 3G låter och jag vet inte hur Creative Zen Xtra låter och kanske mina referenser är för dåliga nu för tiden. Jag har sålt min finanläggning för flera år sen och jag har inget bra att driva min K701:or med just nu så de låter sådär. Jag lyssnade precis på 701:orna med Iphonen och det blir ungefär lagom högt på maxvolym och då kan man ju tänka sig att distorsionen är rätt många procent, det låter inte så bra, ansträngt, som när em stärkare måste jobba hårt men inte på något sätt olyssningsbart och mycket bättre än man kunde förvänta sig. Testade också med lite xtra förstärkning med ett Behringer mixerbord mellan telefon och lurar och det blev mer kraft förstås. Ljudet var bättre än det blir med Macbooken eller emacen men det är klart det är inte helt bra alltså. Jag får inte till det på något sätt med mina K701. Måste skaffa riktig förstärkare med inbyggd DAc. Det som kommer fram dock är att ljudet ur Iphone fortfarande kan klassas som bra med bra upplösning och inga problem med hårdhet som stör trots att ljudet fortfarande är detaljerat. Man kan dock invända att det bitvis blir lite komprimerat och hårt/stumt men för det mesta klingar det ur bra med fin efterklang. Ytterligare en invändning är mot basen som kan upplevas som något bristande i upplösningen i den nedre mellanbasen. Slutsats enligt mig är att upplösningen är på riktigt och inte någon fejkad upplösning med hissad diskant. Detta stöds också av graferna i testet i posten jag la in ovan och att ljudet trots invändningar är bra.

 

PS. Det jag lyssnat på är främst AAC 320 rippade i itunes från cd. Musiken har varit: Allison Krauss, Timo Räisinen, Pheonix, Daniel Lanois, Lucinda Williams, Laleh m.m. samt några spår kodade i okänd mp3-kvalité DS.

 

PS2. För dem som inte är audiofiler skulle alla mina invändningar mot ljudkvalitén bemötas med frågetecken då det låter bra nog för väldigt många DS2.

 

Edit: tog bort det negativa jag skrev om min K610i. Så illa låter den inte och jag kan förstå att somliga föredrar den före Iphone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan Iphone och K610i är dock stor.

 

K610i: oren diskant med mycket vassa s-ljud, dåligt frekvensomfång, särskilt neråt mot basen, svag bas, bra attack, rörigt mellanregister, liten ljudbild, mellanbra dynamik, rolig att lyssna på

 

Iphone 3GS: ren utsträckt diskant, lent högupplöst mellanregister, djup högupplöst bas blir något dov i vissa toner, bra frekvensomfång, stor luftig ljudbild, bra dynamik, snabb och bra attack, rolig att lyssna på

 

Sammantaget är Iphone något dov i ljudet.

 

Anledning till nytt inlägg är att redigera-knappen försvann här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får förresten inga störningar i ljudet när jag laddar som någon tidigare skrev.

 

Jag får störningarna ibland.. vet inte riktigt varför det inte alltid händer. Men jag har 50 Hz nätbrum klart och tydligt. Har inte haft det problemet med någon annan iPod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror alldeles på källmaterial (fonogram). Slaskig nyinspelad hårdrock och Per Gessle är så sönderkomprimerat att det distar så där hör man knappast någon skillnad, men annan dynamisk musik och bra inspelat material hör man oftast stor skillnad på.

 

Alltså.. frågan om man ska köra lossless eller inte är ju väldigt lätt att ta reda på. Koda samma musik med lossless och sen med bra mp3 eller acc kvalité (256 kbit/s eller mer) och provlyssna. Hör du ingen skillnad i din anläggning så hoppa över lossless och få plats med mer musik!

 

Jag hör ingen direkt skillnad själv.. Allt jiddret om det dynamiska omfånget vet jag inte om det har någon betydelse för komprimeringen - jag tror knappt det. I regel så är ju rockmusik betyligt mer krävande att komprimera än t ex klassisk musik. Prova att komprimera med variabel bitrate och se vilka filer som får högst bitrate.. Men jag kan hålla med om att kvalitén på inspelningarna är av större betydelse än komprimeringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då har man fått 3GS´n och jämfört ljudet med SE W715 med samma hörlurar (Sony MDR-EX71).

 

Ljudet från W715 är utan att överdriva mycket fylligare, djupare bas, inte lika vass diskant, mer tryck i ljudet om man säger så...

 

iPhonen har helt OK ljud men som sagt för klen bas och för dåligt tryck...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...