Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dell XPS M1730


TheMatrix

Rekommendera Poster

Hej jag är en kille som brukar sitta och programmera... Jag spelar alltså aldrig spel. Jag har tänkt köpa en Dell XPS M1730 [dels för den snygga designen och dels för den har bra prestanda - eller?

För om man kollar på andra datorer t.ex. en macbook pro för ungefär samma pris (17000 kr) så är macen mycket bättre verkar det som eller har jag missat något?

 

Jag vill bara veta om en Dell XPS M1730 är värd sina pengar, för en programmerare som inte spelar spel och ska nog antagligen köra Linux Gentoo?

 

Tack så mycket på förhand m.v.h. The Matrix.

P.s. jag skriver denna "omaciga" tråd här för att jag inte är medlem på något annat forum och det är lite onödigt och bli medlem för en enda fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag ser så är det du får bättre med Dell-datorn är en 17"-skärm. Till det priset på en Macbook Pro får du på sin höjd 15 tum.

Men, eftersom du ska sitta och programmera så ser jag inte varför du skulle behöva en större skärm.

I övrigt ser jag i princip ingen annanstans som just den datorn är "bättre" (jag ser stor skärm på en bärbar dator som enbart en nackdel) än en MBP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag ser så är det du får bättre med Dell-datorn är en 17"-skärm. Till det priset på en Macbook Pro får du på sin höjd 15 tum.

Men, eftersom du ska sitta och programmera så ser jag inte varför du skulle behöva en större skärm.

I övrigt ser jag i princip ingen annanstans som just den datorn är "bättre" (jag ser stor skärm på en bärbar dator som enbart en nackdel) än en MBP.

 

Men om man kollar på prestandan så har ju Dell XPS M1730 bara en processor på 2,1 Ghz, 2GB ram-minne, 160 GB hårddisk och en FSB på 800Mhz medans en MBP har en processor på 2,54 GHz, 4GB ram, 250 GB hårddisk och en FSB på 1066Mhz!

Det jag vill veta är om Dell XPS M1730 presterar bra ändå (det kanske är något jag glömt?) eller om det är som det står att MBP är mycket bättre för ungefär samma pris?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du säger själv så här egnetligen:

 

Macbook Pro har ju bättre prestanda för samma pris, men jag undrar om ni tycker att jag ska köpa en Dell iaf...

korkad fråga anser jag, MBP 15" är det givna valet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oftast är ju situationen att PC har bättre specifikationer än en mac per krona..

 

Nu är ju situationen tvärtom, känns svårt att förespråka dellen...

 

Dessutom är ju operativsystemet bättre integrerat i Macen + bättre hårdvara!

 

Den enda fördelen jag ser i Dellen är då spelutbudet till PC, men då du inte spelar skulle jag aldrig rekomendera den...

 

Säger som iTobi, ganska korkat att välja Dellen i detta fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, eftersom du ska sitta och programmera så ser jag inte varför du skulle behöva en större skärm.

 

 

Många programmeringsverktyg fyller upp skärmen väldigt snabbt, så själv anser jag absolut att en större skärm är en stor fördel vid programmering, förutsatt att upplösningen också är högre då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle lätt ta dellen av rent personliga skäl, har redan en bärbar mac, (2) om jag ska köpa en mac för 17k blir det en grym imac :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...