Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Minnet minskar utan att jag gör något


ChristofferKullander

Rekommendera Poster

ChristofferKullander

hej!

 

jag har upptäckt ett problem på min mac, jag har misstänkt att de har varit något som inte stämmer på ett bra tag för min hårddisk blir alltid full efter ett tag utan att jag laddar ner eller installerar något på datorn.

så för ett tag sen så satt jag och kollad på finder där de står hur mycket hårdiskminne man har kvar och så ser jag att minnet tickar neråt hela tiden, rätt långsamt. jag varken laddade ner något eller installerade något.

 

vad är de för problem, har jag fått något virus som fyller min hårddisk hela tiden?

börjar bli lite tröttsamt att ta bort en massa musik och andra grejer för att de ska bli mer utrymme, när de hela tiden fylls på nytt oavsett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har någon korrupt logfil som bara fylls på med data. Programmet Whatsize kan visa vilka filer som tar störst utrymme. Hittar du en onormalt stor logfil så har jag för mig att man bara kan slänga den och starta om datorn. Men invänta gärna någon mer kompetent person här på forumet... :borstatanderna:

 

En arkiv/install borde kunna fixa problemet också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta systeminformation antingen ifrån mappen program eller ifrån äpplet -> om den här datorn -> mer info och markera rubriken loggar lite längre ner i listan till vänster. Är där någon onormalt stor fil? Släng filen i papperskorgen och starta om.

 

Du kan också först prova med att starta datorn i säkert läge. Då rensas systemet ifrån temporära filer mm som ibland kan ställa till det. Starta om datorn och håll ner shift en stund till du ser det snurrande hjulet på skärmen. Kan ta väldigt lång stund för datorn att starta upp i säkert läge ibland för att där finns mycket att återställa i systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...