Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apples värsta designmiss


Fabz

Rekommendera Poster

Det lustiga är att jag inte lagt märke till detta innan jag köpte den! På bilderna på Apples hemsida lägger man knappt märke till denna designmiss, tack vare smart val av bildvinklar och ljussättning. Har man en gång börjat störa sig på detta är risken att man inte kan få det ur skallen!

 

Jag pratar såklart om den lilla svarta pricken till höger om CD-slotten. I och med att det är såpass asymetriskt ser det ut som ett "munsår". Vad är då denna svarta prick? Det rör sig naturligtvis om IR-mottagaren som används till apples fjärrkontroll (som för övrigt inte följer med datorn). Faktum är att om man tittar tillbaka på de tidigare modellerna, fanns inte denna malplacerade svarta mottagare på datorn.

 

Hur kan Apple lyckats malplacera denna ir-mottagare så hårt? Varför inte bara sätta en svart prick till höger om lysdioden som markerar om maskinen är på/av som på macbookarna? Min gissning är att man beslutat sig för att lägga till mottagaren i efterhand och sedan inte velat förändra designen för mycket.

 

I min mening borde man kunnat lösa detta snyggare. Det sänker verkligen designen på en annars välgjord produkt. Väldigt olikt Apple att missa en sådan här detalj.

macmini.tiff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 60
  • Created
  • Senaste svar

Då förlåta mig om jag klassificeras detta som dagens I-landsproblem. Du menar på fullt allvar att jag skulle sluta gilla min Mac mini, ligga sömnlös och kasta mig i våndor över en svart prick?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbigt med en svart "prick" som dessutom är i ena änden av en CD-slot?

Där den dessutom är mer kamoflerad än om den satt mitt på fronten? :ermm:

 

Jag tycker Apple har gjort ett bra jobb, även med den "svarta pricken". ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är ju förfärligt, vilken miss!

Oj, blir till att sälja minin. Om nu någon vill ha den efter detta avslöjande.

Åck, åck, åck ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag för min del ser den svarta pricken som ett universums centrum.

Det är minin och dess detaljer för övrigt som är fel placerade i förhållande till pricken.

Pricken är på pricken rätt, det är den övriga exteriören som hamnat fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man en gång börjat störa sig på detta är risken att man inte kan få det ur skallen!

 

Jag pratar såklart om den lilla svarta pricken till höger om CD-slotten.

 

Ilandsproblem.

 

Kanske kan du flytta blicken från den lilla svarta pricken och istället avnjuta det du kan se på displayen.

Kan du inte slita dig från den lilla svarta pricken, täck över den, måla om den, placera din burk så att du

ej ser den, vållar ditt problem allt för stor ångest sälj den och köp något annat.

 

Ta det jag skrivit med en klackspark, även jag retar i stor grad upp mig på detaljmissar.

 

Ha en trevlig solig söndag, hälsar salakalle :crossfingers: Även solen har sina fläckar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Designmiss" gör väl snarare Iomega och Belkin när de gjort tillbehören..

 

Iomega skulle ju haft en liten lysdiod som MacMinin och Belkin har.

Belkin å sin sida skulle gjort hubben silvergrå och inte vit...

 

post-113-1249813604.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha. Klart det är ett i-landsproblem. :-) Jag bor i ett i-land och är så lyckligt lottad att mitt svåraste livsbekymmer är det äckliga kaffet på jobbet. Och så den där pricken såklart. :-)

 

Men visst är det så att det är detaljerna som gör helheten. Och visst är det så att designen är ett starkt köpargument när det gäller apples produkter?

 

Jag säljer givetvis inte min mini. Den tjänstgör som en fantastisk mediehubb hemma hus mig. Men som sagt, märkligt att apple missat en såpass väl synlig detalj. Nåväl för att citera ovan: även solen har sina fläckar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På keynoten vid introduktionen så var det då en feature...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Designmiss" gör väl snarare Iomega och Belkin när de gjort tillbehören..

 

Iomega skulle ju haft en liten lysdiod som MacMinin och Belkin har.

Belkin å sin sida skulle gjort hubben silvergrå och inte vit...

 

post-113-1249813604.jpg

 

Ja, om man nu ska göra specifika tillbehör för minin, varför gör man då dem inte rätt?! Iomega har ju inte lyckats få samma finish på silverchassit som minin. Den blå lysdioden är ju nästan tragiskt PC-designad. Och visst, Belkin kommer kanske undan med ett vitt tillbehör (silvermaterialet verkar vara dyrt att tillverka) men varför kan de inte lyckas sätta lysdioden på rätt ställe (ser ut att vara placerad några mm innanför MacMinin)??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att diskussionen är rolig och jag tycker det är jättebra att folk har åsikter.

Trådskaparen ska ändå ha en eloge för sina åsikter, som han också kan motivera.

 

Däremot håller jag inte med om, att IR-mottagaren skulle suttit på något annat ställe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde inte IR-mottagaren kunna döljas på samma sätt som lysdioden döljs på nya MBP?

Nää, mycket svårare att göra så med en sak som samlar in ljus, än avger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nää, mycket svårare att göra så med en sak som samlar in ljus, än avger.

Verkar ju rimligt.

Men om man gör den jättestor så borde det ju funka, fast då kanske den inte får plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppenbarligen har man ju löst detta snyggare på macbookarna, så det är ju inte tekniskt omöjligt. Dessutom: Eftersom ljus mycket väl kan sändas i båda riktningarna mot varann utan att de stör varann borde det alltså vara tekniskt möjligt att bygga en kombinerad lysdiod ("lampan" som visar om datorn är av/på/sover) och IR-mottagare. Dvs i bara ETT hål i chassit. Nån liten spegel på insidan och saken borde vara biff.

 

Jag bjuder härmed Apple på det patentet ;-).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske inte har med design att göra, men jag tycker Apple borde lagt lite mer krut på att göra Minin mer lättöppnad. Hålla på med tunna spatlar o bryta o bända.. :armskeptisk:

 

En skruv, en plastflik som man trycker in etc för att öppna när man byter minne etc vore ju bättre. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg att trådskaparen skämtar snälla !!

 

nej, absolut inte! Visst är det ett i-landsproblem i kvadrat men som sagt: Många köper sina macar för designen och när det gäller design är det detaljerna som gör helheten!

 

Men jag lovar att jag även engagerar mig i viktigare samhällsfrågor. ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker den pricken är helt rätt, den utmärker sig, och visst är det det man bland annat vill med sin Mac, att den ska utmärka sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att inte tala om alla fula "hål" på baksidan........ att jag aldrig har tänkt på detta innan, nu verkligen hatar jag min Mini. :chock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick leta länge innan jag fattade att den svarta pricken inte var en skugga vid CD-sloten......... Mitt råd till alla förtvivlade Miniägare är att tänka på den som en skugga. :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att inte tala om alla fula "hål" på baksidan........ att jag aldrig har tänkt på detta innan, nu verkligen hatar jag min Mini. :chock:

 

 

Rekommenderar starkt en HP m9573, kasta minin i närmaste papperskorgen o skaffa en sån m9573, ser ut som nåt som skulle komma från en annan planet, otrolig design.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rekommenderar starkt en HP m9573, kasta minin i närmaste papperskorgen o skaffa en sån m9573, ser ut som nåt som skulle komma från en annan planet, otrolig design.

 

Det är sju års utvisning från forumet för sådana förslag, skärpning.... :superirriterad::chock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är sju års utvisning från forumet för sådana förslag, skärpning.... :superirriterad::chock:

 

Hahahaha, ursäkta jag var bara tvungen, kunde inte motstå:P

 

Håller med.. :stjarnsmall:

 

:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...