Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhoto 09 - verktygsfältet


ReV

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har inte haft iPhoto ´09 så länge så har inte satt mig in i allt än. Jag hade ´04 tidigare så det är såklart en hel del som är annorlunda. Har dock upptäckt en del irriterande saker och hoppas någon kan hjälpa mig.

 

I flera andra Macprogram kan man dra, ändra och ställa in knapparna på verktygsfältet som man vill ha dem. Men det verkar inte gå här.

 

Jag vill kunna välja om jag enbart vill jobba med mus eller musmatta, eller tangentbordet. Dvs jag skulle vilja att alla funktioner hade en symbol som visades så jag kan välja själv om jag vill flytta handen från Wacombrädan till tangentbordet. Men här är man tvingad att varva lite vilket jag inte alltid vill.

 

T.ex: Pilar för att komma till nästa bild eller föregående, finns bara i redigeringsläget, och inte om man bara dubbelklickar på bilden för att få den stor. Då kommer lite olika val som Namn, Rotera, Göm, Flickr osv. Men inga pilknappar som gör att jag snabbt kan komma till nästa bild (Ja, jag vet att jag kan trycka på tangentbordets pilknappar men det är det jag inte alltid vill). Och väljer jag att jag direkt ska komma upp i redigeringsläget när jag dubbelklickar på bilden, så har jag förvisso pilar så jag kan komma till nästa läge, men då försvinner Namn-funktionen och Flickr etc-knapparna, som finns i det läge som bara är en enkel förstoring, och då måste jag gå tillbaka till miniatyrvyn. Dessutom finns zoomfunktionen/förstora endast i redigeringsläget och inte i det enkla förstoringsläget (där man ser Namn etc)

 

Kan man inte få knåpa ihop verktygsfältet lite som man vill?

 

Det verkar inte funka att trycka Comm+Z för att ångra vissa feltryck, tex om jag råkat rotera en bild oavsiktligt. Ibland om jag vill markera ett nytt ansikte så går rutan inte att dra förbi en viss gräns, trots att hela ansiktet inte är med i rutan jag drar i.

 

Det verkar helt enkelt vara så att vissa funktioner funkar bara ibland, i vissa vyer och det känns inte så smart uttänkt! Nån som har några tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...