Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Fri surf"


iBamse

Rekommendera Poster

Ok, ser att till exempel Tre skyltar med att det i deras abb ingår "fri surf". I Tres fall handlar det om 3 eller 10GB per månad.

 

Min fråga är då exakt vilken definition av fri det är som används?

 

1) fri = gratis

Knappast. Inget är gratis. De har helt enkelt tagit höjd för ett visst antal GB datatrafik i den fasta abbonemangskostnaden.

 

2) fri = du får surfa utan censur

Och? Allt annat vore lurendrejeri även om de uteslöt ordet fri ur produktbeskrivningen.

 

3) fri = utan datamängdstak

Stämmer dåligt överrens med att de sedan har ett tak på 3 resp 10GB beroende på abbonemanget.

 

4) fri = ?

Någon som har en bättre idé?

 

Att slänga in ordet "fri" känns för mig som ett sätt att lura kunderna att de kommer få mer än de betalar för, vilket naturligtvis inte är sant. Men det är väl efterträdaren till "gratis", som ju för några år sedan var väldigt populärt fram tills dess det beslutades att "gratis" inte fick användas i reklam om någon motprestation kräva av kunden. Kanske dags att fatta motsvarande beslut gälland "fri"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men det är ju fri surf, du får surfa hur mycket du vill. Den begränsningen dom har som är upp till 10GB innebär att du får surfa i full hastighet upp till 10GB/mån därefter strypshastigheten men du kan fortfarande surfa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FutureLegends

Efter 10gb betalar man per mb med Tre...

Däremot så är väl de 10gb fria i den betydelsen att de kanske inte ingår i deras vanliga 3Pott abonnemang? Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter 10gb betalar man per mb med Tre...

Däremot så är väl de 10gb fria i den betydelsen att de kanske inte ingår i deras vanliga 3Pott abonnemang? Eller?

 

Är du säker på att man betalar efter 10GB? Det är inte så hos Telia iallafall :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag var på 3 och beställde min telefon sa säljaren iaf att så inte var fallet. De stryper hastigheten, men det kostar inga pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men varför ska de envisas med att strypa hastigheten? Nätet skulle ju bevisligen klara av att låta alla surfa "fritt" även över 10GB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätet skulle ju bevisligen klara av att låta alla surfa "fritt" även över 10GB

va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag var på 3 och beställde min telefon sa säljaren iaf att så inte var fallet. De stryper hastigheten, men det kostar inga pengar.

 

Så om man har abonnemang hos 3 får man surfa hur mycket man vill, bara efter 10 GB så sänker dem hastigheten? Det är bara så jag har förstått rätt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

va?

 

Han menar på att telenätet inte skulle krascha av att låta folk använda det utan begränsningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han menar på att telenätet inte skulle krascha av att låta folk använda det utan begränsningar.

Jag fattar vad han menar, men bevisligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FutureLegends

Ok, när jag ringde dem och frågade innan jag beställde min så sa dom att man betalade efter 10gb. Men vore ju fantastiskt om det inte var så. De kanske inte riktigt hade fått/lärt sig all info på kundservice då... Ska ringa igen och kolla för säkerhetsskull!

 

När jag var på 3 och beställde min telefon sa säljaren iaf att så inte var fallet. De stryper hastigheten, men det kostar inga pengar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, när jag ringde dem och frågade innan jag beställde min så sa dom att man betalade efter 10gb. Men vore ju fantastiskt om det inte var så. De kanske inte riktigt hade fått/lärt sig all info på kundservice då... Ska ringa igen och kolla för säkerhetsskull!

 

 

Gör det, kan ju vara en lite överentusiastisk säljare som kanske ville sälja lite för gärna... Om man tvingas betala efter att ha använt sina gb hoppas jag att 3 har nån tjänst där man kan se hur mkt trafik man förbrukat. Skulle suga ganksa hårt att få en sjuk räkning för att man dragit över 100mb...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag har läst abbonemangen till iPhone hos de olika operatörerna så har Tre och Halebop upp till ett visst GB, sen stryper de hastigheten (lite olika mängd på olika abbonemang). Telia har på de flesta upp till en viss GB sen får man betala utöver det (livsfarligt!). Tre och Halebop har dock vad jag förstått inga surfzoner vilket Telia och Telenor har, även om Telenors är nästintill obefintliga sett till mängden...

Telenor har helt fritt på alla iPhoneabbonemang.

 

Jag valde Telenor, vill veta att jag kan surfa FRITT. Men de är inte bäst på samtalsavgifter så det beror på vad man är ute efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag har läst abbonemangen till iPhone hos de olika operatörerna så har Tre och Halebop upp till ett visst GB, sen stryper de hastigheten (lite olika mängd på olika abbonemang). Telia har på de flesta upp till en viss GB sen får man betala utöver det (livsfarligt!). Tre och Halebop har dock vad jag förstått inga surfzoner vilket Telia och Telenor har, även om Telenors är nästintill obefintliga sett till mängden...

Telenor har helt fritt på alla iPhoneabbonemang.

 

Jag valde Telenor, vill veta att jag kan surfa FRITT. Men de är inte bäst på samtalsavgifter så det beror på vad man är ute efter.

Telias dataab stryps när du når taket.

Telias imini etc med en surfpott går över till maxtaxa per dag när du passerar gränsen (max 9kr/dag)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätet skulle ju bevisligen klara av att låta alla surfa "fritt" även över 10GB

Nej, det är just det som nätet inte klarar av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min fråga är då exakt vilken definition av fri det är som används?

Ring då till Tre och fråga.

 

Det kanske är "fri" som icke trådbundet, som i "rör dig fritt och surfa"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske är "fri" som icke trådbundet, som i "rör dig fritt och surfa"?

haha, du skämtade va :P ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha, du skämtade va :P ?

Icke! :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaha, så vad är det som skiljer telenors hårdvara mot 3:s?

 

Kanske olika tillverkare, men rent tekniskt är det med andra ord inte omöjligt eftersom att telenor erbjuder fritt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaha, så vad är det som skiljer telenors hårdvara mot 3:s?

 

Kanske olika tillverkare, men rent tekniskt är det med andra ord inte omöjligt eftersom att telenor erbjuder fritt.

Telenor har mycket mindre användare än tre, tele2 och telia.

 

Och då kan dom erbjuda fri surf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telenor har mycket mindre användare än tre, tele2 och telia.

Barn eller dvärgar då eller?  ;)

 

Du menar väl FÄRRE användare?

 

Åter till allvaret:

Visst är det så. Det finns bara en viss mängd data (bandbredd) som kan skickas samtidigt via trådlöst bredband från basstationerna och då tvingas operatörerna att införa begränsningar för storanvändarna. Det är visst en väldigt liten andel användare som "äter upp" en mycket stor del av bandbredden för alla andra användare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telenor har mycket mindre användare än tre, tele2 och telia.

 

Och då kan dom erbjuda fri surf.

 

Har du siffror på det? Inget aggresivt ifrågasättande från min sida, är bara lite förvånad över detta faktum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du siffror på det? Inget aggresivt ifrågasättande från min sida, är bara lite förvånad över detta faktum.

Figur 8:

http://www.svensktelemarknad.se/PTS2008/Ma...utveklingen.htm

 

Litet gammal, men ändå:

http://www.dn.se/ekonomi/telenor-ligger-si...ttarna-1.506206

 

"Glöm fast pris på mobilt bredband"

"omkring fem procent av användarna förbrukar mycket stora mängder data, och att det krävs någon form av differentiering av priset."

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/...ticle458870.ece

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

även fast telia tex stryper hastigheten till 57kb/sec eller vad det nu är så kan man ju fortf surfa som vanligt. Förr i tiden dög det med 512Kbit ADSL. Med andra ord räcker deras 69 kr surftillägg bra.

 

Orka sitta ute i parken o leecha warez liksom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...