Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan inte boota OS X efter misslyckad installation av Windows


Viax

Rekommendera Poster

Hallåja!

 

Jag är relativt ny mac-användare, så jag är rätt säker på att det går att lösa mitt problem. Men jag vet inte hur. :)

 

Jag tänkte testa att installera Windows XP idag via Boot Camp, då jag har många köpta program till PC som jag inte gärna vill köpa igen. Jag startade Boot Camp, gav Windows en partition, stoppade i min XP-skiva och datorn startade om.

Nu kommer jag till Windowsinstallationen, och gör precis som jag alltid har gjort. Den vill formatera C:, vilket jag tyckte var lite märkligt eftersom storleken inte stämde överens om med vad jag gav den i Boot Camp men jag körde på ändå.

 

Nu uppstår ett problem. Windows-installationen avslutas aldrig, datorn startas om. Inget större problem egentligen, gråter ju inte floder om jag inte kan få Windows att fungera. MEN, nu kan jag inte boota upp OSX heller. Det blinkar en mappikon med ett frågetecken. Jag testar att köra i installations-skivan för OSX med hjälp av C-knappen men den kan inte hitta min hårddisk när jag ska välja var jag vill installera det. I skivverktyg tror jag att jag hittar den interna hårddisken men jag kan inte göra något. Alla knappar är sådär gråmarkerade som dom är i Systeminställningar när man inte har klickat upp hänglåset, alltså dom går inte att trycka på.

 

Har jag lyckats formatera hårddisken med Windows startskiva på något jäkla sätt? Hur fasen löser jag detta?

 

Otroligt tacksam för minsta lilla hjälp jag kan få. Beskriver gärna mer i detalj om det behövs, fråga om mer information bara! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallåja!

 

Jag är relativt ny mac-användare, så jag är rätt säker på att det går att lösa mitt problem. Men jag vet inte hur. :)

 

Jag tänkte testa att installera Windows XP idag via Boot Camp, då jag har många köpta program till PC som jag inte gärna vill köpa igen. Jag startade Boot Camp, gav Windows en partition, stoppade i min XP-skiva och datorn startade om.

Nu kommer jag till Windowsinstallationen, och gör precis som jag alltid har gjort. Den vill formatera C:, vilket jag tyckte var lite märkligt eftersom storleken inte stämde överens om med vad jag gav den i Boot Camp men jag körde på ändå.

 

Nu uppstår ett problem. Windows-installationen avslutas aldrig, datorn startas om. Inget större problem egentligen, gråter ju inte floder om jag inte kan få Windows att fungera. MEN, nu kan jag inte boota upp OSX heller. Det blinkar en mappikon med ett frågetecken. Jag testar att köra i installations-skivan för OSX med hjälp av C-knappen men den kan inte hitta min hårddisk när jag ska välja var jag vill installera det. I skivverktyg tror jag att jag hittar den interna hårddisken men jag kan inte göra något. Alla knappar är sådär gråmarkerade som dom är i Systeminställningar när man inte har klickat upp hänglåset, alltså dom går inte att trycka på.

 

Har jag lyckats formatera hårddisken med Windows startskiva på något jäkla sätt? Hur fasen löser jag detta?

 

Otroligt tacksam för minsta lilla hjälp jag kan få. Beskriver gärna mer i detalj om det behövs, fråga om mer information bara! :)

 

Hej.

 

Det verkar som att du har tagit bort Mac OS X från hårddisken. Kom ihåg att alltid kolla så att partitionen stämmer i storlek. Så du får installera om Mac OS X. Hade du några viktiga filer i Mac OS X?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste använda en SP 2 (om det är XP). Det står mycket tydligt i instruktionerna men det struntade jag själv i och tänkte att går det så går det :wacko: .

 

Resultatet blev precis som du beskriver och skivan satt kvar i maskinen. När jag väl kom på hur jag skulle få ut den var det bara att återinstallera OSX och tappa eventuella filer. Som tur var hade jag precis köpt den så jag hade inget av värde på disken.

 

Hoppas det är samma sak för dig så du inte förlorar något oersättligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följ Bootcamp manualen till punkt och prick nästa gång ;)

 

Edit: stavfel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du måste veta, alla installationer av windows är misslyckade.. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du måste veta, alla installationer av windows är misslyckade.. ;)

 

Haha, sant...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du måste veta, alla installationer av windows är misslyckade.. ;)

 

Mer eller mindre ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan igen!

 

Jo jag borde nog kollat lite extra innan jag körde igång men det var en sån impulsgrej att bara testa om det fungerade så det gick väl lite väl fort!

 

Problemet med att bara installera om OSX är ju att jag inte kan välja min hårddisk som installationsplats. Är det något mer jag missar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...