Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mäta avstånd på karta?


Wheatley

Rekommendera Poster

Finns det något smart sätt att ta reda på hur lång min löprunda är? Om jag tittar på eniro.se:s karta, så finns hela sträckan utmärkt. Men eftersom det inte precis är någon trafikerad väg (snarare stigar och gångbanor) så kan jag inte mäta sträckan med hjälp av "Vägbeskrivning".

 

Finns det något annat sätt? Har ingen GPS, men kordinaterna finns i kartan på eniro. Stegräknare kanske? Känns inte speciellt exakt. Kan inte mäta med bilen, eftersom man inte kan köra på stigarna/promenadvägarna. Det känns som om det borde gå med hjälp av webben! Men jag vet inte hur... :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hitta.se har en funktion där du manuellt kan placera ut punkter efter din rutt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överlägset bäst på just detta är:

http://www.bikeroutetoaster.com/

 

Man kan välja att basera sin runda på autorutt antingen via en vägkarta (med begränsningar som bilhinder och sånt) eller en för gång/cykel där man kan röra sig på utmarkerade cykelbanor och gångbanor (från OSM, Open Street Map, som baseras på användarnas egna GPS-mätningar). Man har också flygfoto, vägkarta, höjd/terrängkarta och en markanvändningskarta som stöd för att hitta exakta positioner om man vill. Stigar och annat är utmarkerat om man använder OSM. Om autorutten inte funkar (alla vägar/stigar är inte korrekt sammanknutna) så kan man enkelt klicka bort autoroute och klicka manuellt med korta intervall för att markera sin rutt.

 

Höjddatabasen som är knuten till den är ganska lågupplöst, men i "Summary" kan man i alla fall få en höjdprofil som är hyfsad. Samma flik/sida ger även mer detaljerad information om distans, höjdmeter och annat.

 

Om man reggar sig (enkelt, gratis och hur anonymt man själv vill) kan man dessutom spara rutter och skapa publika länkar till dem så man kan dela med sig av dem.

 

Vill man riktigt nörda går det att sätta en genomsnittlig fart i inställningarna, så att man får en beräknad totaltid baserat på hur fort man springer/cyklar.

 

Här är ett exempel. Detta är halva rundan (jag sprang samma väg tillbaks för att inte komma vilse) jag sprang i Njutånger när jag var på exkursion i maj.

http://www.bikeroutetoaster.com/Course.aspx?course=53683

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det något smart sätt att ta reda på hur lång min löprunda är? Om jag tittar på eniro.se:s karta, så finns hela sträckan utmärkt. Men eftersom det inte precis är någon trafikerad väg (snarare stigar och gångbanor) så kan jag inte mäta sträckan med hjälp av "Vägbeskrivning".

 

Finns det något annat sätt? Har ingen GPS, men kordinaterna finns i kartan på eniro. Stegräknare kanske? Känns inte speciellt exakt. Kan inte mäta med bilen, eftersom man inte kan köra på stigarna/promenadvägarna. Det känns som om det borde gå med hjälp av webben! Men jag vet inte hur... :fundersam:

 

Steg räknare är väl knappast mindre exakt än att mäta på en karta som bryr sig noll om elevation i landskapet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höjdskillnader (inom normala gränser) spelar mycket liten roll för sträckan. Det kan ignoreras i det flesta sammanhang.

En stegräknare, däremot, är bara korrekt i hur många steg som registreras (och sämre modeller klarar inte ens det bra...) men inte hur långa stegen är. Om man har mätt upp sin steglängd vid olika tempon, så kan man baklänges räkna ut distansen om man vet vilket tempo man sprang i, men det hela blir en aning cirkulärt som ni kanske förstår... :D

 

När jag småjoggar i 6-minuterstempo är min steglängd ca 100 cm. I 5-minuterstempo är steglängden ca 110 cm och i 4-minuterstempo ca 120 cm. Stegfrekvensen ökar också, om ni inte fick matematiken att stämma... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Råkade faktiskt tänka på exakt samma sak idag när jag tittade på kartorna på hitta.se! Hade två vägar som jag ville veta närmsta vägen, och det gick inte. Och funktionen jag skulle villja ha är att man från punkt A til B klickar vägen man tänkt åka/cykla/springa och så ritar man vägen enkelt och exakt, som man ritar bezierlinjer i illustrator etc, med några klick eller många beroende på hur exakt man vill va, sen så ska man se då hur lång den sträckan är, helt enkelt. Varför finns inte den synbart enkla funktionen??

 

Edit: HAHAha, tack Tatari, nu hittade även jag den funktionen. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överlägset bäst på just detta är:

http://www.bikeroutetoaster.com/

 

Man kan välja att basera sin runda på autorutt antingen via en vägkarta (med begränsningar som bilhinder och sånt) eller en för gång/cykel där man kan röra sig på utmarkerade cykelbanor och gångbanor (från OSM, Open Street Map, som baseras på användarnas egna GPS-mätningar). Man har också flygfoto, vägkarta, höjd/terrängkarta och en markanvändningskarta som stöd för att hitta exakta positioner om man vill. Stigar och annat är utmarkerat om man använder OSM. Om autorutten inte funkar (alla vägar/stigar är inte korrekt sammanknutna) så kan man enkelt klicka bort autoroute och klicka manuellt med korta intervall för att markera sin rutt.

 

Höjddatabasen som är knuten till den är ganska lågupplöst, men i "Summary" kan man i alla fall få en höjdprofil som är hyfsad. Samma flik/sida ger även mer detaljerad information om distans, höjdmeter och annat.

 

Om man reggar sig (enkelt, gratis och hur anonymt man själv vill) kan man dessutom spara rutter och skapa publika länkar till dem så man kan dela med sig av dem.

 

Vill man riktigt nörda går det att sätta en genomsnittlig fart i inställningarna, så att man får en beräknad totaltid baserat på hur fort man springer/cyklar.

 

Här är ett exempel. Detta är halva rundan (jag sprang samma väg tillbaks för att inte komma vilse) jag sprang i Njutånger när jag var på exkursion i maj.

http://www.bikeroutetoaster.com/Course.aspx?course=53683

 

Den var riktigt bra. Tog hybrid mellan karta/satelit och då var det ingen konst att se sina "skogstigar" heller (ja vi är på slätten-inte så många granar att räkna. Plus för att det går att göra en fil till Google Earth. Kollade några sträckor jag mätt med bilen och kom fram till samma resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Eniro kan man numera mäta/se sjökort också! Mycket bra funktion

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...