Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Startup-problem iMac G5


bornthisway

Rekommendera Poster

Som rubriken antyder så har min kära iMac lite problem med att vakna. I samband med att detta uppstod så har min skärm också börjat bete sig väldigt underligt.

 

Problem 1:

Jag var tvungen att starta om min dator eftersom att den hängde sig. Efter det så kom den endast igång om jag använde leopardens installations-dvd (jag hade Tiger i datorn då problemen uppkom) och startade från den med säker start. Utan säker start så stannar den i bluescreen-läget efter den vita startrutan. Väl i säker start fungerar den precis så som en dator i säker start ska fungera...

Jag är dock musiker, och säkert läge hanterar inte ljud så bra, eller alls.

Det positiva är att jag kunde göra en fullständig backup pga att jag kommer in i säkert läge.

 

Det jag har testat för att lösa Problem 1:

1. Radera och installera - Jag körde Tiger förut och tyckte att det var lika bra att lägga in Leoparden, väl i Leopard så fungerar det i säker start.

2. Följde denna: http://www.silvermac.com/2007/leopard-inst...ms-blue-screen/ alltså använt single user mode för att ta bort application enhancer ifall det var så att Radera och installera inte fungerade som den skulle.

3. Testat ta bort alla externa enheter och bytt tillbaka till iMac-musen så att allt bara är apple's och inga onödiga grejer... Även kopplat ur ethernet-kabeln.

4. Återställt PRAM & NVRAM

5. Testat installera Tiger igen, då startar den inte alls, även med säker start... Kommer inte ens fram till den vita startupsidan.

6. Testat installera Leopard från en annan installations-dvd då den jag körde med var oprövad. Då står det något om att det inte går att installera på den här datorn.

 

Jag kan ha gjort fler saker för att försöka få igång datorn, men kommer inte på något annat än ovanstående just nu. (förutom vidskepligheter och böner)

 

Problem 2:

Direkt efter den första hängningen blev skärmen svart när jag försökte starta om datorn. Efter ett antal omstarter så kommer mer och mer fram. Först i form av flimmer och till slut så blir bilden bra igen. Men om datorn är avstängd ett längre tag så är den svart igen. Det är som att den måste värma upp för att komma igång, därför gör jag nu så att jag först startar den, låter den vara svart i tio-tjugo minuter och startar därefter om den. Då brukar det bara vara lite flimmer kvar som går till sig efter en stund. Alltså, om den är svart så spelar det inte någon roll hur länge jag väntar, den är fortfarande svart. Däremot ju längre jag väntar, desto bättre kommer skärmen bli efter nästa omstart.

 

Det jag har testat för att lösa Problem 2:

Inget egentligen... har koncentrerat mig på Problem 1. Däremot så ger Problem 2 mig vibbarna att grundproblemet till båda två är detsamma och hårdvarubaserat.

Jag kan dock inte så mycket om sådant, så därför är det mest bara en skör liten tanke från min sida.

 

Någon som vet lösningen? Någon som har en idé? Någon som känner någon som har en kusin som kanske vet? Någon som fortfarande är vaken efter att ha läst igenom mitt inlägg?

 

Allting välkomnas!

Tack /Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kört Apple Hardware Test och kontrollerat hårdvaran, i första hand då RAM-minnena?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har jag inte, men tyvärr förfogar jag inte över orginalskivan heller... och just nu inte ens leopardskivan med vilken jag använde för nuvarande installation. Som jag fattar det behöver man antingen datorns orginalskiva eller den installationsskiva man använt för att göra ett hårdvarutest, stämmer det?

 

...och det finns inte något annat att göra för tillfället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har jag inte, men tyvärr förfogar jag inte över orginalskivan heller... och just nu inte ens leopardskivan med vilken jag använde för nuvarande installation. Som jag fattar det behöver man antingen datorns orginalskiva eller den installationsskiva man använt för att göra ett hårdvarutest, stämmer det?

 

...och det finns inte något annat att göra för tillfället?

 

Du måste ha originalskivan, en 100% identisk från en annan iMac eller en köpt OS X-skiva i box sk retailversion som passar alla Macar. Du kan INTE ta en skiva från en MacMini, MacBook osv. Dessa innehåller endast en version av OS X som är anpassad till just den maskinen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En återkommande lösning på problem med uppstart, avstängning och fläktar är att resetta SMU. Det är en styrkrets som hanterar dessa saker och lite annat.

http://support.apple.com/kb/HT1767

 

Men med vetskap om de tidiga iMac G5-s problem med logikkortet/moderkortet så kan det vara kondensatorerna ( igen... ) som har pajjat. Då är det en ny dator som gäller. För att kontrollera detta måste man ta isär datorn och kolla in de små runda tornen. Om toppen på dessa buktar ut så är det rökt....... det kan även läcka ut "gojs" men inte alltid.

 

http://content.techrepublic.com.com/2346-10878_11-5734.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta om jag lånar tråden lite. :detvarintejag:

 

Jag hjälper en tjej att få fart på sin PB g4 1,5ghz...

Den är igång nu (var död) men det känns inte helt 100:a,

fick igång den efter att ha bråkar lite med ramminnet men

jag är inte säker på att felet ligger där iaf.

(är dessutom långt i från proffs)

 

Eftersom disken är överskriven med 0:or och Tiger e installerat

vore det bra att kunna köra ett AHT. Problemet är att jag/hon inte

har någon originalskiva och i detta fall kostar den att köpa... eller ?

(tidigare modeller Pismo etc går att ladda ner gratis)

Det känns inget vidare att jag skall behöva hala upp lädret

och min fråga är: Finns det en annan lösning som kostar gratis och

som gör samma sak ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta om jag lånar tråden lite. :detvarintejag:

 

Jag hjälper en tjej att få fart på sin PB g4 1,5ghz...

Den är igång nu (var död) men det känns inte helt 100:a,

fick igång den efter att ha bråkar lite med ramminnet men

jag är inte säker på att felet ligger där iaf.

(är dessutom långt i från proffs)

 

Eftersom disken är överskriven med 0:or och Tiger e installerat

vore det bra att kunna köra ett AHT. Problemet är att jag/hon inte

har någon originalskiva och i detta fall kostar den att köpa... eller ?

(tidigare modeller Pismo etc går att ladda ner gratis)

Det känns inget vidare att jag skall behöva hala upp lädret

och min fråga är: Finns det en annan lösning som kostar gratis och

som gör samma sak ??

 

Det framgår inte om ni har installerat ett OS som ligger på en PowerBook-skiva eller en sk retailversion av OS X. Om du har en version som medföljer en ANNAN dator ( dvs ej PB G4 1,5 ) KAN det fungera men KAN GE PROBLEMAS! Ej att rekommendera!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Retail via fw i Pismo`n, blev knas på halva vägen varje gång den normala vägen !

 

Stoppade i Applejack vilket fastnade i en loop, eller så skulle det vara så..

slutade aldrig snurra: FAILUR bla bla bla (gick inte att se) - stängde av.

-----------

Rember:

Running tests on full 1000MB region...

Stuck Address :

 

FAILURE! Data mismatch at local address 0x14079000

Actual Data: 0x9c079000

-----------

Verkar vara ramminnet alltså: 1gb+256 mb - Båda är SODIMM/pc 2700U-25330

Systeminfo säger ok men jag läste nånstans att just den här modellen var j-ligt känslig

gällande minnen.

Alla dessa beteckningar snurrar till`et förståss men snart så :)

Har oxå kollat hd`n som e okay - AHT kollar väl fler hårda saker än minnet + hd ?

 

Blev oxå lite fundersam när jag öppnade luckan för ramet och 2 skruvar högst upp, på sidan

om ramfästena satt lösa. Drog åt lite lagom och burken var död, lossade lite och den startade !!

Låter inge kul förståss med frågan är vad som är det egentliga problemet :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej igen,

jag snor tillbaka tråden om det går bra. :-)

Jag var på semester en sväng, därav den sena uppföljningen...

 

Jag har nu testat med ett hardware-test och fått svaret att det inte är något fel där...

Kan det fortfarande vara fel på grafikkortet trots detta?

Testade även att resetta SMU, ingen skillnad.

 

Vad kan det annars vara? Jag är inte jättesugen på att plocka isär den och kolla kondensatorerna som Axelman föreslog. Detta pga bristande erfarenhet inom området skruvande av datorer... Är det svårt/bökigt ifall man blir tvungen att prova?

 

Ifall någon har något annat förslag att bidra med är det våldsamt välkommet!

 

Btw

Pocahontas & Axelman: Jag uppskattar verkligen att ni har tagit er tid och hjälpt till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...