Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken bildskärm?


Ulrik

Rekommendera Poster

Min gamla macStudio Diopslay (från G3 eran) håller på att lägga av. Har någon erfarenhet av Apple Cinema Display 20" TFT? Skall man välja något annat? Mac'en är en G4 880 MHz 2 år gammal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saknar du ADC-port på din G4a så tycker jag att du ska välja en annan DVI-monitor istället.. egentligen bara för att det verkar smidigare så. Jag har en Samsung 191T till min G4a och jag älskar den. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pratade med en kille som arbetar med ngn form utav bildskärmar menmen,. Han sa att man inte skulle köpa 15", 17", 19" osv för att det inte går att få ett jämnt antal pixlar vertikalt o horisontalt. Så enligt honom var man tvungen att köpa en 14", 16", 18" osv istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pratade med en kille som arbetar med ngn form utav bildskärmar menmen,. Han sa att man inte skulle köpa 15", 17", 19" osv för att det inte går att få ett jämnt antal pixlar vertikalt o horisontalt. Så enligt honom var man tvungen att köpa en 14", 16", 18" osv istället.

Varför ska man ha ett jämt antal pixlar?

 

Dessutom tycker jag allt att både powerbook 15" och 17" har jämt antal pixlar, i båda dimensionerna ;) Men det är kanske något annat som menas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

InWarehouse säljer en ViewSonic 20" TFT för 8441 kr + moms. Den är i tillverkarens "Professional Series" och har 1200x1600 upplösning. Funderar själv på att skaffa en sån. Formac är nog också ett bra alternativ.

 

Apple kommer förmodligen att presentera nya bildskärmar på WWDC i slutet av juni. Kanske kommer den att se ut så här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska man ha ett jämt antal pixlar?

För att vara ärlig så förstod jag inte riktigt vad han menade. Det kanske bara är viktigt om man är proffs eller nått.

--> Länk <--

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

broderskap
Jag pratade med en kille som arbetar med ngn form utav bildskärmar menmen,. Han sa att man inte skulle köpa 15", 17", 19" osv för att det inte går att få ett jämnt antal pixlar vertikalt o horisontalt. Så enligt honom var man tvungen att köpa en 14", 16", 18" osv istället.

Struntprat!

Så gott som alla nyare CRT-skärmar har ett antal olika upplösningar, utan direkt koppling till tumstorleken.

 

Vad man ska tänka på är att platta skärmar, alltså TFT/LCD, har ett givet antal pixlar, som bör stämma med bildskärmskortets upplösning, annars kommer bilden att bli ngt oskarp eller i värsta fall inte fungera alls.

Om bildskärmskortet exempelvis klarar max 1024x768 (typ iBook utan fixande), och TFT-skärmens upplösning är 1280 x 1024, så måste skärmen emulera den lägre upplösningen, vilket inte ger lika skarp bild som den "äkta" upplösningen.

Vanlig standard för platta skärmar är 1024 x 768 för 15", 1280 x 768 för 17", ibland även 18" och 19".

 

När det gäller tips på platt skärm rekommenderar jag Samsung 173 och 193. Bra skärmar, ljusstarka, bra kontrast, förhållandevis bra färghållning, billigare än Apple och med minimal ram. Upplösningen är för bägge 1280 x 1024. De har ingång både för analog signal och DVI. (Man kan också koppla två datorer till dem och växla med en knapp.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...