Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Göra iMac till musikdator


toge

Rekommendera Poster

Har tidigare suttit och jobbat med Ableton Live 8 på min Macbook med 1GB ram och 2,16GHz Intel Core 2 Duo. Men oftast slutar det med (efter ett antal VST-plugins och effekter) att CPU-mätaren går mycket högt och ljudet börjar hacka och uppföra sig konstigt. Ofta får jag köra med latencyn i topp (även fastän jag har externt ljudkort) och att spela in något med låg latency är i princip outhärdligt när man har mycket effekter och plugins igång. Nu funderar jag på att istället uppgradera och göra min iMac duglig för musikredigering så att jag kan använda Macbooken för annat.

 

Frågan är då vad som är viktigast prestandamässigt när man jobbar med Ableton Live? iMacen har för närvarande endast 512MB i ram med 1,83GHz Intel Core Duo-processor. Ramen antar jag ska upp till 2GB, men hur ligger jag till med processorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ram är ju aldrig en nackdel att ha. nu vet ja inte hur mycke datorn klarar men klarar den 4gb så är de lika bra att sätta i de.

 

Processorn tror ja inte man kan göra något åt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ram är ju aldrig en nackdel att ha. nu vet ja inte hur mycke datorn klarar men klarar den 4gb så är de lika bra att sätta i de.

 

Processorn tror ja inte man kan göra något åt.

Om jag inte är helt ute och cyklar så tror jag att just den här iMacen bara klarar 2GB som max. Givetvis går processorn inte att göra något åt, men jag tänkte mer om 1,83GHz räcker till i allmänhet eller om det bara är att ge upp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...