Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hittar ingen giltig dvd-enhet


annce

Rekommendera Poster

Hej

 

dvd programmet hittar inte spelaren. Jag har en giltig dvd skiva i. Den kommer inte upp på skärmen. Får felmeddelande att den inte hittar någon giltig dvd enhet. kod 70012. Det går alltså inte att mata ut den. Varken med att starta om och hålla nere musknappen eller att pilla in ngt kort. Det verkar som att någon slags koppling har försvunnit, bara så där. Något som har hänt vid ngn uppdatering eller har jag lyckats ta bort något väsentligt. Jag kan inte ens ominstallera programmet via en extern enhet, inget verkar fungera för att få kontakt! Hur får jag tillbaka förbindelsen mellan programmet och spelaren? Hur får jag ut skivan?

Oerhört tacksam för hjälp,

 

Anki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Pröva först att stänga av Macen helt och hållet, alltså inte bara en omstart. Koppla loss eventuella externa cd/dvd-enheter. Starta sedan normalt och håll ned musknappen eller styrplattans knapp som är den gängse metoden att mata ut skivor som fastnat.

 

Ifall inget händer, gå in i programmet Systeminformation (nås även via Apple-menyn, "Om den här datorn" och knappen "Mer info...". Beroende på vilken Mac du har kommer information om cd/dvd-brännare ligga under kategoring ATA, Serial-ATA samt Skivbränning. Ifall ingen enhet listas så betyder det att spelaren inte längre har kontakt med OS X. Detta kan bero på tillfälliga fel hos själva OS X och då kan du pröva med en säker omstart, håll ned skift under starten, vilket återställer delar av hur OS X kommunicerar med hårdvara.

 

Problemen kan förstås också bero på att själva enheten är trasig och behöver bytas ut via service.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej och tack!

 

Prövade men tyvärr inget resultat. Får väll anta att det är något fel på själva spelaren. Man hör att den startar upp skivan som är i,men som sagt den kommer inte upp på skrivbordet, så något i datorn gör att kontakten är bruten. Synda bara att jag är ute på atlanten och inte vet hur jag går vidare. Törs jag öppna datorn? Vad skall jag titta efter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Pincett eller liknande när datorn är avstängd kanske gör susen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har två gånger varit ute för samma sak och det visade sig bero på att DVD-spelaren gått sönder och behövde bytas. Jag är alltså inne på min tredje DVD-spelare nu. Sist kostade det 2 800 kr att byta hos Apple-auktoriserad reparatör. MacBook Pro var bara drygt ett år gammal och DVD-spelarna knappt använda. Det verkar som om Apple har kvalitetsproblem med denna spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hej,

Jag hade exakt samma problem och efter lite fixande slutade även min airport att fungera. (horror!) Och då hittade jag detta inlägg (https://forum.macworld.se/topic/109925-inget-airport-kort-installerat/page__view__findpost__p__1211313 ) som avhjälpte både problemet med dvdn + airporten. Så nu kan jag surfa och kolla på Tomtar i trollskogen. =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...