Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Delning av modem via Airport fungerar inte efter vila

Observatör

Recommended Posts

Observatör

10.5.8 fixade inte buggen i Internetdelning vid vila/efter vila. Ändå påstår Apple att de har fixat Airport-grejer. :superirriterad:

10.5.8 fixade inte buggen i Internetdelning vid vila/efter vila. Ändå påstår Apple att de har fixat Airport-grejer. :superirriterad:

Vilken bugg är detta?

Observatör
Vilken bugg är detta?

Jo, om jag delar ut Internet via Airport, och låter denna dator gå i vila, då fungerar inte Internetdelning när man väcker datorn ur vila. De datorer som tar del av Internetdelningen hittar nätverket, men kan inte ansluta till det, trots att rätt uppgifter ligger inlagda. Men om man startar om Internetdelning på den utdelande datorn, då hittar de mottagande datorerna nätverket igen och kan logga in som vanligt. Jobbig grej i längden. :(

marcushedenstrom

Händer det även om du försöker dela ut över ethernet? Det behöver ju inte vara ett problem med Airport i sig, utan kanske mer med internetdelningen.

Observatör
Händer det även om du försöker dela ut över ethernet? Det behöver ju inte vara ett problem med Airport i sig, utan kanske mer med internetdelningen.

Har inte kollat ethernet, känns liksom korkat att koppla en stationär dator så till en bärbar... :P

Hur buggen än ser ut är det fortfarande en bugg. :D

istockphoto_2051305-computer-bug.jpg

Har inte kollat ethernet, känns liksom korkat att koppla en stationär dator så till en bärbar... :P

Kan ju vara bra att testa för att isolera var problemet är och då få lättare att fixa till det?

Jo, om jag delar ut Internet via Airport, och låter denna dator gå i vila, då fungerar inte Internetdelning när man väcker datorn ur vila. De datorer som tar del av Internetdelningen hittar nätverket, men kan inte ansluta till det, trots att rätt uppgifter ligger inlagda. Men om man startar om Internetdelning på den utdelande datorn, då hittar de mottagande datorerna nätverket igen och kan logga in som vanligt. Jobbig grej i längden. :(

Om jag förstår saken rätt rör det sig om ett Wifi Adhoc nätverk alltså?

Observatör
Kan ju vara bra att testa för att isolera var problemet är och då få lättare att fixa till det?

Kanske det du! Fast vad gör jag om det fungerar som det ska??? :huh:

Om jag förstår saken rätt rör det sig om ett Wifi Adhoc nätverk alltså?

Du menar ett upprättat nätverk i syfte att skapa Internetdelning? I så fall är svaret ja. Se skärmdumpar:

post-42946-1249577716.png

Airport-alternativ:

post-42946-1249577731_thumb.png

Jag har testat alla möjliga WEP-varianter plus lösenordslöst, men det blir alltid samma resultat. Nätverks- och datornamn är desamma.

Observatör

PS. Jag får en svag men ändå tydlig känsla att mitt Internetdelninsproblem (vilket fler i detta forum har) absolut inte får kasta någon skugga på Mac OS X förträfflighet, utan att problemet sannolikt har med användarens inkompetens att göra. Är det rätt uppfattat? :fundersam:

PS. Jag får en svag men ändå tydlig känsla att mitt Internetdelninsproblem (vilket fler i detta forum har) absolut inte får kasta någon skugga på Mac OS X förträfflighet, utan att problemet sannolikt har med användarens inkompetens att göra. Är det rätt uppfattat? :fundersam:

Håller inte alls med dig. Inte vad jag kan utläsa i denna tråd iaf...

Kanske det du! Fast vad gör jag om det fungerar som det ska??? :huh:

Du menar ett upprättat nätverk i syfte att skapa Internetdelning? I så fall är svaret ja. Se skärmdumpar:

Airport-alternativ:

Jag har testat alla möjliga WEP-varianter plus lösenordslöst, men det blir alltid samma resultat. Nätverks- och datornamn är desamma.

Det är ett mobilt bredband du försöker dela ut?

Om det är så, så kan jag tänka mig att ditt modem får problem att koppla upp sig igen.

Eftersom uppkopplingen bara avbryts abrupt när datorn går i vila så kan den få problem att koppla upp sig direkt.

Hur fungerar det på datorn som delar ut internet? Får den uppkoppling och ip direkt efter vilan?

Observatör
Det är ett mobilt bredband du försöker dela ut?

Om det är så, så kan jag tänka mig att ditt modem får problem att koppla upp sig igen.

Eftersom uppkopplingen bara avbryts abrupt när datorn går i vila så kan den få problem att koppla upp sig direkt.

Hur fungerar det på datorn som delar ut internet? Får den uppkoppling och ip direkt efter vilan?

Modemet ansluter sig automatiskt efter vila. Det är inställt så i PPP, och gör det också i verkligheten. Den utdelande datorn har inga problem med att själv surfa efter vila, det är de andra datorerna som inte tillåts dela denna surf. Felet härrör uppenbarligen från den utdelande datorn (de är ju lika för de andra).

PS. Jag är 99 procent säker på att detta är en bugg.

Observatör

Hmm, nu ska vi se...alla inlägg om denna bugg, och att det inte fixades i 10.5.8, är numera utlyft i en egen tråd, utan förvarning för min del, och tråden är stendöd på grund av bristande intresse och förmåga. O, nej, då, inte får jag intrycket av att ingen skugga ska kastas över Mac OS X förträfflighet, nej då... :rolleyes:

Hmm, nu ska vi se...alla inlägg om denna bugg, och att det inte fixades i 10.5.8, är numera utlyft i en egen tråd, utan förvarning för min del, och tråden är stendöd på grund av bristande intresse och förmåga. O, nej, då, inte får jag intrycket av att ingen skugga ska kastas över Mac OS X förträfflighet, nej då... :rolleyes:

Vad jag kan se så har du fått ett antal svar med förslag på vad det kan bero på, eller åtminstone dialoger för att försöka utröna vari problemet ligger. Du har däremot inte fått en massa mothugg med folk som försvarar OS X, vilket skulle vara fallet om vi skulle försöka mörka eventuella problem med systemet. Det är dessutom semestertider, så aktiviteten på forumet är kanske inte riktigt normal...

Sorry för OT... :borstatanderna:

Man får inte precis lust att hjälpa dig...

Vad jag kan se så har du fått ett antal svar med förslag på vad det kan bero på, eller åtminstone dialoger för att försöka utröna vari problemet ligger.

Lite grann.

Du har däremot inte fått en massa mothugg med folk som försvarar OS X, vilket skulle vara fallet om vi skulle försöka mörka eventuella problem med systemet.

Nej, men inte har jag vill skrivit att jag har fått mothugg? Det var i så fall inte meningen. Nej, ihjältigen snarare. :P

Det är dessutom semestertider, så aktiviteten på forumet är kanske inte riktigt normal...

Så kan det vara.

Sorry för OT... :borstatanderna:

Tack för att du tar dig tid att svgara, i alla fall.

Man får inte precis lust att hjälpa dig...

Som om du skulle kunna det då, haha! :D

Är inte säker på att det som hände för mig har med detta att göra men efter det att jag genomförde senaste uppdateringen från Apple började mitt trådlösa bredband bli mycket långsamt. Hämtade, efter stort besvär ned en uppgradering av min D-link 524 (som fungerat bra i flera år) och nu verkar det fungera bättre men inte riktigt bra. Fladdrar lite mellan Ethernet och Airport, hittar inte ibland etc.

Undrade i alla fall om det var något i uppgraderingen som gjorde att rautern inte längre klarade av kommunikationen!

Är inte säker på att det som hände för mig har med detta att göra men efter det att jag genomförde senaste uppdateringen från Apple började mitt trådlösa bredband bli mycket långsamt. Hämtade, efter stort besvär ned en uppgradering av min D-link 524 (som fungerat bra i flera år) och nu verkar det fungera bättre men inte riktigt bra. Fladdrar lite mellan Ethernet och Airport, hittar inte ibland etc.

Undrade i alla fall om det var något i uppgraderingen som gjorde att rautern inte längre klarade av kommunikationen!

Ja, det låter i alla fall som att Mac OS X har svårt att hantera Internetdelning. Man kan ju alltid säga att det beror på andra tillverkares hårdvara, men de har ju Apple tillgång till när de ska konstruera sina program. De flesta hårdvaror uppfyller för övrigt offentliga standarder för trådlös överföring.

Jo, en sak till: Jag får inget ljud när jag ska lyssna på sr.se???

När jag kollar med bredbandskollen visar den på att det är dåligt resultat via wireless router. Jag har Telia bredband 6-8 Mb/s.

Hur ska man snabba upp kommunikationen?

• 7 months later...
Observatör

... PS. Jag är 99 procent säker på att detta är en bugg.

Vilket jag nu är 100 procent säker på. Varför? Jo, problemet kvarstår i Mac OS X 10.5.8, medan problemet inte finns i Mac OS X 10.6.2!* Där kopplas allt upp som det ska, oavsett vila hit eller dit! Fast i ärlighetens namn hittade min bärbara inte ens nätverket i version 10.6, så något förträffligt hände på vägen. Skönt att veta att jag inte var någon PEMTOS. :P

*Den utdelande datorn har 10.6.2, den mottagande 10.5.8. Jag uppdaterade den utdelande datorn häromdagen till snöleopard.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...