Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Från PPC till MacBook Pro


Jeppe G

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag sitter med en PPC G5 med dubbla 2,3:or och 2 Gb RAM inhandlad julen 2005, dessvärre strax innan Apple presenterade Macar med Intel-processorer... Jag jobbar mycket med musik (använder Pro Tools) men märker allt oftare att CPU-mätaren går i höjden när jag använder flera pluggar åt gången. Jag lockas av tanken på en bärbar dator att använda med min befintliga 20 tums-skärm men undrar lite över dess prestanda.

 

Jag förstår att det är svårt med en jämförelse rakt av, men hur mycket "orkar" en ny MacBook Pro med 4 Gb RAM i jämförelse? Sedan undrar jag också om skillnaden på 2,53 GHz och 2,66 GHz i snabbhet. Är det värt 2000 kr extra som skillnaden är på 15 tums-versionen just nu?

 

Tack på förhand!

 

Jeppe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Skillnaden i benchmarks enligt Mactracker är 3437 för Macbook Pro 2,53 GHz mot 2108 för din G5. Rätt stor skillnad.

 

Skillnaden mellan 2,53 och 2,66 GHz är 3580 - 3437 = 143, eller 4 procent. Den stora skillnaden mellan dem två är att den dyrare har två grafikkort, alltså ett integrerat och ett separat kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Jag sitter mitt i processen att byta ut min PowerMac G5 mot en en sprillans Macbook Pro 15-tum 2.8 och ganska lätt konstatera att det flyter ordentligt bättre på samtliga punkter och inte minst då mer processorintensiva uppgifter. Detta visste jag iofs från alla Mactester genom åren då en simpel MacBook redan för ett par år sedan klev förbi min G5:a i prestanda. Men ändå, själva upplevelsen av att allting flyter igen, precis som det gjorde på G5:n för fem år sedan, är väldigt trevlig!

 

Ditt problem kommer främst att vara att dina musikprogram och pluggar måste uppdateras till aktuella intel-versioner. Det blir inte snabbare utan långsammare ifall du kör de gamla PowerPC-versionerna eftersom de måste emuleras. Du kan heller inte blanda in PowerPC-baserade pluggar i program som är Intel-anpassad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...