Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad skall sitta här?


Stereotypen

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har köpt en Mac Mini som har tappats. Maskinen startar men lyser och endast fläkten snurrar.

Efter nogrann koll innanför skalet så ser det ut som om något har "brutits" av.

 

Kanske vet någon mini-pulare vad det är som fattas och vart det skall.

 

Ser ut som det är en kabel som slitits bort på det lilla kretskortet t.v om öppningen på combodrivern.

 

Men hittar inget vart denna förmodligen skall sitta.

 

Kika på bilden.

 

post-32953-1249501536.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkt om det skulle vara ngt fastlött på de fyra lödöarna, ser ut som om något har slitits bort därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkt om det skulle vara ngt fastlött på de fyra lödöarna, ser ut som om något har slitits bort därifrån.

Nej, garanterat inte, jag har en mini och har haft isär den, det är bara de där tre kablarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, då har väl moderkortet fått sig en smäll då.

Försöker få tag på ett begagnat och ser om det är där felet sitter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, då har väl moderkortet fått sig en smäll då.

Försöker få tag på ett begagnat och ser om det är där felet sitter.

Moderkort brukar sällan skaka sönder, särskilt inte minins pytte. Kolla om du kan starta den med en extern hårddisk. Lägg ett OS på den externa, anslut till minin, och starta minin med "alt" nedtryckt, välj skiva (du ska således ansluta mus, tangentbord och skärm). Eller byt ut den interna hårddisken, och gör samma sak. Hårddiskar gillar inte fritt fall. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så. Jag får ingen bild, combodrivern rasslar inte.

Tveksamt om det är så att HD hindrar att boota.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att först lossa på alla kontakter och sedan trycka fast dem ordentligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så. Jag får ingen bild, combodrivern rasslar inte.

Tveksamt om det är så att HD hindrar att boota.

Du hittar inga uppenbara fel? Krossade moderkort? Avslitna kablar? Nä, då är det svårt. Men testa att återställa SMC. Du kan också testa att starta med att först ha kopplat ur den optiska enheten, den kan vara kass, och störa uppstarten, gör likadant med IR, airport och bluetooth. Och se om PRAM-batteriet sitter som det ska. Testa också att lossa och sätta tillbaka RAM, de kan ha hamnat på sniskan. Kort sagt, ge den en rundsmörjning... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att först lossa på alla kontakter och sedan trycka fast dem ordentligt.

Jepp, det gäller även hårddisken, som man puttar in lite så där, och skruvar fast den. Har alltid tyckt att SATA-diskar sitter lite löst...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall kolla kontakterna. Moderkortet ser helt intakt ut.

Skall plocka isär den till atomer......

 

Har resettat allt som går, fläkten gick bananas efter resetting av något.

Min skärm kanske är taskig skall koppla på högtalare, för då hör jag om den "chimar".

 

tack för alla ideer hittils, men är säkert det finns fler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... skall koppla på högtalare, för då hör jag om den "chimar".

Uppstartsljudet kommer alltid genom den inbyggda högtalaren, om den är hel och om datorn inte är tweakad. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hade glömt det, såg ju den förut.

 

Skall "pilla" lite med den, återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ganska säker på att det är problem med minnesbankerna (där man stoppar i minnena).

IOM att han kollar minnen först och är de kassa så fortsätter den inte selftest.

 

Har nog gått någon lödning i moderkortet. Såg inte friskt ut när jag tog ur moderkortet, vid en av de stora lödpunkterna var det missfärgat samt att 2 st lödningar på ovansidan hade släppt.

 

Så är det.......Någon som vill låna ut ett moderkort????

 

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan lägga logikkortet (aja baja moderkort är Windows-snack ;)) i en teflonpanna i ugnen, vrida upp den till minst 250 grader, låta den vara där i 5 minuter, och sedan stänga av ugnen och låta kortet svalna, ta absolut inte i det. På så vis återlöds (i bästa fall) alla mikrolödningar, som kan vara skadade. Det kostar inget att försöka, det verkar ju vara kasst ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nog gått någon lödning i moderkortet. Såg inte friskt ut när jag tog ur moderkortet, vid en av de stora lödpunkterna var det missfärgat samt att 2 st lödningar på ovansidan hade släppt.

Det går ju att löda fast igen. Kommer du till Helsingborg så kan jag fixa det åt dig, om du inte är händig lödare själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tar gärna emot gratulationer......nu fungerar den......

 

Lödde på minnes-modulerna var det verkade ha lossnat, försökte starta, hände inget mer än vanligt.

 

Plötsligt, så såg jag.........."oj vad processorn sitter snett."

 

Kopplade loss precessorn och satte dit den ordentligt.

 

Ihop med grejerna och vips, rassel i combon samt HD börjar lösa av.

 

Inget "blång" men antar att volymen är satt på 0.

 

Köpte den för 700......billigt för en 1,86 Core 2 Duo......

 

Älskar MAC!!

 

Denna tråd kan stängas, problemet är löst...!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tar gärna emot gratulationer......nu fungerar den......

:galetglad::yeahbaby::pompoms::skondans::ThumbsUp::D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

It's nice with some Favabeans to you motherboard (lol) :chockadskeptisk:

Om du bara visste vilka häftiga recept som finns där ute i cyberrymden! :D Även med bondbönor!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...