Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mobilt bredband, problem med hastighet vid nerladdning.


lamotte

Rekommendera Poster

Skaffade i dagarna mobilt bredband från 3. Snabbt och lätt att installera och när jag kör bredbandskollen.se så visar den en hastighet på ca 3Mb/s ner (har innan ca 2Mb/s via telejacket).

 

Problemet är att när jag sätter något på nerladdning så kommer jag bara upp i hastigheter på 30-40kB/s, att jämföra med ca 240kB/s via telejacket.

 

Enligt bredbandskollen.se ska det mobila vara snabbare än via telejacket, men vid "riktigt" nerladdning går det långsammare.

 

Kan ju nämna att jag inte märker någon skillnad när jag surfar runt på nätet, utan där går det lika snabbt att ladda sidor som innan.

 

Tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kör du för torrentprogram om det nu är ett sånt du har problem med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prövat med olika torrent program? Eller testa att ladda ned något från nån FTP Server på internet eller liknande?

Kan ju va så att problemet bara uppstår när du laddar från säg tex torrents osv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med bitrocket. Kan ju vara det programmet kanske, men samtidigt går det ju upp i hastighet om jag byter tillbaka till telejacket. Inställningarna ändras väl inte bara pga byte av internetanslutning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att det går så långsamt är att ett 3G-modem inte klarar av alla de anslutningar som behövs för torrent-trafik. Gå in i inställningarna för ditt torrent-program och sänk antalet tillåtna anslutningar till 5-10 st, max. Du får pilla runt lite grann för att hitta det antal som fungerar bäst.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa operatörer blokerar även trafik över bittorent för just mobilt bredband. Så det kan vara så att du inte kan få det att fungera bra hur mycket du än pillar, skall du fildela så är det nog bättre att ha ett "vanligt" internetabbonemang

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha. kanonbra. Ska testa det direkt när jag kommer hem idag

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa operatörer blokerar även trafik över bittorent för just mobilt bredband. Så det kan vara så att du inte kan få det att fungera bra hur mycket du än pillar, skall du fildela så är det nog bättre att ha ett "vanligt" internetabbonemang

 

Låter tråkigt :(

Jag laddar väldigt sällan ner något, men det vore ju kul att få vettig hastighet om jag nån gång vill ha hem något speciellt. Testet ikväll för utröna vad som är problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...