Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhone mail "overruns" mail i datorn?


vikengunnar

Rekommendera Poster

hej

har 2 lite konstiga problem, som hör ihop...

om jag sitter framför Macen och har min iPhone 3GS på OCH går in på e-mail (POP konto - förövrigt samma e-mail konto

som jag har på Macen) och

1/ går in på e-mail på Macen, så är det ingen connection - "trekanten" som hör ihop m ingen internet connection kommer upp på Mace'n.

2/ jag kör uppdatera på iPhone'n så kommer det in nya mail på iPhone'n men inte på Macen.

 

vad kan detta bero på

och

hur kan man fixa till det?

:fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

POP-konton kan bara hantera en mailhämtare åt gången, och när mail är hämtade av en hämtare så markeras de som hämtade och då kan de inte hämtas av en till hämtare. Så om du först går in på mail på din iPhone och sedan går in på Macen för att hämta mail på samma konto så kommer mailen att hämtas av din iPhone och sen finns det inga kvar att hämta av din Mac. Och medan din iPhone håller på och hämtar mail så kan inte Macen hämta mail från samma POP-konto för de krockar med varandra.

 

Om du byter från POP till IMAP-mail så kan du ha mail i både iPhone och Mac och de blir kopior av varandra så det spelar ingen roll vilken du hämtar med.

 

Om du vill fortsätta med POP så måste du bestämma dig för att hämta med antingen iPhone eller Macen, därför att köra med båda är en dålig idé.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

:::

POP-konton kan bara hantera en mailhämtare åt gången, och när mail är hämtade av en hämtare så markeras de som hämtade och då kan de inte hämtas av en till hämtare. Så om du först går in på mail på din iPhone och sedan går in på Macen för att hämta mail på samma konto så kommer mailen att hämtas av din iPhone och sen finns det inga kvar att hämta av din Mac. Och medan din iPhone håller på och hämtar mail så kan inte Macen hämta mail från samma POP-konto för de krockar med varandra.

 

Om du byter från POP till IMAP-mail så kan du ha mail i både iPhone och Mac och de blir kopior av varandra så det spelar ingen roll vilken du hämtar med.

 

Om du vill fortsätta med POP så måste du bestämma dig för att hämta med antingen iPhone eller Macen, därför att köra med båda är en dålig idé.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

:::

 

tack för infon!

men, f'låt en okunnig, IMAP-mail - vad är det och hur fixar man ett sånt?

:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du byter protokoll för att hämta från POP till IMAP. Brukar vara en lätt inställning att ändra. Porten ska då också ändras från 110 (pop) till 143 (imap), men det brukar följa med. "Alla" ISP stöder både pop och imap. Sedan syns det om du läst eller svarat på mail i den andra manicken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...