Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ny hårddisk till MacBook – vilken ska jag välja?


kegus

Rekommendera Poster

Hårdisken på min MacBook har kraschat.

 

Jag är inte helt säker på om jag ska fixa den snarare än satsa på att skaffa en annan. Men jag lurar på det. Då uppstår frågan:

 

Vad ska jag välja för hårddisk? Ska jag satsa på original eller på Seagate (eller kanske något annat märke)?

 

Den som satt i var en Seagate. Den kraschade efter ett drygt års användning. Det behöver ju inte betyda att deras diskar dåliga eller sämre än andras. (Att sluta sig till det vore naturligtvis en förhastad generalisering.)

 

Någon som har några synpunkter på val av hårdisk?

 

/Kegus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du fortfarande garanti på datorn? Då ersätter apple disken. Annars så kolla med tillverkaren av disken, brukar vara tre års garanti på diskarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Garanti på OEM-enheter, som de hårddiskar Apple köper i pari av Seagate m.fl. täcks normalt inte av ursprungstillverkarens egna garantier.

 

kegus, du kan köpa nytt och byta själv eller vända dig till Apples serviceställen och få en ersättningsdisk. Det senare blir dyrare eftersom du också betalar för arbetet. Vad som passar bäst kan du egentligen bara svara på själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du på fullt allvar om min hd går sönder inom min applecaregaranti dvs ett alternativt tre år att de inte byter hårddisk? Om det gäller allt OEM som de stoppar i datorn så har man då inte garanti på CD/DVD eller ram-minne heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Menar du på fullt allvar om min hd går sönder inom min applecaregaranti dvs ett alternativt tre år att de inte byter hårddisk? Om det gäller allt OEM som de stoppar i datorn så har man då inte garanti på CD/DVD eller ram-minne heller.

 

Det hela är inte särskilt komplicerad.

 

Ifall du har en Apple Care-garanti så byter/reparerar Apple din Mac inom tre år så länge det rör sig om prylar som kommer från Apple.

 

OEM=Original equipment manufacturer. En Mac är fylld med OEM-prylar från väldigt många tillverkare vad gäller allt från internminnen och hårddisk till nätverkskort och processorer. Men det är Apple som lämnar garantierna och inte OEM-tillverkaren. Rasar processorn i din Mac är det Apples garantiåtlåtande, inte Intels.

 

Att Intel sedan lämnar X års garanti på de processorer de säljer på egen hand, det är en helt annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är jag med. Missförstod nog dig lite i ditt inlägg om vilkens garanti som gällde i detta fallet.

 

Med andra ord så kan frågeställaren gå in till apple och få sin disk utbytt till likvärdig disk som den levererades med om han har garanti kvar utan extra kostnad.

 

I annat fall så är han hänvisad till att betala för både ny disk och montering och installation av OS om han inte kan utföra det själv. Och i frågan om vad för disk man bör köpa så finns det många trådar i ämnet här på forumet. Många pratar varmt om WD diskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mattem: Det sitter en Seagate i MacBooke. Det är den som kraschat. Vill minnas att det är, som du säger, tre (eller åtminstone två) års garanti på den.

 

Möjligen kan det vara krångligt att få ut en ny disk på garantin eftersom mitt förra jobb betalade förra reparation (dvs. installationen av Seagaten) på Macforum.

 

Thomas: jag har ingen erfarenhet ens av att installera nytt minne. Å andra sidan är jag hyfsat teknisk och har väl någotsånär känsla för sådana här saker, så möjligen är det värt att skaffa en ny disk och installera själv.

 

Å andra sidan har saken hamnat i ett nytt läge: jag är numera stolt ägare till en iMac 20''.

 

Efter att ha funderat lite av och till bestämde jag mig för att det var dags med en uppgradering av maskinparken. :)

 

Tack för era svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TheSwede86_returns
mattem: Det sitter en Seagate i MacBooke. Det är den som kraschat. Vill minnas att det är, som du säger, tre (eller åtminstone två) års garanti på den.

 

Möjligen kan det vara krångligt att få ut en ny disk på garantin eftersom mitt förra jobb betalade förra reparation (dvs. installationen av Seagaten) på Macforum.

 

Thomas: jag har ingen erfarenhet ens av att installera nytt minne. Å andra sidan är jag hyfsat teknisk och har väl någotsånär känsla för sådana här saker, så möjligen är det värt att skaffa en ny disk och installera själv.

 

Å andra sidan har saken hamnat i ett nytt läge: jag är numera stolt ägare till en iMac 20''.

 

Efter att ha funderat lite av och till bestämde jag mig för att det var dags med en uppgradering av maskinparken. :)

 

Tack för era svar!

 

Du ska köpa en Intel X25-M G2 80GB SSD HDD för runt 2200kr.

 

Kolla runt på kommentarer på Prisjakt etc. kan du läsa vad folk tycker, många tycker de är de mest välinvesterade pengar de lagt ut på att uppgradera sin dator.

 

Lägg filmer/musik på extern hdd och kör operativ och program du använder ofta på SSD:n

(allt du använder ofta och vill ska gå snabbt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är jag med. Missförstod nog dig lite i ditt inlägg om vilkens garanti som gällde i detta fallet.

 

Med andra ord så kan frågeställaren gå in till apple och få sin disk utbytt till likvärdig disk som den levererades med om han har garanti kvar utan extra kostnad.

 

I annat fall så är han hänvisad till att betala för både ny disk och montering och installation av OS om han inte kan utföra det själv. Och i frågan om vad för disk man bör köpa så finns det många trådar i ämnet här på forumet. Många pratar varmt om WD diskar.

 

Råkat ut för liknande många gånger med just hårddiskarna.

 

Apple hade ju problem med hårddiskarna 2007 då de hade örjat sätta in Hitachihårddiskar på Macbookarna som kraschade ofta. Enligt folk på MacForum i göteborg var det ett utbrett problem som slutade med att Apple gick till Toshiba istället.

 

Jag bytte hårddisk 3 gånger den hösten nämligen, så man fick ju en rejäl jävla insikt i den affären där. Det var för övrigt inga problem alls. Nu är det ju inte så att alla har 200 meter till ett servicecenter och kan hänga där efter jobbet, men för mig var det aldrig några problem, gick dit, lämnade in datorn, sen ringde de när den var klar och jag hämtade den igen. Tog iof lite tid (en vecka) då det var lång kö oftast, och jag antar att vi som lämnar in datorer på garantin inte prioriteras så jätte högt när allt kommer omkring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...