Jump to content
Just nu i M3-nätverket

hur hittar jag fysisk ip-adress?

ladysweden

Recommended Posts

Dom jag bor hos har ett nätverk som fungerar så att datorns IP-adress läggs in och på så vi kan man surfa på nätet. De hade naturligtvis ingen aning om hur man hittade detta på en Mac.

Vet ni hur man hittar datorns egen IP-adress? Jag hittar bara till nätverksinställningarna men det ska tydligen inte vara samma grej.

/Emelie

Säkert att de inte menade MAC-adressen? (Som inte har ett dugg med Mac(intosh) att göra, för övrigt).

Apples Systeminformation (verktygsmappen). Klicka på Nätverk till vänster och läs av.

post-11001-1249484180_thumb.png

eller så kan man skriva tex "ifconfig en1 | grep ether" i terminalen.

---

macaddressen är (eller rättare sagt, ska vara) ett unikt id för just ditt nätverkskort.

skillnaden mellan IP och mac addresser är lite för komplex att säga rakt upp och ner, men kortfattat kan man säga att macaddressen är som ditt personnummer, medans IP addressen är som ditt namn.

Ok, förstår lite bättre. Eftersom det är en IP-adress de hittar på vanlig PC måste det vara det jag ska ha också och inte MAC-adressen.

Förlåt en fråga till men vilken terminal skulle jag skriva in "ifconfig en1 | grep ether"? Hittar jag IP-adressen där?

Denna terminal exempelvis :borstatanderna:

post-39373-1249485748.png

post-39373-1249485749.png

Men faaaan vad ni krånglar till det med Terminalen och "grep" och skit. Hjälp en nybörjare på ett lite mer pedagogiskt sätt. :propellerbaver::stjarnsmall::utskallning:

Emelie: Är det ett trådlöst nätverk eller ska du koppla in en nätverkssladd i datorn? Fråga "dom som du bor hos" om de har en s.k. "router" som du skall ansluta till. Var du kan hitta MAC-adressen står i ett tidigare inlägg. Din dators IP hittar du i programmet "Nätverksverktyg" (ligger i mappen "Verktygsprogram"). Välj i menyn "Gränssnitt" (har för mig att den heter så, sitter på jobbet med PC just nu).

Om det är så att de du bor hos har en router som delar ut Internet i huset, så kommer routern att ge din dator en IP-adress (inte tvärtom). Nätverksinställningar (eller om det heter nätverksplats, kommer inte riktigt ihåg) skall stå på "Automatisk" på din Mac.

Att de ev. behöver din MAC-adress beror på att de flesta routers (apparaten som delar ut Internet till flera datorer) kan ha ett filter som bara tillåter att vissa datorer använder Internet. Eftersom en MAC-adress på en dator funegrar som datorns personnummer, så måste de lägga till din Mac:s MAC-adress i listan över datorer i huset som är tillåtna att ansluta till routern/Internet.

Lycka till!

Ok, förstår lite bättre. Eftersom det är en IP-adress de hittar på vanlig PC måste det vara det jag ska ha också och inte MAC-adressen.

Förlåt en fråga till men vilken terminal skulle jag skriva in "ifconfig en1 | grep ether"? Hittar jag IP-adressen där?

nej detta ger IP addressen, du kan inte få en IP address utan att vara fysisk ansluten till en router.

Jag ska försöka förklara lite närmare... men detta är ett väldigt komplext ämne och det är svårt att förklara för något som jag antar inte har några som helst förkunskaper. Jag kommer förenkla och vissa saker kommer vara halv eller delsanningar; dessutom så kommer det vara väldigt generellt och alltså inte enbart nätverksrelaterat... eftersom det gör det enklare att förstå grundprincipen...

Men här kommer det som sagt några kilotext...

MAC är som sagt en fysisk iprintad identifikation på ditt nätverkskort- datorer är tyvärr så dumma att generellt kan dom inte prata med varandra om dom inte vet varandras namn.

Datorer använder alltid något kallas protokoll, ett protokoll är egentligen inget annat än ett litet regelverk för hur enheten ska anropa/svara/bekräfta osv. Jag kommer tyvärr inte på motsvarande ord på vanlig svenska nu- men som sagt militären använder sig av lite liknande saker när dom kommunicerar.

Generellt är det också så ju närmare hårdvaran (kretskortet) du jobbar ju mer specifik och utförlig måste dina beskrivningar av en uppgift vara, att behöva berätta för en dator i detalj all du ska göra hela tiden skulle vara otroligt jobbigt för programmerare, dessutom skulle det vara väldigt lätt att det blir ett fel i beskrivningen, detta kan och gör ofta att följande instruktioner tolkas helt felaktigt också- man skulle kunna säga att försök berätta för en annan människa hur man tar ut mjölk i kylskåpet genom att precisera varje rörelse i centimetrar och grader, det är mycket enklare att tillverka ett protokoll till som automatiskt översätter dina förenklade instruktioner till mer detaljerade utan att du behöver veta om exakt vad som händer, alltså istället för att säga "lyft högerfot, flytta höger fot 100 centimeter framåt, sätt ner höger fot, lyft vänsterfot" osv. så kan du säga "gå ett steg framåt" och protokollet du använder översätts av din drivrutin till dessa centimeteranvisningar utan att du behöver bry dig mer.

På samma sätt fungerar TCP/IP (som delar ut IP addressen), mot ARP (som använder MAC addressen).

---

Det jag hoppas är underförstått nu är att för att TCP/IP ska fungera måste alltså ARP vara funktionellt.

Många routerar filtrerar ARP (hårdvaru addressen) för att förhindra tjuvanvändande av din internet uppkoppling.

Därför är MAC addressen intressant i detta sammanhang, men det innebär ju inte att det faktiskt var den du ville ha tag på.

Har du en fungerande internet anslutning så har du alltså TCP/IP igång, och då vill du ha reda på IP addressen.

Du kan skriva "ifconfig en1 | grep inet" så kommer den finnas i nedre vänstra hörnet av det som skrivs ut.

IPv4 är alltid 4 siffrig- med siffror mellan 0 och 255 separerade med en punkt.

---

Och för att krångla till det ändå mer, så skrev jag dessutom fel. ARP är inte alls vad jag tänkte skriva- Ethernet skulle det stått...

ARP är däremot det protokoll som sammanbinder Ethernet protokollet och TCP/IP.

Linus Jonson:Det är ett nätverk och inte en lina som jag ska använda. Det gamla hederliga sättet att ansluta sig till ett nätverk på har jag koll på men nu har den ansvarige krånglat till det och lägger på något sätt in datorernas ip-adresser i nätverket på något sätt och så kan man surfa. Därför måste jag ha adressen från datorn och inte ifrån routern.

På PC gick de in i på kör -> CMD -> ipconfig/all-enter "enter" där ska då fysisk IP-adress eller nätverkskortsadress dyka upp.

Anvil: Tack för infon och försöken att förklara. Hur kommer ja in i den sk terminalen?

Linus Jonson:Det är ett nätverk och inte en lina som jag ska använda. Det gamla hederliga sättet att ansluta sig till ett nätverk på har jag koll på men nu har den ansvarige krånglat till det och lägger på något sätt in datorernas ip-adresser i nätverket på något sätt och så kan man surfa. Därför måste jag ha adressen från datorn och inte ifrån routern.

På PC gick de in i på kör -> CMD -> ipconfig/all-enter "enter" där ska då fysisk IP-adress eller nätverkskortsadress dyka upp.

Anvil: Tack för infon och försöken att förklara. Hur kommer ja in i den sk terminalen?

Tryck på finder i längst ner tillhöger i dockan, sedan i menyn "Gå" väljer du "Verktygsprogram" fönstret som kommer upp då ska innehålla "Terminal"

en1 är namnet för det trådlösa nätverkskortet normaltsett, skriv en0 istället om du använder kabel.

Skriver du bara "ifconfig en0" tex så listas all information om det nätverkskortet.

skriver du enbart "ifconfig" får du fram info om alla nätverksenheter.

Om du kør en ipconfig /all så ær det som windows kallar før fysisk adress samma som mac adress.

Med risk för att bara krångla till det ännu mer:

Det du söker är med all sannolikhet MAC-adressen (har inget med Mac, iMac eller Apple att göra utan betyder Media Access Control). Varje dator har en MAC-adress som är datorns identifikationsnummer. Det är möjligt att den kallas för "fysisk adress" i Windows.

En IP-adress är däremot som ett telefonnummer som kan bytas och varieras. Innan du har en internetuppkoppling har du ingen IP-adress eftersom du får den av den som erbjuder Internet (ungefär som du inte har något telefonnummer innan du har abbonemang även om du har en telefon). För Internet fungerar det så att antingen så får du ett tillfälligt IP-nummer varje gång du kopplar upp dig till Internet (detta sker då automatiskt) eller du och leverantören enas om ett fast IP-nummer som leverantören ger dig och du ställer in i inställningar.

(Ovan är medvetet förenklat så kommentera gärna.)

I vilket fall som helst så har du ingen IP-adress som du kan ge till leverantören (precis lika lite som du har något telefonnummer om du inte har något abonnemang) däremot har du alltid en MAC-adress som du kan meddela.

Alla uppgifter finns att hämta (enklast) i nätverksinställningar.

(För övrigt till er Terminalanhängare: lite onödigt att rekommendera Terminalen till en nybörjare - det riskerar bara ge intrycket att koppla upp till Internet är jättesvårt på Mac - man måste "programmera koder i datorn" för att få Internet…)

Med risk för att bara krångla till det ännu mer:

Det du söker är med all sannolikhet MAC-adressen (har inget med Mac, iMac eller Apple att göra utan betyder Media Access Control). Varje dator har en MAC-adress som är datorns identifikationsnummer. Det är möjligt att den kallas för "fysisk adress" i Windows.

Faktum är att varje nätverkskort har en egen MAC-adress. Har man en router som filtrerar på MAC-adressen och vill kunna ansluta sig både via kabel och trådlöst behöver man alltså lägga in två MAC-adresser i routerns lista över tillåtna klienter.

Thomas Ytterberg

Fascinerande att något så enkelt (att finna rätt info alltså, själva konceptet är något komplicerat) ska ge upphov till så mycket förvirring. :D

Någon "fysisk" IP-adress är inte möjligt eftersom IP-adress per definition är en logisk tilldelning. Som det konstateras ovan är de ute efter hårdvaruadressen ("MAC") som är adressen till exakt det nätverkskort i din dator som ska användas, adresser som ligger kodade i kretsarna.

I OS X är det enkelt att hitta den informationen eftersom den finns på så många ställen. Kärt barn har dock många namn men det känns igen på att det är hexkod i formatet 00:a1:b2:3c:4d:ff och informationen hittas...

...i Systeminställningar, Nätverk, Avancerat och Ethernet som "Ethernet-ID"

...i Systeminformation under "Nätverk", sorterad på nätverksgränssnitt och kallas "MAC-adress"

...i verktygsprogrammet Nätverksverktyg, sorterat på nätverksgränssnitt och kallas "Maskinvaruadress"

...samt ytterligare platser mer eller mindre tillgängliga.

Observera att hårdvaruadresserna alltid är separerade på nätverksgränssnitten. Airport-kortet har en adress och den trådbundna nätverksporten har en annan så välj rätt!

Ifall du tänkt ansluta en router så är det routerns hårdvaruadress som ska användas och den brukar stå på undersidan av apparaten. De flesta routrar kan däremot skifta sin hårdvaruadress så att de använder datorns istället, just för att kliva runt den här typen av begränsningar. Då är det bäst att ange datorns adress och sedan skifta i routern i de fallen. Då är du inte knuten till routerns adress den dag du måste byta router eller vill koppla en dator direkt utan router.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...