Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"No bootable device - insert boot disk and press any key"?


Göra nu?

Rekommendera Poster

En fånig tanke men kan det vara så att om du surfat med windows-partition utan virus-skydd så har du kanske drabbats av en mask/trojan som raderar start-instruktionen i "EFI-et" och du behöver uppdatera EFI (eller vad det nu heter).....(Kan jämföra med en windows-maskins BIOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fånig tanke men kan det vara så att om du surfat med windows-partition utan virus-skydd så har du kanske drabbats av en mask/trojan som raderar start-instruktionen i "EFI-et" och du behöver uppdatera EFI (eller vad det nu heter).....(Kan jämföra med en windows-maskins BIOS.

 

Men det förklarar ju inte varför det inte går att välja vilket operativsystem man vill starta från genom att hålla ned alt-knappen? Inte heller varför det inte går att starta från dvd-skivan med MacOS.

 

Jag tycker att det lutar åt antingen hårdvarufel (och då inte bara hårddisken) eller att du gör något fel när du startar upp. Håller du ned altknappen redan innan uppstart? Hur länge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller ner Alt knappen direkt efter uppstart och har även testat direkt efter man hör ljudet under uppstart, men det ända som kommer fram är "No bootable device - insert boot disk and press any key".

 

Men när jag använder en Vista skiva eller Ubuntu så startar Macbooken från skivan.

Förstår inte varför den vägrar starta från MacOS skivan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...