Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"No bootable device - insert boot disk and press any key"?


Göra nu?

Rekommendera Poster

Hej Hej

 

När jag startar min macbook står det "No bootable device - insert boot disk and press any key", jag har testat med att hålla inne Option/Alt och c knappen med skivan i men det händer inget.

 

Sen testa jag med att ta ut hårddisken sen stoppa in min andra dators hårddisk med windows insallerat då startar datorn i windows läge och fungerade.

Så jag testa med att köpa en ny hårddisk men även då händer det inget samma "No bootable device - insert boot disk and press any key" text även när jag har option och c nedtryckt.

 

Så jag låna min komopis macbook som är av samma model la in den nya hårddisken installerde OS X och tog ut hårddisken och la sedan in den i min macbook även då står det "No bootable device - insert boot disk and press any key".

 

Någon som vet vad felet kan vara har hållit på i några dagar nu utan någon som helst framsteg.

 

Tacksam!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad jag tror så saknas OS X på hårddisken du startar på

 

på den nya hårddisken skall du stoppa in OS X skivan och installera från den

sedan skall det inte vara några problem att starta upp från hårddisken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iom att du vet att hårddiken fungerar men din dator hittar inte den så ær det fel på hårddisk kontrollern, alltså i detta fallet moderkortet.

Jag uppfattar det som att du inte kan boota från OS skiva heller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om det är något hårdvarufel. MacBooken hittar inte disken alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OS X finns på hårddisken eftersom jag installera OS X på den med hjälp av min kompis macbook för det inte fungerade att installera med min macbook.

 

Det skumma är att macbooken fungerar när jag stoppar in en hårddisk med windows installerat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stoppa i OSX skiva och håll endast c nedtryckt. Detta tvingar macbooken att läsa skivan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skumma är att macbooken fungerar när jag stoppar in en hårddisk med windows installerat?

Är det där en fråga om det kommer att fungera? Eller är det ett påstående att du testat och det fungerat?

 

I vilket fall som helst: Det är kanske fel på disken du lyckats installera OS X på? Eller så valde du fel slags partitionskarta. På Intel-Macar ska det vara GUID.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har testat med att hålla inne Option/Alt och c knappen med skivan i men det händer inget.

Var har du fått den kombinationen ifrån?

 

Bara c ska det ju vara :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken sitter som det ska, jag håller inne c knappen men skivan i men det händer inget.

Jag har testat att sätta in min andra hårddisk med windows i och då fungerar macbooken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag håller inne c knappen men skivan i men det händer inget.

Hålla inne C-knappen innebär att datorn ska försöka starta från CD (eller egentligen DVD nu för tiden).

Väl inne i början av installationsprocessen kan du välja Skivverktyg i menyn och kolla om hårddisken kan hittas den vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har håller i C knappen när jag startar datorn med skivan i men jag kommer inte in i installationsprocessen. Får bara rutan "No bootable device - insert boot disk and press any key".

Även när jag håller i knappen Option/ALT händer det inget.

 

Ingen som vet varför det fungerar att starta MacBooken med en hårddisk med windows installerat, men inte med en hårddisk som har OS X insallerat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har håller i C knappen när jag startar datorn med skivan i

Avser du hårddisken eller system-DVDn du fick med Macen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu börjar tråden bli rörig och förvirrad. :)

 

Det vi kan se är att datorn inte kan starta från hårddisken. Din tidigare hårddisk hade uppenbarligen ett fel.

Så du köpte en ny hårddisk och märker att datorn inte kan starta från den heller. Detta är fullständigt normalt, eftersom när man köper en hårddisk så finns det inget system inlagt på den och den är inte formaterad och den är inte förberedd på något sätt, så datorn vet inte vad den ska göra med hårddisken.

 

För att installera hårddisken som du stoppade i, så plockar du fram den system-skiva (DVD) som medföljde din MacBook. Den ska in i datorn. Och du startar genom att hålla nere C-tangenten. Glöm Alt/Option, de ska inte hållas nere, det räcker med C. C-tangenten talar om för datorn att den ska starta från systemskivan. Du ska ha fått två DVD-skivor med din dator och det är den första - nr 1 - som du ska stoppa i, det är den som datorn kan starta ifrån. Den kan inte starta från någon annan.

 

När datorn har startat från systemskivan så kan du installera Mac OS X på hårddisken.

Om datorn inte läser systemskivan så kan det vara fel på systemskivan eller vara fel på DVD-läsaren i datorn.

Om du har provat med flera systemskivor så är det definitivt fel på datorns DVD-läsare.

 

Och nej, det är inte att bara ta en hårddisk med Mac OS X på från en annan dator, därför att alla datorer har olika serienummer och andra koder i sig så datorn kommer märka om du tar en hårddisk med OS X i som du skapade på en annan dator.

 

Och Windows fungerar för Windows är ju gjort för att kunna installeras på vilken dator som helst. Det är inte Mac OS X.

Mac OS X är tätare kopplad till hårdvaran än vad Windows är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej jag har testat med olika systemskivor och hållt nere C-knappen under uppstart inget händer.

Då borde det vara ett fel på dvd läsaren men när jag får igång datorn med Window och stoppar in en dvd skiva få fungerar dvd läsaren utan några problem.

 

Jag har hört att det ska fungera att starta skivan med hjälp av fjärrkontrollen genom att trycka ner menu knappen under uppstart men även det fungera inte.

 

Saknar verkligen min MacBook någon som vet vad jag ska göra?

 

Tacksam

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej jag har testat med olika systemskivor och hållt nere C-knappen under uppstart inget händer.

Då borde det vara ett fel på dvd läsaren men när jag får igång datorn med Window och stoppar in en dvd skiva få fungerar dvd läsaren utan några problem.

 

Jag har hört att det ska fungera att starta skivan med hjälp av fjärrkontrollen genom att trycka ner menu knappen under uppstart men även det fungera inte.

 

Saknar verkligen min MacBook någon som vet vad jag ska göra?

 

Tacksam

Om du bor (eller kommer till) i Helsingborg kan jag hjälpa dig med litet felsökning.

 

Tips: Fyll i bostadsort, dator med mera i din profil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej jag har testat med olika systemskivor och hållt nere C-knappen under uppstart inget händer.

Då borde det vara ett fel på dvd läsaren men när jag får igång datorn med Window och stoppar in en dvd skiva få fungerar dvd läsaren utan några problem.

 

Jag har hört att det ska fungera att starta skivan med hjälp av fjärrkontrollen genom att trycka ner menu knappen under uppstart men även det fungera inte.

 

Saknar verkligen min MacBook någon som vet vad jag ska göra?

 

Tacksam

 

Har du testat att installera från dvd på flera olika hårddiskar? I vissa olyckliga fall kan nämligen hårddisken vara trasig på ett sådant sätt att man heller inte kan starta från andra enheter.

Testa annars att återställa SMC (stäng av datorn, ta bort batteri och laddkabel, håll ned startknappen i minst 5 sekunder, sätt tillbaka batteri och laddkabel) och starta igen från dvd med c-knappen nedtryckt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten fråga, när håller du nere c-tangenten, före plongen eller efter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har vart bortrest några dagar därför jag inte kunnat svara.

 

Jag har testar med SMC ingen skillnad jag har testat med att hålla inne C-knappen före och efter plonget det händer fortfarande inget allt som kommer upp är "No bootable device - insert boot disk and press any key"

 

Någon som vet något annat jag kan testa?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du håller alt-knappen nertryckt när du startar upp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken trasig..

Köp ny och mata in backupen, för det har du väl..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej någon backup har jag inte, jag har köpt ny hårddisk och testat med den men det blir ingen skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för skiva du sätter in i datorn? Är det skivan som kom tillsammans med datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...