Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Leopard till snow leopard, behålla filer?


gurkann

Rekommendera Poster

Hej, nästa månad släpps ju snow leopard. Min fundering är om man måste göra en clean installation eller om det finns en uppdaterings funktion. Alltså att alla filer och inställningar behålls men systemet uppdateras. Hur har det varit under andra uppdatering som tex tiger till leopard?

Tack i förväg :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har alltid funnits en uppdateringsfunktion, så du slipper installera om allt.

 

Men, du har väl en backup ifall det mot förmodan går snett vid installationen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en uppdateringsfunktion. Frågan e bara hur bra den e. Jag ær lite skeptiskt till såna funktionen och vill nog gøra en ren installation sjælv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir som det alltif varit, en Arkiv/Install

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

trasigaklader

När Snow Leopard kommer ut är det bara att uppdatera. Inga filer försvinner, men jag rekommenderar att ha en back-up om det skulle gå snett.

 

Har någon gått in och förbeställt Snow Leopard? Up-Date, alltså.

 

Jag gjorde det nämligen för några dagar sedan, fick kvitto via Mailen, samt att det drogs 99:- från mitt konto.

 

/ Trasigaklader

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna gången tänker jag blåsa datorn fullständigt och börja på ny kula. Givetvis återställer jag egenskapade filer från TimeMachine, men vid övergången från Tiger - Leopard lät jag installationsprogrammet återställa rubb o stubb från Tigern och har haft en del skumma småfel tack var det (?)

Tror inte det är helt lyckat att återställa gamla program som patchats den ena gången efter den andra till et nytt system.

Min erfarenhet sedan 14 år tillbaka är att det blir alltid bäst att köra om allt från grunden i stället för att t ex köra in en Firefox som installerades som 2.* och sedan vartefter patchats upp till nuvarande. Känns bättre att lägga in senaste "rent" för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en uppdateringsfunktion. Frågan e bara hur bra den e. Jag ær lite skeptiskt till såna funktionen och vill nog gøra en ren installation sjælv.

Att välja uppdatera är kanske inte det bästa, välj arkivera och installera istället :) Arkivera och installera är samma som att installera nytt system bara det att alla filer som finns i hemmappen kommer med :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att välja uppdatera är kanske inte det bästa, välj arkivera och installera istället :) Arkivera och installera är samma som att installera nytt system bara det att alla filer som finns i hemmappen kommer med :)

Program/Applications blir väl kvar också? Programmen ligger inte i hem-mappen.

Jag gjorde en arkivera installera och allt av mitt egna installerade var kvar och funkade förutom något enstaka som installerat saker i system-mappen (Nordeas Personal för kortläsare t.ex).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller på att blåsa hårddisken helt med alla prylar uppbackade. Minst krångel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...