Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Fråga kring mailen på iPhone

josf

Recommended Posts

Hittade inga bra svar på min undran i de andra forumen.

Nu har jag en SonyEricsson P990i som jag tar hem mailen till, har två st. Pop3-konton som den tar hem till. I Mail hemma på macen har jag inställningen att den ska rensa servern efter en vecka och det innebär att min P990 har endast en veckas mail lagrade i sig, de andra försvinner varje gång jag tar hem nya mail. Smidigt och bra tycker jag.

Har nu beställt en iPhone 3Gs, fungerar den på samma sätt? I en tråd läste jag att varje mail som tagits till iPhonen måste tas bort även om de är borta på servern, stämmer det?

Jag har one.com som leverantör på båda mailadresserna, ifall det hjälper något.

De mail du har på din dator kommer du också få på telefonen. Det är det som menas med synkning.

pop3 fungerar så att den laddar ner mailen från servern. Tar du bort ett mail på servern påverkas inte mobilen.

Isf får du køra med imap.

Hej

Om du kör IMAP mot din mail server så tas breven bort från din iPhone automatisk, men när det gäller pop3 så får du snällt ta bort dem själv om de har laddats ned. Om jag nu inte missat någon inställning för pop3 :-)

- Daniel

Hmm, märkligt, för som sagt på min P990 försvinner de gamla mailen....

Jaja, jag får se hur det går när jag har iPhonen i näven...

Hmm, märkligt, för som sagt på min P990 försvinner de gamla mailen....

Jaja, jag får se hur det går när jag har iPhonen i näven...

Asså det är en hel del förvirring här. MAn kan ställa in i itunes så telefonen synkar med datorns emailklient. Varenda gång du då synkar med itunes så kommer du få det exakt som det är på din dator. Synkning med SERVERN är ngt helt annat.

Vilket menar du?

I Apple Mail finns inställningen under Konto / Avancerat att man kan ställa in om den ska hämta brev från servern och radera breven på servern genast, efter en vecka, efter en månad och så vidare. Du kan ha samma inställningar i iPhone som du har i Apple Mail, men det rekommenderas att köra IMAP med iPhone och Mac.

Imap = 2vägs kommenikation

pop = 1vägs

FutureLegends

Om jag använder IMAP och replyar på ett mail i iPhonen går det då att se i Mail att det är svarat på?

Och går det ställa in så jag kan ta bort mail från iPhonen utan att de försvinner från datorn?

Och hur fan gör man om man vi ta bort ett mailkonto men inte ta bort alla mail från Mail?

Om jag använder IMAP och replyar på ett mail i iPhonen går det då att se i Mail att det är svarat på?

Och går det ställa in så jag kan ta bort mail från iPhonen utan att de försvinner från datorn?

Och hur fan gör man om man vi ta bort ett mailkonto men inte ta bort alla mail från Mail?

Ja, nja, flyttar dem till ett annat konto.

Så med IMAP så ligger alla mail i både Mail och iPhonen? Både utgående och ingående samt trash o.s.v.?

Nu har jag POP3 på mobilen fast har valt att den inte ska radera mailen på servern och att Mail ska radera mailen på servern efter en vecka. Det är ju på sätt och vis smidigare, eftersom ryktena säger att iPhone bara kan ha 200 mail i inkorgen? (stämmer detta? Låter lite!) Om det är så så måste man ju hålla alla mappar även i Mail extremt små (vilket jag är dålig på).

MVH

//Josef

Nu har jag POP3 på mobilen fast har valt att den inte ska radera mailen på servern och att Mail ska radera mailen på servern efter en vecka. Det är ju på sätt och vis smidigare, eftersom ryktena säger att iPhone bara kan ha 200 mail i inkorgen? (stämmer detta? Låter lite!) Om det är så så måste man ju hålla alla mappar även i Mail extremt små (vilket jag är dålig på).

Nejdå, däremot kan du (om du inte kör via exchange-protokollet) bara förladda dom 200 första meddelandena, finns det fler på servern får du trycka på en liten knapp för att ladda ner fler. Antagligen för att inte slöa ner telefonen i mappar där man har tiotusentals mail. Dessutom kan du söka bland mailen på servern...

De 200 senaste mailen antar jag att du menar?

Självklart ;)

Första gäller dock om man ser listan som sorterad med senaste först, som den gör i iPhone :P

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...