Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Hemlig" 3.3GHz Mac Pro i faggorna?


Drummatix

Rekommendera Poster

Computerworlds blogg skvallrar om en Geekbenchanvändare vid namn Tutor, som enligt inlägget har gjort en test på en markant upphottad Mac Pro, i ett senare inlägg gjort av Tutor själv förklarar han att det var en egenhändigt utförd uppgradering av processorn.

 

Men det som verkar lite lustigt är att BIOS-versionen tycks ha ändrats till något som inte finns på marknaden än (MP41.88Z.0081.B04.0903051113 jämfört med dagens tyngsta Mac Pro:s BIOS; MP41.88Z.0081.B03.0902231259).

 

Är detta en inkorrekt läsning av Geekbench självt i och med moddningen. Eller är Tutor en hemlig agent som testkör en kommande konfiguration och kamouflerar företaget med att kalla det "hemmabygge"?

 

Testresultaten talar ju för att det finns orsak att höja ögonbrynen :closedeyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag retar mig på att inte ens test sidorna kan fatta att Macar inte har BIOS. Det heter Firmware om man vill använda ett generellt uttryck- annars är EFI typen av firmware det använder. BIOS är föråldrat skräp och har inte ett dugg med Mac att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ganska säker på att man kan modifera den information som datorn läser av som "BIOS-version".

 

Du kan pilla med det mesta, ligger i nån plist-fil någonstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I alla fall är det ingen Appleanställd. Han skulle fått sparken på en sekund och få ett ofantligt krav på sig från Apple. Det är uppenbarligen någon som leker själv (Apples prioriteter är inte att slänga i en så snabb processor som bara är möjligt utan att få en så bra helhet som möjligt - de avstod avsiktligt från 3.2Ghz-versionen av processorn de använder i nuvarande Mac Pro antingen på grund av värmeutveckling eller elförbrukning.)

 

I pc-världen är det ju som bekant viktigast med Ghz - helt oavsett om systemet i övrigt är optimerat för det eller ens fungerar bra med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ganska säker på att man kan modifera den information som datorn läser av som "BIOS-version".

 

Du kan pilla med det mesta, ligger i nån plist-fil någonstans.

 

 

BIOS i en plist, det var humor det =D

 

 

 

F.ö. så är det inte otroligt att EFI uppdateras på en dator utan att något annat gör det.

 

Killen som gjorde detta hänger på Macrumors och ja, han köpte en passande processor och stoppade in i datorn. So what - skvallrar inte alls om någon ny modell, och även om det gjorde det vet vi inte om det är imorgon, om 1 månad, eller ett år. Spekulationer hjälper ingen egentligen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...