Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Någon som profilerat skärmen på nya MBP 17" (matt)?


lastrand

Rekommendera Poster

Som rubriken säger skulle det vara intressant att höra om någon här testat att profilera skärmen på den nya 17-tummaren med matt skärm. Vad kan den tänkas ge för värde på max och average delta-E? Har försökt hitta någon test på nätet, men misslyckats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Jag har mätt den förra skärmen, men gissar att det är samma skärm i de nyaste modellerna. Det är ju på 13-tummaren det är de stora skillnaderna.

 

Vilka dE-värden tänker du på gråskala/vitpunkt mot D65? Primärer och sekundärer och i så fall mot vilken färgrymd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är egentligen bara lite nyfiken på att se vilka värden den matta MBP-skärmen kan tänkas ge i jämförelse med min externa skärm som vid 80cd/m2, 6500K och gamma 2.2 ger mig dEab average 0.6 och max 1.8.

Primärer och sekundärer? Hmmm, nu måste jag nog läsa på lite... :blushing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Nej, så bra blir det då inte. Mer dE 10 eller värre. Plus att gammakurvan inte är 2.2 utan något slags puckel med punktgamma på under 1.0 vid mellantoner.

post-244-1249646708.png

 

För övrigt är de identiska den matta och den blanka. Det är i reflektionerna skillnaden finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ajdå, så pass långtifrån. Hade en MBP 17" av förrförra generation, men kunde inte för mitt liv komma ihåg de resultat jag fick när jag mätte med Xrites i1 Display II.

 

Det är alltså samma panel i både glossy- och mattmodellen, fast med den skillnaden att man i princip smällt på en "glasruta" på glossy-modellen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...