Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan du rekommendera ett sätt att göra en nyinstallation utan flyttassi


tronque

Rekommendera Poster

Jag har en 4 år gammal PB G4 1,64. OS Tiger 10.4.11 med alla uppdateringar. Sedan ett par månader har den visat följande symptom:

 

  • Vid uppstart frågar den om lösenordet till nyckelringen system.
    -Den får det men accepterar det inte. Jag avbryter och allt funkar "hyfsat" ändå.
     
  • Ibland ser den inte mitt Wi-fi/Airport nätverk.
    -Måste ofta göra diagnos eller starta om modemet.
     
  • Blåtandsassistenten vill inte ta emot min blåtandsmus. Den syns/ansluter men assistenten försöker bara parkoppla i evigheter. Får inte pekaren att röra sig.
     
  • När jag ansluter en USB-pinne syns den ej på skrivbordet. Inte heller Videokameran, Mp3-spelare. Alla med USB. När jag ansluter Klaviatur eller Midi-kontroll via USB låser sig muspekaren. Ett nytt konto avhjälper åtminstone muslåsningen men USB enheter syns ändå inte.
     
  • Skivavbilder kan inte läggas på skrivbordet. I de fall jag lyckas med det, går de inte att öppna. Varken med diskimagemounter eller skivverktyg. Endast efter ett speciellt kommando i terminal kan jag öppna. I ett nytt konto kan jag däremot öppna dessa .dmg filer utan problem.
     
  • Safari hänger sig när jag vill se 3D-kartor på hitta.se. Den vill att jag skall "Trust" ett gauntlet-certifikat. Jag gör så men blir tvungen att tvångsavsluta.

 

Hårdvaru-test har inte gett ngt resultat. Reparera behörigheter inte heller.

 

Med så många småfel fick jag rådet att börja från början med Installationsskivan och omskapa hela systemet. Jag skulle enligt utsago inte använda mig av Flyttassistenten då den antagligen skulle "flytta med problemet" till den nya installationen.

Nu tänkte jag flytta manuellt alla personliga filer till datorn från backupen på den externa FW-disken.

 

FRÅGA: Hur gör jag med alla program som jag inte har installationsskivor till? Finns det ngt. program som kan hitta alla insticksfiler i den gamla användaren, samla ihop och installera dem på nytt i det nya systemet utan att jag måste jaga och installera om programmen från internet igen?

Är det nåt mer jag måste tänka på när man inte kan använda sig av den smidiga Flyttassistenten?

 

Tacksam för kloka synpunkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med en Arkivera/Installera det löser rätt många problem.

 

När det gäller Nyckelringen finns det möjlighet att reparera den också, görs i Nyckelhanterare.

Reparera Skivbehörigheter löser inte alltid problem. Körde du Kontrollera Skiva också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med en Arkivera/Installera det löser rätt många problem.

 

När det gäller Nyckelringen finns det möjlighet att reparera den också, görs i Nyckelhanterare.

Reparera Skivbehörigheter löser inte alltid problem. Körde du Kontrollera Skiva också?

 

Tack, jag tror jag gjort allt det där för månader sen. Nyckelhanteraren och Kontrollera skiva vet jag med säkerhet att jag gjorde ialla fall.

Jag testar arkivera/installera igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jajemen!

 

 

Arkivera/Installera var det som behövdes. Gjorde även Reparera skiva 2 ggr. då den första gången inte kunde reparera "enhetshuvudet"

Då gjorde jag om reparera behörighet/skiva igen och vips var det ingen reparation som behövdes. Allt fungerar mycket bättre nu.

 

Well, tack för er hjälpsamhet. Ha det bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...