Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac OS X leopard >> Mac OS X Snow Leopard - RAM?


Adomir

Rekommendera Poster

Hej detta är mitt första inlägg och jag är inte speciellt data kunnig så jag har en fråga till alla glada Mac-användare!

 

Just nu har jag 4GB RAM på min dator och kör Leopard och det är 32-bits, tänkte köpa Snow Leopard när de kommer ut och då får jag väll 64-bits?, kommer jag fortfarande bara kunna köra 4GB RAM?

 

Mvh Admir :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är 64 bitars, ja. Du kommer kunna ha oändligt med RAM minne, 1000 gig RAM om det så önskas och går :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej detta är mitt första inlägg och jag är inte speciellt data kunnig så jag har en fråga till alla glada Mac-användare!

 

Just nu har jag 4GB RAM på min dator och kör Leopard och det är 32-bits, tänkte köpa Snow Leopard när de kommer ut och då får jag väll 64-bits?, kommer jag fortfarande bara kunna köra 4GB RAM?

 

Mvh Admir :)

 

Begränsningen är väl i själva datorn, inte i operativsystemet eftersom att du kan köra upp till 8Gb minne i en Macbook Pro med Mac Os Leopard, men samtidigt kan du köra med 32Gb minne på en Mac Pro med samma oystem [mac os leopard].

 

Välkommen till forumet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jasså okej, jag har en 20" IMAC köpte den förra året, kommer 8gb gå då?

 

tack så mycket :)!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jasså okej, jag har en 20" IMAC köpte den förra året, kommer 8gb gå då?

 

tack så mycket :)!

 

Vet inte vilken begränsning den har, den senaste tillåter upp til 8Gb. Men det jag menade var att om du t.ex endast kan köra 4GB med leopard så kommer du inte kunna köra med mer än 4Gb bara för att du skaffar snow leopard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå där, obegränsat med RAM är det ju inte med 64-bit. Det är iofs ett galet högt tal i stil med typ 16 exabyte eller nåt åt det hållet... men obegränsat är det inte :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå där, obegränsat med RAM är det ju inte med 64-bit. Det är iofs ett galet högt tal i stil med typ 16 exabyte eller nåt åt det hållet... men obegränsat är det inte :P

 

 

Hur kommer det sig? Varför kan man ha sådana vansinniga mängder RAM i i 64-bitars /// Varför kan man inte ha det i 32-bitars? Vad är det som sätter begränsningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kommer det sig? Varför kan man ha sådana vansinniga mängder RAM i i 64-bitars /// Varför kan man inte ha det i 32-bitars? Vad är det som sätter begränsningen?

 

Enkelt førklarat så kan man sæga att 32bitars inte kan allokera fler minnesadresser än 2^32 vilket är ~4GB. 64bit har ett mycket høgre tak och kan allokera 2^64 vilket ger ~16 exabyte.

Innan 64bitars kod slår i taken kommer mao ta några år :)

 

Med leopard klarar som sagt bra mycket mer än 4GB så det är inte där ditt problem ligger. Utan det är hårdvaran som stoppar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Hur kommer det sig? Varför kan man ha sådana vansinniga mängder RAM i i 64-bitars /// Varför kan man inte ha det i 32-bitars? Vad är det som sätter begränsningen?

 

Det finns en begränsning i hur många adresser minnescontrollern i hårdvaran (chipset) kan peka på. I de första Intel-macarna var det två gigabyte, sedan tre, fyra, sex och nu ofta åtta gigabyte som maximalt kan installeras i datorn. En Mac pro eller Xserve stöder ända upp till 48 GB minne, eftersom de har flera minneskanaler och lite olika tekniker för att hantera massa minne.

 

Hårdvaran måste kort sagt implementeras för att hantera ett begränsat antal adresser. Man skulle kunna sätta den gränsen till ett större tal, men priset hade blivit långsammare avkodning av adresser bland annat.

 

Sen finns en begränsning i operativsystemet, för hur mycket minne en process kan använda. I ett 32-bitarssystem är det 2^32 stycken, alltså ungefär 4 miljarder. Notera att även Leopard (och så gamla system som Jaguar från 2002) kan andvända mer än 4GB minne (exempelvis Powermac G5 kom 2003 med Jaguar, och kunde ha upp till 8GB minne), men en enskild process har maximalt 4GB stort minnesrum.

 

Med ett 64-bitarsssytem kan man skriva program med enorma minnesrum, på upp till 16 EiB. Storleksordning 19 nollor. Enormt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kommer det sig? Varför kan man ha sådana vansinniga mängder RAM i i 64-bitars /// Varför kan man inte ha det i 32-bitars? Vad är det som sätter begränsningen?

 

Detta är för det första teoretiska begränsningar.

 

En minnescell som sparar en etta eller en nolla (varje byte är uppbyggd av 8 ettor eller nollor på iprincip alla platformar idag)

måste ha en address- denna address är vad 8 bit/16 bit/32 bit/64 bit/128 bit/256 bit osv rymden specificerar.

 

Med 8 bit addressering kan du alltså ha max 2^8 = 256 (inklusive 0) olika kombinationer- eller unika addresser i detta fall, alltså kan du som mest spara 256 byte med en 8 bit address pekare.

 

Med 16 bit så är begränsningen alltså 2^16 vilket borde bli runt 65536 unika addresser (jag orkar inte använda miniräknaren nu så jag drar bara talen från huvudet, jag kanske minns fel...)

 

Med 32 bit så får du alltså 2^32 bit vilket blir ett längre tal än jag minns just nu- men rimligtvis någonstans runt 4200000 något

 

Med 64 bit så är det alltså 2^64 olika addresser vilket är en ganska astronomisk siffra- ur just platssynpunkt så kommer vi knappast växa ur detta under våran livstid och ett par generationer framåt.

 

Men som sagt detta är teoretiska siffror...

 

I verkligheten begränsar hårdvarutillverkarna det faktiska antalet addresslinjer (alltså antalet bitar i addressen som kan vara höga (tända/på slagna alltså ettor)- så en 64 bit dator kan ibland enbart ha 36 bit effektiv addressering- vilket fortfarande är bra mycket (över 64 GB iallafall).

 

Detta är alltså direkt addressering- som processorn aktivt kan komma åt i vilken situation som helst.

 

 

....

 

På dom flesta system idag används PAE- vilket är en address förlängare kan man säga; eller kanske bättre förklaring är ett postnummer.

Detta gör att du kan ha mer minne än vad 32 bit egentligen stödjer, precis som en stad kan alltså två städer ha samma address men olika postnummer som skiljer bostäderna åt.

Eller vill du tänka på det på ett annat sätt, så kan man säga att 32 bits fönstret skjuts runt på en större mängd minne med hjälp av PAE. Men notera processorn kan aldrig addressera mer än drygt 4 GB från en position, och dessa postnummer är i alla system jag kommer på per process. därför är fortfarande programmen begränsade till 32 bit begränsningarna, medans operativsystemet effektivt fördelar en större address rymd genom PAE.

Både Windows, Linux, MacOS X osv använder sig av detta- På windows är dock PAE fryst på konsument versionerna, av kompabilitetsskäl. På server versionen fungerar det precis som på OS X osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha :o okej! du vet inte var jag kollar hur mycket RAM datorn tar som max? :P

 

Apple-history.com som redan nämnts är en bra onlinelösning. Vill man kunna kolla Apples hårdvaruspecifikationer offline istället så fungerar gratisprogrammet Mactracker utmärkt. Det listar specarna på alla macar som någonsin tillverkats, och dessutom också data för (nästan) alla Apples skrivare, tangentbord, iPod-modeller, telefoner, skärmar, kameror, operativsystem, och så vidare, och så vidare... :respekt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är för det första teoretiska begränsningar.

 

En minnescell som sparar en etta eller en nolla (varje byte är uppbyggd av 8 ettor eller nollor på iprincip alla platformar idag)

måste ha en address- denna address är vad 8 bit/16 bit/32 bit/64 bit/128 bit/256 bit osv rymden specificerar.

 

Med 8 bit addressering kan du alltså ha max 2^8 = 256 (inklusive 0) olika kombinationer- eller unika addresser i detta fall, alltså kan du som mest spara 256 byte med en 8 bit address pekare.

 

Med 16 bit så är begränsningen alltså 2^16 vilket borde bli runt 65536 unika addresser (jag orkar inte använda miniräknaren nu så jag drar bara talen från huvudet, jag kanske minns fel...)

 

Med 32 bit så får du alltså 2^32 bit vilket blir ett längre tal än jag minns just nu- men rimligtvis någonstans runt 4200000 något

 

Med 64 bit så är det alltså 2^64 olika addresser vilket är en ganska astronomisk siffra- ur just platssynpunkt så kommer vi knappast växa ur detta under våran livstid och ett par generationer framåt.

 

Men som sagt detta är teoretiska siffror...

 

I verkligheten begränsar hårdvarutillverkarna det faktiska antalet addresslinjer (alltså antalet bitar i addressen som kan vara höga (tända/på slagna alltså ettor)- så en 64 bit dator kan ibland enbart ha 36 bit effektiv addressering- vilket fortfarande är bra mycket (över 64 GB iallafall).

 

Detta är alltså direkt addressering- som processorn aktivt kan komma åt i vilken situation som helst.

 

 

....

 

På dom flesta system idag används PAE- vilket är en address förlängare kan man säga; eller kanske bättre förklaring är ett postnummer.

Detta gör att du kan ha mer minne än vad 32 bit egentligen stödjer, precis som en stad kan alltså två städer ha samma address men olika postnummer som skiljer bostäderna åt.

Eller vill du tänka på det på ett annat sätt, så kan man säga att 32 bits fönstret skjuts runt på en större mängd minne med hjälp av PAE. Men notera processorn kan aldrig addressera mer än drygt 4 GB från en position, och dessa postnummer är i alla system jag kommer på per process. därför är fortfarande programmen begränsade till 32 bit begränsningarna, medans operativsystemet effektivt fördelar en större address rymd genom PAE.

Både Windows, Linux, MacOS X osv använder sig av detta- På windows är dock PAE fryst på konsument versionerna, av kompabilitetsskäl. På server versionen fungerar det precis som på OS X osv.

 

 

Jaha oj! Tack så mycket, det var jättebra förklarat! :)

 

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Leopard är f.ö. redan 64-bitars. Det som skiljer det från Snow Leopard är att många program och delar av Leopard körs i 32-bitsläge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Leopard är f.ö. redan 64-bitars. Det som skiljer det från Snow Leopard är att många program och delar av Leopard körs i 32-bitsläge.

 

'Leopard är 32 bits i kernel, alltså inte 64 bit; varken på PowerPC eller på Intel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...