Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhone och Netgear router-problem


fotomarkus

Rekommendera Poster

Har kört fast i min problemlösning.

 

Min iPhone 3GS ansluter till mitt trådlösa nätverk problemfritt (WEP-kryptering), men när jag surfar står läsaren bara och tuggar, och slutar med "ingen kontakt med servern". Stundtals kan det fungera i en sekund eller två, kommer liksom halvvägs in på en sida.

 

Samma problem är det med appsen som kräver uppkoppling, får ingen kontakt med servern.

 

Har lagt till iPhonens macadress i routerinställningarna. Har provat statiska DNS-adresser. Vad kan problemet vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Händer mig på min 3g ibland också. Det brukar funka att koppla från wifi å jöra 3g i nån sekund, sen byta tillbaka till wifi igen. När jag gjort det efter första "krånglet" brukar det funka stabilt sen.

 

Ingen aning om orsaken till det dock...Själv har jag en router från belkin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva klicka på blåa pilen vid nätverkets namn (där man ansluter), gå ner och tryck på förnya tilldelning. Brukar fixa sig för mig när det krånglar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har samma problem som du och att förnya funkar inte, något annat tips? Har också en 3GS och detta har börjat hända efter uppgradering!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gör det i alla fall, ska försöka uppgradera till 3.0.1 och se om detta löser det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhone lirar inte med vissa modeller av trådlösa routers. googla ifall din är kompatibel med iPhone eller inte. jag fick byta ut min netgear router då jag hade precis samma problem med min iPhone 3g...sedan gick det fin fint...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satt större delen av gårdagen och inatt och kunde inte begripa vad som var felet. Provade med statiska inställningar, men mina förhoppningar grusades till stor del när jag läste på utländska sidor om problem med iPhone tillsammans med Netgear.

 

Hade tänkt tanken ett tag, men trodde helt enkelt inte på det: Uppdatera routern.

Letade upp den på Netgears webbsida, och senaste uppdateringen var från 2004, men fine tänkte jag, eftersom min router hade en äldre uppdatering än så.

 

Gissa om jag blev förvånad, helt plötsligt fungerade allt klockrent!

 

Så mitt tips är att prova en uppdatering av routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhone lirar inte med vissa modeller av trådlösa routers. googla ifall din är kompatibel med iPhone eller inte. jag fick byta ut min netgear router då jag hade precis samma problem med min iPhone 3g...sedan gick det fin fint...

 

Har exakt samma problem med svajig eller ingen hastighet alls i Wi-Fi nätverket.

Funkade dock bättre efter att bara kört via 3G ett tag av nån anledning? Har 3.0.1 programvaran i iPhonen.

 

Har googlat men hittar inte något om min Netgear WNR834B-router? Har inte hittat några uppdateringar på routern heller. Dock är den bara nåt år gammal.

Har ju ingen direkt lust att köpa en ny router som f.ö har fungerat som en klocka.

 

Ska man kanske starta om router och modemet?

Skaffa statisk IP på iPhonen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör min iPhone 3G och iPhone 3GS mot min Netgearrouter WR-614 tror jag att den heter. Den funkar klockrent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har exakt samma problem med svajig eller ingen hastighet alls i Wi-Fi nätverket.

Funkade dock bättre efter att bara kört via 3G ett tag av nån anledning? Har 3.0.1 programvaran i iPhonen.

 

Har googlat men hittar inte något om min Netgear WNR834B-router? Har inte hittat några uppdateringar på routern heller. Dock är den bara nåt år gammal.

Har ju ingen direkt lust att köpa en ny router som f.ö har fungerat som en klocka.

 

Ska man kanske starta om router och modemet?

Skaffa statisk IP på iPhonen?

I ditt fall skulle jag tro att felet beror på att din router kör N-standarden vilket inte fungerar i iPhonen.

Såg samma fel i en annan tråd: https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=95124

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ditt fall skulle jag tro att felet beror på att din router kör N-standarden vilket inte fungerar i iPhonen.

Såg samma fel i en annan tråd: https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=95124

 

Läste den tråden också, grejen är ju att jag kan ansluta OCH surfa med mitt trådlösa nätverk fast det känns inte som det fungerar som det borde. När jag skulle ansluta till iTunes, app-store och mina applekonto-inställningar för första gången hände ingenting utan allt bara stod o "tugga". Kopplade bort Wi-Fi och körde via 3G så funkade allt klockrent. När jag sen kopplade på Wi-Fi igen så fungerade det, dock känns det som det fastnar lite då och då ändå.

 

Det borde väl inte fungera alls om jag kör N-standard på routern?

 

Då jag inte är någon nätverkstekniker direkt så vet jag ju inte direkt vart jag ska kolla heller...det "fungerar" ju men dåligt.

 

Borde man köra en statisk ip på iPhonen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen förändring med iPhone 3.0.1. Är bara en enda router som jag har problem med, 3G funkar klockrent!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen förändring med iPhone 3.0.1. Är bara en enda router som jag har problem med, 3G funkar klockrent!

 

Vad har du för router? Har du också en Netgear "N"???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte säga men att det skulle vara en N ser jag som mycket osannolik. Routrarna är hyfsat gamla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...