Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Här är vinnarna i Mobils stora täckningstest


Dimeyard

Rekommendera Poster

Jag syftade på Tre och Telenor :P

 

Oj jag läste fel.

 

Och för att svara på varför Telia/Tele 2 (SUN AB- som det gemensamma bolaget heter) köpte en fjärde licens- så har tydligen licenserna tilldelade frekvensområden, med två licenser har du uppenbarligen ett större spektrum att röra dig på- vilket jag antar innebär att du klarar fler kunder.

 

Varför Tre och Telenor samarbetar antar jag beror på att Tre inte hade något etablerat nätverk här och gick med på att låta Telenor använda sig av deras 3G utrustning om Tre fick använda Telenors 2G nät. eller något åt det hållet- jag bara spekulerar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj jag läste fel.

 

Och för att svara på varför Telia/Tele 2 (SUN AB- som det gemensamma bolaget heter) köpte en fjärde licens- så har tydligen licenserna tilldelade frekvensområden, med två licenser har du uppenbarligen ett större spektrum att röra dig på- vilket jag antar innebär att du klarar fler kunder.

 

Varför Tre och Telenor samarbetar antar jag beror på att Tre inte hade något etablerat nätverk här och gick med på att låta Telenor använda sig av deras 3G utrustning om Tre fick använda Telenors 2G nät. eller något åt det hållet- jag bara spekulerar...

 

Låter ändå skumt att de ska vars ett nät utöver det tillsammans, men men :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De här med att Mobil har gjort test på röst o mobilt bredband, mobil bredband har väl ingenting o göra hur datatäckning ser ut på mobiloperatörerna att göra eller? Gäller inte de bara donglarna? Jag tycker att donglarna har mycket bättre täckning än när man använder tex iPhone som dongel..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De här med att Mobil har gjort test på röst o mobilt bredband, mobil bredband har väl ingenting o göra hur datatäckning ser ut på mobiloperatörerna att göra eller? Gäller inte de bara donglarna? Jag tycker att donglarna har mycket bättre täckning än när man använder tex iPhone som dongel..

 

Så är det helt klart.

Bara för att man kan koppla upp sig med en dongle, innebär det inte alltid att man kan använda sin mobil för att lyckas med samma sak på samma plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mobil bredband har väl ingenting o göra hur datatäckning ser ut på mobiloperatörerna att göra eller?

 

Nu använder dom ju samma utrustning för alla operatörer när dom kör sitt test, mobilt bredband kräver

även det täckning och bra kapacitet på nätet för att fungera.

Sen är det klart att det kanske kan fungera olika bra beroende på vad man använder och kopplar upp sig med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men varför är de oftast till då iPhones nackdel sämre täckning än dongeln? Har de med själva svarstiderna eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men varför är de oftast till då iPhones nackdel sämre täckning än dongeln? Har de med själva svarstiderna eller?

 

Jag har ingen riktig aning, men jag kan tänka mig att mobiler har lite striktare strålningskrav än vad en dongle har- ioch med att mobilen ska användas direkt vid huvudet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar ni inte sväva ut lite nu?

Som jag förstår det hela så har man gjort tester för täckningen GSM resp 3G, vilket nog inte har med dongel eller iPhone att göra. För att få täckning för 3G krävs tätare avstånd mellan mobilmasterna, och alltså borde det vara det som man i princip mätt, samt iofs deras placering i terrängen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen riktig aning, men jag kan tänka mig att mobiler har lite striktare strålningskrav än vad en dongle har- ioch med att mobilen ska användas direkt vid huvudet.

 

Dessutom innehåller dongeln antenn, 3G-kretsar och en kontakt, resten är plast. En mobiltelefon innehåller en hel massa annat metallskrot som potentiellt stör mottagningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...