Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Här är vinnarna i Mobils stora täckningstest


Dimeyard

Rekommendera Poster

Det trodde jag inte, på röstsamtal så var alla väldigt lika, någon tiondels procent skillde.

 

men på data så var ju Tre helt överlägsen, de andra var inte i närheten. Tre har alltså bäst helhet (Om man inte bor på Gotland..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt om jag köper detdär. Skulle vilja veta vart exakt testerna genomförst. Sitter man i centrala delar av städer och gör testerna eller gör man det på riktigt? (Kunde ej hitta denna information då jag bläddrade genom artikeln tidigare)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan som sagt fortfarande inte få riktigt klart för mig hur Tele2 och Telia kan ligga i var sin ända av skalorna när dom kör med samma nät.

Och jag får heller inte ihop hur Tre kan bli vinnande på bredband varje år, är det hastigheten som bestämmer hur bra ett mobiltbredband är eller tillgängligheten? Jag tycker också bredbandstestet helt utesluter nedkoppling- vilket är märkligt när uppenbarligen denna faktor räknas med i telefonsamtal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker också att det verkar märkligt.

Till att börja med, delar inte Telia och Tele2 på gemensamt 3G-nät?

Hade man haft Halebop med, hade man fått avvikande värden även för dem?

Det vore i vilket fall som helst intressant att få se var mätpunkterna är, har man bara testat i tätort, eller även på campingplatser eller ute på vägarna?

Min erfarenhet är i alla fall att där ingen annan funkar, funkar Telia.

 

Alltså, så länge man inte vet var och hur man mätt så säger ju testet ingenting. (Eller har jag missat nåt?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan som sagt fortfarande inte få riktigt klart för mig hur Tele2 och Telia kan ligga i var sin ända av skalorna när dom kör med samma nät.

Och jag får heller inte ihop hur Tre kan bli vinnande på bredband varje år, är det hastigheten som bestämmer hur bra ett mobiltbredband är eller tillgängligheten? Jag tycker också bredbandstestet helt utesluter nedkoppling- vilket är märkligt när uppenbarligen denna faktor räknas med i telefonsamtal.

 

Telia och Tele2 i samma nät? Aldrig hört. Telia äger näten, och därmed kan de begränsa konkurrenterna som köper in sig på deras nät lite hur dom vill. Riktigt elakt om de får reda på tidningarnas tester och sänker tillgängligheten extremt just de datumen som de testar på.. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tele2 har bättre täckning än Telia här i Malmö enligt min erfarenhet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia och Tele2 i samma nät? Aldrig hört. Telia äger näten, och därmed kan de begränsa konkurrenterna som köper in sig på deras nät lite hur dom vill. Riktigt elakt om de får reda på tidningarnas tester och sänker tillgängligheten extremt just de datumen som de testar på.. :P

 

telia fick väl ingen egen licens att bygga 3G nät så de delar med Tele2, har jag för mig. är osäker på vad som gäller med 2G nätet dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade 3's data mitt inne i centrum i malmö idag och fick 2Mbit. Imponerande tycker jag. Belastningen lär vara rätt hög i centrum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia och Tele2 i samma nät? Aldrig hört. Telia äger näten, och därmed kan de begränsa konkurrenterna som köper in sig på deras nät lite hur dom vill. Riktigt elakt om de får reda på tidningarnas tester och sänker tillgängligheten extremt just de datumen som de testar på.. :P

Telia och Tele2 delar 3G-nät.

 

Och mobilnäten äger inte Telia. Däremot så äger ett till Telia närbesläktat bolag - Skanova - de gamla kopparnäten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia och Tele2 i samma nät? Aldrig hört. Telia äger näten, och därmed kan de begränsa konkurrenterna som köper in sig på deras nät lite hur dom vill. Riktigt elakt om de får reda på tidningarnas tester och sänker tillgängligheten extremt just de datumen som de testar på.. :P

 

http://www.svenskaumts.se/

 

Väldigt konstigt påstående du har där...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia och Tele2 i samma nät? Aldrig hört. Telia äger näten, och därmed kan de begränsa konkurrenterna som köper in sig på deras nät lite hur dom vill. Riktigt elakt om de får reda på tidningarnas tester och sänker tillgängligheten extremt just de datumen som de testar på.. :P

 

Där fick du nog alla fel.

Telia har "köpt" in sig i Tele2's 3G-nät. Därför borde de få identiska resultat i testet?

Telia kan alltså inte begränsa för de andra operatörerna, så där föll ytterligare en konspirationsteori.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia och Tele2 delar 3G-nät.

 

Och mobilnäten äger inte Telia. Däremot så äger ett till Telia närbesläktat bolag - Skanova - de gamla kopparnäten.

 

Telias GSM nätet äger väl Telia/Halebop

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia har eget gsmnät

Tele2 har eget gsmnät

Telenor har eget gsmnät

3 hyr in sig på telenors gsmnät (på dom platser dom inte släckt ner gsm)

 

Telia & Tele2 delar 3g nätet

Telenor & Tre har ett varsitt 3g nät samt ett som dom delar på.

 

Så vill jag minnas att det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia har eget gsmnät

Tele2 har eget gsmnät

Telenor har eget gsmnät

3 hyr in sig på telenors gsmnät (på dom platser dom inte släckt ner gsm)

 

Telia & Tele2 delar 3g nätet

Telenor & Tre har ett varsitt 3g nät samt ett som dom delar på.

 

Så vill jag minnas att det är.

Vad jag vet har 3 sagt upp GSM avtalet med Telenor- tror tom dom gjorde det i slutet av 2007- då jag fortfarande hade tre.

 

---

 

Verkar som jag har fel där, dom har inte helt avveckat det än.

 

http://www.mobil.se/artikel/tre_avvecklar_...100132-041.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia har eget gsmnät

Tele2 har eget gsmnät

Telenor har eget gsmnät

3 hyr in sig på telenors gsmnät (på dom platser dom inte släckt ner gsm)

 

Telia & Tele2 delar 3g nätet

Telenor & Tre har ett varsitt 3g nät samt ett som dom delar på.

 

Så vill jag minnas att det är.

 

Tror jag törs instämma, och då är det ju märkligt att man får olika värden mellan de som delar på näten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia har eget gsmnät

Tele2 har eget gsmnät

Telenor har eget gsmnät

3 hyr in sig på telenors gsmnät (på dom platser dom inte släckt ner gsm)

 

Telia & Tele2 delar 3g nätet

Telenor & Tre har ett varsitt 3g nät samt ett som dom delar på.

 

Så vill jag minnas att det är.

 

Har Tre och Telenor vars ett också?

 

Så många 3G-licenser delades väl inte ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet har 3 sagt upp GSM avtalet med Telenor- tror tom dom gjorde det i slutet av 2007- då jag fortfarande hade tre.

 

---

 

Verkar som jag har fel där, dom har inte helt avveckat det än.

 

http://www.mobil.se/artikel/tre_avvecklar_...100132-041.html

 

 

i sundsvall & norrut tror jag att man fortfarande kan lägga sitt 3sim i en gsm-mobil

och ringa, (rätt säker på att det var i början på 2009 jag testade detta i en gsm nokia med s60 operativ)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Tre och Telenor vars ett också?

 

Så många 3G-licenser delades väl inte ut?

 

Telenor äger Europolitans 3G licens, eftersom dom köpte det bolaget.

Tre fick sin egna (Hi3G)

 

Telia och Tele2 äger iallafall 2 licenser (en som Tele2 fick och en dom köpte av Orange)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telenor äger Europolitans 3G licens, eftersom dom köpte det bolaget.

Tre fick sin egna (Hi3G)

 

Telia och Tele2 äger iallafall 2 licenser (en som Tele2 fick och en dom köpte av Orange)

 

Frågan är ju då varför Telenor/Tre delar nät?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är ju då varför Telenor/Tre delar nät?

 

För Telia gick med på att bekosta utbyggnaden om dom fick använda Tele2s licens, sedan köpte dom som sagt yttligare en licens ihop- varför vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För Telia gick med på att bekosta utbyggnaden om dom fick använda Tele2s licens, sedan köpte dom som sagt yttligare en licens ihop- varför vet jag inte.

 

Jag syftade på Tre och Telenor :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Tre och Telenor vars ett också?

 

Så många 3G-licenser delades väl inte ut?

 

Telenor har ett eget 3gnät + att dom använder sig av 3gis nät

Tre använder 3gis. dock delas det nätet mellan 3 och Telenor i vissa städer

 

4 licenser var det väl som delades ut, tele2 telenor och 3gis,

vad som hände med den 4e vet jag inte riktigt...

 

edit, såg nu att telia&tele2 hade köpt den 4e licensen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är ju då varför Telenor/Tre delar nät?

 

så här står det på 3gis hemsida:

Telenor Sverige och 3 samarbetar med utbyggnaden av 3G-nätet för att dra ner på investeringskostnaderna. Antalet master kommer också att minska och bygglovsprocessen att förkortas

 

http://www.3gis.net/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...