Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hur kopplar jag in min WD Elements 500GB till min nya MacBook Pro?

Borgenvik

Recommended Posts

Jag är helt ny när det gäller att använda Mac. Jag fick hem den igår och sitter och försöker förstå denna apparat.

Jag har sedan tidigare en WD Elements 500 GB som jag haft som backup till min PC. Nu vill jag så klart använda den till min Mac och jag undrar hur jag kopplar in den i min Mac?

Finns det någon risk att allt innehåll på hårddisken försvinner när jag kopplar in den? Som sagt så är jag helt ny på detta så jag kanske använder mig av fel uttryck.

Jag har hört att jag kanske måste omformatera hårddisken och att jag då sparar allt på min gamla dator, kan jag då lägga tillbaka allt från min gamla dator innan jag kanske lägger över en del på min Mac.

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få.

Det finns ingen risk att allt førsvinner nær du kopplar in den.

Om du måste formatera den eller inte beror på vilket filsystem som ær på den.

Ær det FAT32 så kan både OSX och windows læsa och skriva så då behøver du inte formatera. Ær det dock NTFS så kan inte OSX skriva så då måste du formater.

Jag kan påpeka att det finns program som man kan installera så att OSX får NTFS stød.

Jag hoppar in och frågar en liknande sak.

Vi ska köpa en extern hårddisk till att lagra bilder på från både en windoze och en Mac. Naturligtvis vill vi kunna öppna bilderna på båda datorerna oberoende av från vilket operativsystem de har lagts in på hårddisken.

Är det OK att flytta ut bilder behandlade i iPhoto?

PC är dessutom USA konfigurerad, så inga å ä ö, gissningsvis i filnamn.

Orsaken till frågeställning är att dottern ska till USA på ett år och ha med sig bilder dit från våra macar som hon ska kunna visa där och dessutom kunna lagra bilder tagna där och öppna här hemma. Felsökning via telefon blir komplicerat...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...