Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

3G aktiverat hela tiden - drar mer batteri?


Tor_björn

Rekommendera Poster

Hej! Har precis fått en iPhone, men tycker att batteriet tar slut allt för snabbt så jag har stängt av 3G, och nu står det ett E i vänster hörn, som står för EDGE antar jag. Men drar det mindre ström när jag har 3G avslagen, eller är det bara när jag faktiskt ringer 3G samtal som det drar mer, eller drar det mer bara man uppkopplad i 3G-nätverket?

 

Tack på förhand!

/Tobias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, 3G drar mer batteri eftersom den kör på högre frekvensband samt att den pratar med masterna på ett annat sätt jämfört med gamla GSM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om jag ändå inte surfar så kan jag lika gärna ha Edge på. Då får det förbli så.

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut, det här är Tres svaghet som operatör. De har inget GSMnät att falla tillbaka på (iaf i storstäderna) när det är hål på 3G-nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden lite : )

 

Visst är det så att MMS inte fungerar om man slår av 3G, dvs man kan varken skicka eller ta emot...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden lite : )

 

Visst är det så att MMS inte fungerar om man slår av 3G, dvs man kan varken skicka eller ta emot...?

 

Jodå det ska funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha ok, trodde att MMS:en gick via 3G på Iphone 3G och 3Gs...? Var inte detta orsaken till att 2G inte fick MMS via 3.0?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade och det fungerar att skicka, men det tar riktigt lång tid att få iväg mms:et. Kanske bara är min Iphone som strular, men jag kan inte ta emot mms om jag avaktiverar 3G. Får istället ett sms som säger att jag måste logga in på Parlinos hemsida för att se mms:et.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att ta emot samtal och meddelanden medan man använder internetuppkopplingen när man bara kör Edge (GSM). Kör man 3G så kan man ta emot samtal och meddelanden medan man använder internetuppkopplingen.

MMS funkar både med 3G och Edge (GSM) dock går det fortare med 3G.

 

Nåt att tänka på bara...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...