Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa begagnad iPhone 3G


jobe

Rekommendera Poster

Funderar på att köpa en ny iPhone 3G till det nu lägre priset 4995 eller en begagnad. Vad skulle ni själva betala för en iPhone 3G, 8Gb, som är 12 månader, går att låsa upp och är i ok skick utan större repor?

 

Om man köper begagnat? Vad ska man kika lite extra på? Fuktskador, skärmrespons eller sladdriga knappar? Vad är det som lättats går sönder? Kan man förvänta sig att telefonen tuffar på i 2-3 år eller är det lika uselt som alla andra tillverkare, dvs att man inte kan/vill ha telefonen när den är 2 år?

 

Mångar frågor. Tacksam för era svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på att köpa en ny iPhone 3G till det nu lägre priset 4995 eller en begagnad. Vad skulle ni själva betala för en iPhone 3G, 8Gb, som är 12 månader, går att låsa upp och är i ok skick utan större repor?

 

Om man köper begagnat? Vad ska man kika lite extra på? Fuktskador, skärmrespons eller sladdriga knappar? Vad är det som lättats går sönder? Kan man förvänta sig att telefonen tuffar på i 2-3 år eller är det lika uselt som alla andra tillverkare, dvs att man inte kan/vill ha telefonen när den är 2 år?

 

Mångar frågor. Tacksam för era svar.

 

Jag kommer sälja min 16 GB som är i perfekt skick för 4500. Så 3800 är väl någonstans där. Det du ska kolla på är som du säger fuktsensorerna och skärmen samt ringen runt. Strunt i repor på baksidan då dessa alltid kommer uppkomma oavsett vad du gör med den. Kolla också så att switchen för att välja ljudlöst läge är hel och sitter fast så att den inte är lös eller har ramlat av, ett ganska vanligt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om en ett år begagnad iPhone i mintskick ser ut som ny så är batteriet inte nytt, knappar har hanterats, garantin är slut. Fördelen är att den för 300:- kan låsas upp.

 

Jag tycker att 2500:- är ett rimligt pris för en begagnad 8G, lite mer om den är Teliaupplåst.

 

Kollar man på Tradera så finns det en massa oinitierade budare som bjuder väsentligt över kontantpris, så hur skall man då värdera en begagnad om den till och med säljs dyrare än en ny med garanti?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just batteriet känns ju aningen besvärande. 1 år i datorvärlden kan vara mycket lite men ett år i mobilvärlden är en annan femma, mobiler är som korv med bröd.

 

Får nog bli en ny i alla fall. En 3Gs dessutom kanske är det man ändå ska lägga pengar på..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sålde min 3G 8 GB för 3500 kr. Skicket var helt ok, men lite skråmor fanns det allt. Är rätt nöjd med den betalningen, hade iaf inte förväntat mig mycket mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte min 8G oupplåst för 2700:-, i perfekt skick utan repor men med lite nötning på baksidan. Låste sen upp den på Telia, 300:-.

Har sen sett Teliatelefoner på Blocket för 2500:-, men för det priset kan man nog inte räkna med prutmån.

 

Tror även att Teliamobilerna har högre andrahandsvärde än importerade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick 3500kr för min vita 16gigare. Kanske kunde ha fått ut mer, men det var en snabb affär och skönt att få det överstökat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med facit i hand är nog ni som sålt för 3-3500 kr nöjda gissar jag. Idag kan man få en 3G 8GB kontant för 4995 eller en bunden hos Halebop 24 mån för 159 kr/mån = 3800 kr totalt. Men folk kanske inte har koll utan betalar 3500 för årsgammal telefon ändå..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som många glömmer bort när man tittar på priserna hos operatörerna är att man sedan måste vänta ett år innan man kan låsa upp den helt. Någonting som vi som nu säljer redan har gått igenom och därmed betalat av för upplåsningen iom abonnemang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men folk kanske inte har koll utan betalar 3500 för årsgammal telefon ändå..?

 

Jag sökte aktivt efter en årsgammal iPhone, då jag i och med upplåsningen kan köpa ett kontantkort när jag är utomlands.

Med låst mobil kan det annars snabbt äta upp eventuellt lågt pris för en låst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick ett bud på min nyutbytta enhet på 4500kr, men då var den som sagt också aldrig använd. Batteriet oanvänt och skyddsplatsen aldrig borttagen. Insåg att det är så lite pengar att tjaffsa om så vill man ha en ny kan man lika gärna spara den som reserv. Men om 4500 är max för 16GB vit helt ny men utan garanti så lär man ju inte få ut mer än 3000 - 3500 som mest för en använd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick ett bud på min nyutbytta enhet på 4500kr, men då var den som sagt också aldrig använd. Batteriet oanvänt och skyddsplatsen aldrig borttagen. Insåg att det är så lite pengar att tjaffsa om så vill man ha en ny kan man lika gärna spara den som reserv. Men om 4500 är max för 16GB vit helt ny men utan garanti så lär man ju inte få ut mer än 3000 - 3500 som mest för en använd.

 

Vill bara påpeka att den du fick var Refurbished och inte helt ny!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett argument för att köpa årsgammal iPhone bortsett från upplåsningsmöjligheten, är att man inte behöver vara så förtvivlat rädd om juvelen. Det är för- och nackdelar med spajdans nytt också om det väl händer något klantigt eller sorgligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg till en tusenlapp och skaffa 16GB iPhone 3GS istället!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med facit i hand är nog ni som sålt för 3-3500 kr nöjda gissar jag. Idag kan man få en 3G 8GB kontant för 4995 eller en bunden hos Halebop 24 mån för 159 kr/mån = 3800 kr totalt. Men folk kanske inte har koll utan betalar 3500 för årsgammal telefon ändå..?

 

 

159 är väl bara de 6 första månaderna? Sen blir abbonomangspriset från 59 till 118 vilket ger en kostnad på 6x159=964 + 18x218=3924.

 

Så under 5000 tror jag inte man får den.

 

Rätta mig gärna om jag har fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sålde min idag, en svart 16GB, som jag köpte 24 januari. Jag har varit kopiöst pedantisk med den - dvs den är som i nyskick (inte en skråma). Fick 4500 för den.

 

Inväntar nu att det ska dyka upp en Svart 32GB 3GS i någon av de butiker jag förbokat men det verkar fan som om det inte finns någon i hela universum - ingen vet när nästa leverans ska ske - men de gissar på slutet av månaden (Macsupport, Telia och Dialect har jag varit i kontakt med).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sålde min 3G 16g för 4.000:- den var i fullständigt nyskick o använd i tre veckor. Ska inte kosta mer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon möjlighet att kolla batteriet på presumtiv begagnad lur ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju Appar med batteritids uträkning osv.... om telefonen är fulladdad skall den väl visa 100% och säga hur lång tid det är kvar osv?

 

Fast vet inte hur väl de funkar.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3500:- fick jag för min som var drygt ett år gammal, 16 Gb vit och låst till Telia. Inte använt något fodral så den var ganska repig på baksidan samt tappad några gånger, men i övrigt i gott skick och komplett med allt och kvitto.

 

Har för övrigt nog aldrig fått så mycket svar på en Blocket-annons någonsin, det var helt sjukt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju Appar med batteritids uträkning osv.... om telefonen är fulladdad skall den väl visa 100% och säga hur lång tid det är kvar osv?

 

Fast vet inte hur väl de funkar.....

Hmmm, har man då otur är batteriet på sluttampen och man tvingas göra en investering till :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sålde min vita 3G igår för 4000:- 6månader gammal med kvitto och telialåst!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

159 är väl bara de 6 första månaderna? Sen blir abbonomangspriset från 59 till 118 vilket ger en kostnad på 6x159=964 + 18x218=3924.

 

Så under 5000 tror jag inte man får den.

 

Rätta mig gärna om jag har fel.

Du får en med kontankort på Telia för 4895 kr om du beställer på nätet. Under 5 k alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...