Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ska jag byta en iMac 24" mot en Macbook Air och pengar imellan?


alexandergre

Rekommendera Poster

alexandergre

Tja.

en person har frågat mig om jag vill byta min

iMac 24" 2,6 modellen Alu. köpt för en månad sedan. köåt för 16 000 kr

mot

en Macbook Air 1,6 Ghz ganska ny + Apple exter DVD Driver + 4 000 kr.

 

ska jag byta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I varje fall så bör du vara medveten om att prestandaskillnaderna mellan datorerna är märkbar. Det sitter ett likadant grafikkort i båda maskinerna, men det är rätt stora skillnader vad gäller processor och hårddisk.

 

Skillnaden mellan en Intel Core 2 Duo-processor på 2,66 GHz och en på 1,60 GHz är enligt mig inte försumbar. Jag har en iMac på 2,93 GHz och tycker den kan vara ganska seg ibland, och 1,6 GHz vore inte kul...

 

Vad gäller lagringsutrymmet sitter det en fullstor 3,5-tums hårddisk i din iMac, och den snurrar på med 7200 rpm (det vill säga varv per minut). Under huven på MacBook Air sitter det en mindre disk - jag minns inte på rak arm om det är en 2,5 eller 1,8-tums, men i varje fall så tuffar den runt med 4200 rpm. Prestandamässigt motsvarar det den hårddisk som sitter inuti iPod Classic. Alltså den långsammaste hårddisk som går att köpa över disk idag. Den fungerar säkert bra om du bara ska ha datorn för att surfa och kolla epost med, men även ganska enkel fotoredigering kommer att kännas segt - för att inte tala om filmredigering eller lite nyare spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är helt och hållet upp till dig och dina behov. Rent ekonomiskt är det väl okej, men hur det än är så vet du bäst själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag nog hålla på iMacen, men det är för att jag prioriterar prestanda över mobilitet. Du kanske föredrar att kuska runt med datorn varje dag, då skulle jag nog säga att Airen är ett bättre val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja.

en person har frågat mig om jag vill byta min

iMac 24" 2,6 modellen Alu. köpt för en månad sedan. köåt för 16 000 kr

mot

en Macbook Air 1,6 Ghz ganska ny + Apple exter DVD Driver + 4 000 kr.

 

ska jag byta?

 

 

Skulle inte jag gjort i alla fall.

 

Airbooken har väl typ inte ens några kontakter eller, som jag förstått det går det typ inte att göra något med den. Det enda som är positivt med den, är att den är platt, men då kan man lika gärna gå omkring med ett A4-papper, det är både lättare och billigare :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macbook Air i all ära, men nej... hade det vart en Macbook Pro så hade jag gjort det men inte som det är nu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja.

en person har frågat mig om jag vill byta min

iMac 24" 2,6 modellen Alu. köpt för en månad sedan. köåt för 16 000 kr

mot

en Macbook Air 1,6 Ghz ganska ny + Apple exter DVD Driver + 4 000 kr.

 

ska jag byta?

 

Skulle jag aldrig göra. Om du inte är i absolut desperat behov av bärbar, vilket du inte verkar vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...