Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Synka mail

iDP

Recommended Posts

Sedan en tid har jag två macar där jag har samma mailkonto upplagt. Jag har ställt in det så att mailen landar i båda datorerna. Problemet är att när jag nu tar bort ett mail på en av datorerna ligger det så klart kvar på den andra. Jag har även en @me.com adress och den är ju synkad. Kan jag använda den för att syna mitt andra konto eller finns det någon annan lösning? Tacksam för hjälp!

marcushedenstrom

Kan du inte köra IMAP på det andra kontot?

• 2 weeks later...

Du menar att jag t.ex. har ett pop konto på min stationär och ett imap med samma uppgifter på min bärbara?

Jag provade att lägga upp ett imap konto utöver mitt pop på min bärbara och då fick jag ju hela tiden dubbelt så klart. Men när jag avaktiverade mitt pop konto så fick jag inga mail alls. Det förvånade mig lite.

POP innebär att mailen tankas hem och det blir ingen synk från datorn till mailservern, vad du gör i datorn påverkar inte mailservern för POP går åt ena hållet.

IMAP är en lösning där information går åt båda håll. Många servrar kan ställas om mellan POP och IMAP, så om ditt konto tillåter IMAP så är detta den bästa lösningen. Du ska då köra enbart IMAP mot samma konto, du ska inte köra POP och IMAP mot samma konto för det blir bara strul.

IMAP innebär att det du har på din dator också finns på servern. Det ser likadant ut. Om du har två datorer som synkar med IMAP mot samma IMAP-konto så blir de identiska. Tar du bort ett mejl på ena datorn så skickas den signalen till servern, att du har tagit bort ett mail. När du loggar in med den andra datorn med IMAP på detta konto så får den signalen att ta bort det mailet som du tog bort i den första datorn - så datorernas mail blir kopior av varandra. Det du gör i den ena, påverkar den andra.

Mobile Me är ett IMAP-konto och fungerar som så att webmailen och din mail i datorn blir identiska. Även mapparna skickat och utkast blir identiska på webmailen och de datorer som är anslutna till kontot via IMAP.

Mobile Me kan hämta mail från ett annat konto, men kan inte synka med det. Bara hämta, inget annat.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...