Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPod Touch exploderar!


JeLe

Rekommendera Poster

Du kan vara lugn, du behöver inte bry dig om vilken, risken är typ en på tiotal miljoner :D

 

De nämnde ju 50 miljoner, vilket måste betyda att det kan hända vilken modell som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla apparater med batteri kan explodera. Risken är dock väldigt liten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min iPod Nano blev glödhet...efter att den passerat kompostkvarnen....... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hört att det är flera Nokiatelefoner som exploderat. Ungefär på samma sätt som detta, fast fler.

Det brukar väl vara batteriet som smäller, vad jag förstått?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5599583.ab

Vet ni vilken modell det rör sig om, första eller andra?

 

 

Spelar de någon roll vilken modell det är?

Apple hotar med att stämma folk och få dom att hållakäften, inte ens Djävulen själv hade gjort något så lågt. Vad är det med Apple, ett fascist företag som håller på att bli giriga, ser inte folk detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar de någon roll vilken modell det är?

Apple hotar med att stämma folk och få dom att hållakäften, inte ens Djävulen själv hade gjort något så lågt. Vad är det med Apple, ett fascist företag som håller på att bli giriga, ser inte folk detta?

 

Jag för första generationen ipod touch, därför undrade jag.

 

Visst Apple är ett fascist företag, varför skulle de annars döpa sina OS efter tyska tanks från WW2.

Sedan e ju Aftonbladet en mycket tillförlitlig källa med hög trovärdighet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar de någon roll vilken modell det är?

Apple hotar med att stämma folk och få dom att hållakäften, inte ens Djävulen själv hade gjort något så lågt. Vad är det med Apple, ett fascist företag som håller på att bli giriga, ser inte folk detta?

 

Aftonbladet är en tidning som rapporterar vad en reporter tycker om en händelse, principiellt är de en rad bloggar utan länkar eller kommentarsmöjlighet.

 

Hur skulle det vara med lite källgranskning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Garageuppdateringen verka vara mer än en nyhet för MacWorld än att Apple hotar folk med stämningar.

Härligt MacWorld att ni inte skriver om detta, de bevisar ju hur trångsynta idioter ni är som inte vill att folk ska se sanna bilden av Apple.

 

Jag menar, att Logic funkar på de gamla Mac verka vara mer upphetsande och glädjande än att ge folk en sann bild av Apple. Eller varför inte, Apple nära att lansera tablets.. haha. Är det mer en nyhet än att en tjej hade kunnat spränga sina fingrar och sen fått Apple advokater på sig..

 

Japp. Tragiskt med Macibaner som blundar så hårt och hoppas att sånna nyheter ska svepa förbi.

Hade de varit Microsoft, ja fyfan, då hade de varit 50 artiklar uppe om hur onda Microsoft är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ett (antagligen batteri) exploderar i en ipod är väl inte världens största nyhet kanske,

däremot tycker jag att det är en rätt stor grej att apple försöker tysta ner det på det här viset...

 

Pinsamt om det nu stämmer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ett stort företag som Apple skulle ha försökt tysta ner något som detta är väl inte direkt konstigt? Det är är väl något som vilken större elektroniktillverkare skulle ha gjort. Att ett batteri skulle ha exploderat i EN touch anser jag inte är så pass farligt. Det verkade vara väl tydligt att iPoden inte "mådde bra" och var defekt. Om det däremot visade sig att att en stor del av dessa iPodar började att oförhappat explodera och Apple försökte tysta ner det. Då skulle jag reagera på det.

 

Anledningen är väl risken för artiklar där det påstås att "alla" iPodar är i "riskzonen" att explodera à la Aftonbladet/Expressen, utan att det nämns att vilken batteridriven produkt som helst egentligen är i "riskzonen" att explodera... ;)

 

Brevet som pappan fick låter dessutom mer som ett standard svar om att parten inte ska tala ut om hur mycket man fick tillbaka för skada etc. Så att inte andra ska komma och säga att "detta hände mig och jag vill ha lika mycket eller mer som de där..." osv. En "förlikning" brukar väl avslutas med att men inte har för avsikt att ta upp "ämnet" igen?

 

Detta är min egna åsikt och jag respekterar att andra kan ha en annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Garageuppdateringen verka vara mer än en nyhet för MacWorld än att Apple hotar folk med stämningar.

Härligt MacWorld att ni inte skriver om detta, de bevisar ju hur trångsynta idioter ni är som inte vill att folk ska se sanna bilden av Apple.

 

Jag menar, att Logic funkar på de gamla Mac verka vara mer upphetsande och glädjande än att ge folk en sann bild av Apple. Eller varför inte, Apple nära att lansera tablets.. haha. Är det mer en nyhet än att en tjej hade kunnat spränga sina fingrar och sen fått Apple advokater på sig..

 

Japp. Tragiskt med Macibaner som blundar så hårt och hoppas att sånna nyheter ska svepa förbi.

Hade de varit Microsoft, ja fyfan, då hade de varit 50 artiklar uppe om hur onda Microsoft är.

 

 

Ja sant de borde skrivit nåt om detta för det rör Apple och vi som läser på Macworld.se vill gärna veta både ont o gött om Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns fotografier på vad ett skadat batteri kan ställa till med, men är det inte märkligt att man inte också visar ett foto på det dokument som Apple skickat ut?

 

Är det ett formulär enligt amerikansk standard för att man skall friskriva sig från stämningar för ditten och datten? Folk gör sig ju där sanslösa förmögenheter, ja, hela advokatkårer har som sitt uppehälle att stämma företag hit och dit, för påhittiga orsaker till upplevd skada.

 

Skiljer sig detta dokument från andra juridiska dokument som följer med amerikanska produkter. Läser man friskrivningarna för ett paket plastpåsar, eller egentligen vad som helst, så låter det inte osannolikt, men heller inte konstigt, att en formulering likt den påstådda skulle ha kommit från Apple.

 

Alltså troligen en storm i ett tomt vattenglas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, verkligen inte. Både Sony och Dell har haft problem med sina batterier och tagit tillbaks produkter för att för säkerhets skull kolla igenom dom, ingen blev stämd, eller hotad.

Så det du säger är verkligen skitsnack, sluta fis från munnen.

http://lmgtfy.com/?q=Apple+%C3%A5terkallar+batterier

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkligen en storm i ett vattenglas.

 

Enligt TimesOnline så stod det (bland mycket annat) först "agree that you will keep the terms and existence of this settlement agreement completely confidential", vilket är helt naturligt. Det är väldigt sällan man hör talas om ekonomiska ersättningar som inte är "hemliga".

 

Först hör man om hur företag X eller person Y blir stämda på miljoners miljoner. Lite senare kan man höra att de ingått förlikning om ett visst belopp, men att detta belopp är hemligt (ibland med tillägget att båda parter är nöjda, för att inte någon ska tappa ansiktet).

 

TO uppger vidare att det sedan stod "may result in Apple seeking injunctive relief, damages and legal costs against the defaulting persons or parties", vilket bara är en naturlig konsekvens av det ingångna avtalet. Apple ville att avtalet och beloppet skulle vara hemligt – och om vederbörande ändå springer till pressen, trots det ingångna avtalet, så blir det konsekvenser.

 

Men visst, jag är ju en maciban och kan därför inte tänka klart. Se därför inte mitt resonemang ovan som någonting annat än ett försök att med alla medel försvara Apple, oavsett hur fel jag egentligen har...

 

Bah!

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Garageuppdateringen verka vara mer än en nyhet för MacWorld än att Apple hotar folk med stämningar.

Härligt MacWorld att ni inte skriver om detta, de bevisar ju hur trångsynta idioter ni är som inte vill att folk ska se sanna bilden av Apple.

 

Jag menar, att Logic funkar på de gamla Mac verka vara mer upphetsande och glädjande än att ge folk en sann bild av Apple. Eller varför inte, Apple nära att lansera tablets.. haha. Är det mer en nyhet än att en tjej hade kunnat spränga sina fingrar och sen fått Apple advokater på sig..

 

Ska bara kommentera detta också.

 

MW anklagas ibland för att bara skriva positiva saker om Apple, vilket är långt från sanningen. Det är bara att söka i arkivet (eller rentav scrolla ner på huvudsidan) för att se hur det egentligen är. MW brukar faktiskt vara ganska snabba med att publicera alla sorters nyheter om Apple, även de som är långtifrån positiva.

 

Däremot saknar jag långa krönikor i den stil som amerikanska MW har. Där kan journalisterna bre ut sig och komma med insiktsfulla kommentarer och funderingar, inte sällan med en ganska hård ton mot Apple. Se exempelvis den här om Google Voice-händelsen.

 

Den svenska MW-redaktionen är förmodligen för liten för att detta ska vara möjligt. Viss journalistik bedrivs, inte minst i den tryckta tidningen, men annars är det mest reporterverksamhet som förekommer.

 

(Journalist: Person som självständigt undersöker, källgranskar och tar in information från flera håll för att berätta om en nyhet. Reporter: Person som förmedlar det nyhetsbyråer, företag och personer säger. Mina definitioner.)

 

Vad som är "den sanna bilden av Apple" är upp till var och en att bedöma och avgöra. Sedan får var och en motivera sin bild med de argument som är lämpliga. Jag anklagar inte någon för att vara Apple-hatare för att man är negativ till företagets metoder, men jag känner inte att jag ska bli anklagad för att vara maciban för att jag försöker ge min syn på dom.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Tog bort ett par inlägg som var off-topic, samt en diskussion som inte nådde upp till ribban.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkligen en storm i ett vattenglas.

 

Enligt TimesOnline så stod det (bland mycket annat) först "agree that you will keep the terms and existence of this settlement agreement completely confidential", vilket är helt naturligt. Det är väldigt sällan man hör talas om ekonomiska ersättningar som inte är "hemliga".

 

Visst är det så. Vill du ha ekonomisk kompensation så vill naturligtvis företaget som ger dig pengarna inte att omgivningen ska få veta det eftersom det medför en risk för att andra kommer att ställa samma krav. Speciellt i USA. En tystnadsklausul är inte alls ovanligt, snarare regel i sådana här sammanhang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Ja sant de borde skrivit nåt om detta för det rör Apple och vi som läser på Macworld.se vill gärna veta både ont o gött om Apple.

 

Faktum är att vi (Lundberg) gjorde det, men av någon okänd anledning har artikeln visst försvunnit från IDG:s arkiv.

 

Nåväl, i morgon bitti kommer ännu en artikel om saken. (Om jag räknar rätt den sjätte artikeln från min sida om exploderande "i-prylar" sedan jag började skriva för MacWorld för tre år sedan)...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...