Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Färgkalibreringen tappas


Striberger

Rekommendera Poster

Striberger

Har fått ett litet problem. När datorn försätts i vila, eller när skärmen släcks tillfälligt vid inaktivitet har den kalibrering jag använder mig av (i systeminställningar->bildinställningar->Färg-LCD) försvunnit, och instälet ersatts av den orginalkalibrering som antaglingen följer med (kallad Färg-LCD). Finns det någon plist som kan ha blivit korrupt, eller vad kan problemet bero på?

 

Använder mig av en iBook G4/800MHz, och OS X 10.3.4. Problemet kan eventuellt ha uppkommit i samband med senaste uppdateringen, men är osäker på om så är fallet. Har reparerat skrivbehörigheter med OS X-verktyget, samt dragit igenom samtliga underhållsarbeten i Macaroni.

 

Tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Striberger

Kan ha löst sig. Såg att RGB-förvalet ändrats i ColorSync. Inte för att jag gjort det själv, men det kan ha varit det som strulat. Återkommer om problemet återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått samma problem som dig efter uppdateringen till 10.3.4 :( Har prövat det mesta men ingenting har hjälpt hitills...rätt profil är markerad i inställningarna men den laddas inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har detta problem på min G5:a, men redan på 10.3.3. Har inte uppdaterat än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar "tappa" kalibreringen om jag kopplar in min bärbara till en annan skärm. Dvs den nollställer sig när jag kopplar in skärmen eller tv: och då måste jag klicka igen på min kalibrering, även om den redan är markerad. Då kommer den tillbaka. Så prova klicka igen och inte bara kolla om den är vald.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Har ni provat att zappa Pram?

Kan vara det som behövs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så prova klicka igen och inte bara kolla om den är vald.

Jag har alltid klickat på "min" profil varje gång när den laddat fel profil men den glömmer ändå bort vad jag vill :huh:

Men jag prövade tidigare idag att gå in i ColorSync programmet och mixtra lite och nu när jag satte mig framför datorn så var "rätt" profil laddad. Får se om det funkar i morgon oxå :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä...samma via igen i morse :huh:

 

Men nu har jag iaf hittat vad som orsakar problemet...det är skärmsläckaren som är skurken (w00t)

 

Om jag själv sätter datorn i vila, eller stänger locket så är färgerna ok när jag startar den igen. Men...om den får stå med skärmen uppe och somna in så är färgerna fel när jag startar upp den. Felet går också att återskapa genom att gå in i Inställningar och testa skärmsläckaren...när skärmsläckaren kickar igång så ryker färginställningen :angry:

 

Nu gör det iofs inte så mycket, skärmsläckaren kan jag stänga av...men problemet har aldrig funnits förut!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Slänga plistfilen till skärmsläckarn, kan ju vara ett alternativ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slänga plistfilen till skärmsläckarn, kan ju vara ett alternativ

Nope...det hjälper inte. Den innehåller förövrigt bara tiden och vilken skärmsläckare jag vill ha. Inga andra inställningar. Det enda som hjälper är att inte låta skärmsläckaren starta. Har testat med alla olika skärmsläckare och får samma resultat.

 

Någonting i själva skärmsläckaren får för sig att en annan färgsättning är "snyggare" än min :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Sök på Apples Supportsida. Jag testade att skriva iBook Display, svaren var många, men vill du söka själv så..

Här

 

Prova andra sökord också.

Nu valde jag engelska supporten, finns en svensk ..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Den svenska söksidan

HÄR

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har redan sökt på den engelska supporten...det var där jag hittade tipset om skärmsläckaren. Tack för tipsen dock :D

 

Problemet är dock borta nu sen jag stängde av skärmsläckaren...som jag ändå aldrig hann se innan skärmen släcktes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Striberger
Problemet är dock borta nu sen jag stängde av skärmsläckaren...som jag ändå aldrig hann se innan skärmen släcktes.

Den där lösningen går jag inte med på.

 

Pocahontas: vad är "zappa Pram"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Det är en reset av PRAM minnet i datorn. Du återställer en del funktioner som det minnet har.

Du kan läsa mer om det Här

eller Här

Skriv PRAM i sökrutan så finner du många artiklar om det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad använder du för skärmsläckare? Apples egna?

 

Det låter som om skärmsläckaren är dåligt programmerad. Den verkar ställa om färgprofilen när den startar men "glömmer" att ställa tillbaka när den slutar. Jag har varit med om spel som ändrar skärmupplösningen utan att återställa den vid avslutat spel.

 

Får du samma fel oberoende av vilken skärmsläckare du använder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Striberger

boevil: Jag använder Apples egna (byte av bilder som zoomas), men jag tror inte det spelar någon större roll. Problemet uppkommer nämligen varje gång skärmen på ett eller annat sätt vilar:

 

- När skärmsläckaren varit igång

- När skärmen släckts ner för att spara på batteriet (utan att skärmsläckaren gått igång)

- Om hela datorn har vilat

 

Jag ska kolla upp ditt tips Pocahontas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, det är bara Apples egna skärmsläckare...och alla fungerar på samma (dåliga) sätt. På en gång dom startar så ändrar dom färgrymden och låter den sen vara kvar. Trodde Apples programmerare var duktigare än så här ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft dålig erfarenhet av skärmsläckare sedan lång tid skapade konflikter i system innan X och det verkar inte funka nu heller

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...