Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Copyright till Apple?

MartinDan

Recommended Posts

Hej. Jag gör musik med garageband. Använder alla loopar som finns på garageband. Såg artisten "Kill Paradise" som gör sin musik på Garage! Har inte apple copyright på alla loopar. Så att dem kan stämma mig om jag säljer den musiken? Eller kan jag sälja min musik lagligt på något sätt?

Slingorna i sin ursprungsform är skyddade. Om du däremot använder dem i DIN musik så får du sälja musiken bäst du kan.

Vad är min musik? Jag har gjort musiken till en låt och lagt till sång. Är det MIN musik?

Vad är min musik? Jag har gjort musiken till en låt och lagt till sång. Är det MIN musik?

DIN musik är den DU skapat i Garageband.

DIN musik är den DU skapat i Garageband.
Fast om piratpartiet får bestämma så kan du glömma det för då tillhör inte musiken den som gjort den utan alla andra…

(Ovan är helt teoretiskt, visst har du upphovsrätt till den musik du skapar oavsett om ljudet kommer från ett yamaha-piano eller kastruller - vem som tillverkat kastrullerna är i sammanhanget helt ointressant.)

Hej. Jag gör musik med garageband. Använder alla loopar som finns på garageband. Såg artisten "Kill Paradise" som gör sin musik på Garage! Har inte apple copyright på alla loopar. Så att dem kan stämma mig om jag säljer den musiken? Eller kan jag sälja min musik lagligt på något sätt?

Dom har copyright på looparna- du kan alltså inte sälja looparna som dina.

Däremot är looparna royaltyfria, du behöver inte betala någon licensavgift eller dyl för att kommersiellt sälja den musik du gjort med dessa loopar.

Du skulle bli förvånad om du visste hur mycket utav musiken du hör i radion som är uppbyggd utav loopar.

Musik brukar vara uppbyggd utav olika färdigkomponerade bitar. Rockabilly är ett praktexemplar på detta, det finns en handfull riff som används i en väldigt stor andel utav alla låtar i genren som skrivits.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...