Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Iphone 3gs (32GB) batterikapacitet stämmer ej?


emefge

Rekommendera Poster

Supernöjd med min nya iphone 3gs 32GB, men idag hände något som jag inte riktigt förväntade mig (i relation till vad den ska klara enligt spec.).

 

Iphonen var fulladdad runt 07.00 och den var i standbyläge fram tom kl 10. Spelade ett spel i ca 15 min vid 10 tiden, och ringde även något samtal (kort), då var batteriet nere på 35% vilket är helt sjukt dåligt..

 

La märke till att Edge var igång från 09.00-10 då jag körde med bilen. Misstänker att Edge är boven då jag inte haft detta problem när jag varit hemma. 5% försvann varje 15 min när jag försökte pejla hur mycket som gick åt.

 

Någon annan som stött på liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du råkar inte ha PUSH-mejl igång eller nåt liknande. Har du kört tills telefonen slocknat? Ibland kan batterimätaren visa fel och då behöver man kalibrera om den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Push mail var aktiverat - inställt på manuell hämtning. Ska avaktivera och testa.

Använde mobilen i slutet bara för att pejla hur mycket batteri som försvann, hoppas att push-mail var det som drog eller att det bara var en engångsföreteelse.

 

Det var ingen höjdare när 5% av batteritiden bara försvann inom loppet av 10-15 minuter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5% på 15 minuter låter mycket. Själv batterimätaren kan bugga ur ibland, så 5% är inte 5% utan kan vara 2% av den verkliga batteritiden. Det är därför man kan behöva kalibrera den ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5% på 15 minuter låter mycket. Själv batterimätaren kan bugga ur ibland, så 5% är inte 5% utan kan vara 2% av den verkliga batteritiden. Det är därför man kan behöva kalibrera den ibland.

 

 

Hur kalibrerar man batterimätaren då? (a) :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kalibrerar man batterimätaren då? (a) :borstatanderna:

RTFM  ;)

 

Ett par klick senare hamnar du här:

http://www.apple.com/batteries/iphone.html

 

"Be sure to go through at least one charge cycle per month (charging the battery to 100% and then completely running it down)."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laddade batteriet igår och till min förtjusning så håller batteriet, som den ska idag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändrade du några inställningar? Jag tycker mitt batteri håller bra. I fredags satt jag o lekte med allt möjligt.. ploppa upp o ner med wifi.. fixa in mail(ska dock itne ha nå push-konto) osv osv.. den gick ner till 70% innan jag skulle lägga mig. Då jag vaknade stod den på 69 :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsofts push-mail (som är den som används av Apple) är ingen äkta push utan kräver att telefonen är mer eller mindre konstant aktiv över nätverket. Detta drar naturligtvis sjukt mycket batteri jämfört med till exempel IMAP-Push.

 

/iBamse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsofts push-mail (som är den som används av Apple) är ingen äkta push utan kräver att telefonen är mer eller mindre konstant aktiv över nätverket. Detta drar naturligtvis sjukt mycket batteri jämfört med till exempel IMAP-Push.

 

/iBamse

 

Vad är microsoft push-mail?

 

Och oavsett vilket så har iPhone riktig PUSH, både vad det gäller mail och övrig PUSH ärenden.

PUSH innebär att telefonen öppnar en ingående port, servern ansluter sedan till telefonen vid behov.

 

PULL teknik är tvärtom, servern har en port öppen, telefonen måste ansluta till servern och fråga efternya brev/data periodiskt.

 

Detta är dom två sätt som finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som jag lagt in är 2 gmailkonton och ett exchangekonto (jobbet).

En liten irriterande sak är att jag inte kan avaktivera mitt exchangekonto helt, måste ha en av de tre delarna aktiv (e-post, kontakter, kalender). Ifall jag skulle vilja avaktivera samtliga 3 delar så vill iphonen ta bort mitt konto vilket jag ej vill. Gmailkontona går bra att avaktivera..

 

Har även ställt in så att alla meddelanden hämtas manuellt, plus stängt av wifi, 3g mfl..

 

Enligt alla tips som finns på Apple Batteries

 

Hur länge var det sen du laddade din iphone sist? Har du wifi, 3g, blåtand mfl på och kör du exchange (tror att det kan vara den som är flaskhalsen)?

 

Ska själv testa olika inställningar och återkommer med ev. förklaring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som jag lagt in är 2 gmailkonton och ett exchangekonto (jobbet).

En liten irriterande sak är att jag inte kan avaktivera mitt exchangekonto helt, måste ha en av de tre delarna aktiv (e-post, kontakter, kalender). Ifall jag skulle vilja avaktivera samtliga 3 delar så vill iphonen ta bort mitt konto vilket jag ej vill. Gmailkontona går bra att avaktivera..

 

Har även ställt in så att alla meddelanden hämtas manuellt, plus stängt av wifi, 3g mfl..

 

Enligt alla tips som finns på Apple Batteries

 

Hur länge var det sen du laddade din iphone sist? Har du wifi, 3g, blåtand mfl på och kör du exchange (tror att det kan vara den som är flaskhalsen)?

 

Ska själv testa olika inställningar och återkommer med ev. förklaring.

 

Har du allt det där på är det inte alls konstigt det tar slut snabbt. BT drar en jävla massa ström.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är microsoft push-mail?

 

Och oavsett vilket så har iPhone riktig PUSH, både vad det gäller mail och övrig PUSH ärenden.

PUSH innebär att telefonen öppnar en ingående port, servern ansluter sedan till telefonen vid behov.

 

PULL teknik är tvärtom, servern har en port öppen, telefonen måste ansluta till servern och fråga efternya brev/data periodiskt.

 

Detta är dom två sätt som finns.

 

Den har möjligen riktig push för Push Notifications. Men för Exchange-mail kör man Microsofts protokoll, som håller en aktiv öppen kanal mellan klient och server genom att kommunicera med täta mellanrum oavsett om det hänt något eller inte. Till skillnad från till exempel IMAP-push där du i teorin bara behöver skicka en refresh från klienten om du byter IP-adress.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du allt det där på är det inte alls konstigt det tar slut snabbt. BT drar en jävla massa ström.

 

Blåtand har varit avaktiverad sen jag köpte telefonen. Min fråga var mer generell för att öppna upp denna diskussion.

Det enda som varit igång nonstop på min 3gs är wifi samt push notification för samtliga 3 mailkonton. Och lite andra smågrejer som var fabriksinställda.

 

Nu har jag haft mobilen inaktiv sen kl 22.20 och batteriet ligger kvar på samma nivå - 61% när 3gs'n varit inaktiv. Wifi't är igång men där push och där även exchange-kontot är inställt på "manuellt".

 

Glad över att batteriet inte rört på sig under 4 timmar drygt!! :)

 

Är osäker på ifall batteritiden påverkas ifall jag nu aktiverar push men samtidigt väljer att manuellt hämta mail för exchange-kontot (går att ställa in för samtliga konton i avancerat). Vill ha denna möjlighet för mina gmail-konton åtminstone..

 

Mer research..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Push för mail går bara att aktivera för Exchange-konton. Övriga är alltid Pull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den har möjligen riktig push för Push Notifications. Men för Exchange-mail kör man Microsofts protokoll, som håller en aktiv öppen kanal mellan klient och server genom att kommunicera med täta mellanrum oavsett om det hänt något eller inte. Till skillnad från till exempel IMAP-push där du i teorin bara behöver skicka en refresh från klienten om du byter IP-adress.

Men det har väl inget med iPhone att göra, det är ju hur activesync fungerar på exchange.

Kör du Yahoo mail eller .mac/MobileMe så används inte activesync.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...