Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med att göra avbild på hårddisk


oks

Rekommendera Poster

Jag tänkte formatera macbooken för fläkten går igång för minsta lilla och den har inte formaterats på snart två år. Jag har en extern hårddisk som jag tänkte göra en backup till, men den har FAT32 så det går inte att använda SuperDuper! till att göra en avbild, och innan jag försökte med SuperDuper! provade jag med startskivan och skivverktyget men då fick jag ett felmeddelande som sa att det inte var tillräckligt mycket utrymme på den externa, det är ca 1gb mer ledigt än vad som krävs... Kan det vara enda orsaken, eller är det samma problem med skivverktyget som med SuperDuper!? Att man inte kan lägga en hfs-avbild på en FAT32-hårddisk?

 

Finns det några andra alternativ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte formatera macbooken för fläkten går igång för minsta lilla och den har inte formaterats på snart två år. Jag har en extern hårddisk som jag tänkte göra en backup till, men den har FAT32 så det går inte att använda SuperDuper! till att göra en avbild, och innan jag försökte med SuperDuper! provade jag med startskivan och skivverktyget men då fick jag ett felmeddelande som sa att det inte var tillräckligt mycket utrymme på den externa, det är ca 1gb mer ledigt än vad som krävs... Kan det vara enda orsaken, eller är det samma problem med skivverktyget som med SuperDuper!? Att man inte kan lägga en hfs-avbild på en FAT32-hårddisk?

 

Finns det några andra alternativ?

 

Det ska inte vara några problem att lägga en avbild (oavsett filformat på avbilden) på en FAT32-formaterad disk - givet att avbildsfilen inte blir större än 4 GB. FAT32 kan nämligen inte hantera större filer än 4 gigabyte.

Att disken inte formaterats på ett par år innebär inte några problem i sig. Frågan är om du är inne på rätt spår här. Om det nu skulle handla om några problem i systemet så får du ju tillbaka dem när du kopierar tillbaka skivavbilden.

Jag gissar att du redan försökt en SMC-återställning (vilket borde vara det första man testar vid fläktproblem)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, inte konstigt att det inte gick då, avbilden är mer än tio gånger så stor som 4gb... :P

 

Själva idén med avbilden var att spara alla tänkbara filer som jag på förhand inte vet att jag kan behöva, tanken var att göra en ren installation och använda avbilden som backup om det var något som jag glömde spara ifall jag hade sparat filerna manuellt genom att välja mapparna själv.

 

Men om jag kan lösa problemet utan att formatera är det ju bara bra, så den där SMC-återställningen, vad gör den, hur går den till och om det inte löser problemet, vad kan lösningen vara då? Kan det t.ex finnas en enklare lösning som jag kan börja med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde skivreparation och reparerade skivbehörigheterna genom startskivan, det var något fel i bitmapenheten eller nått sånt, jag får väl se om det räcker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är den externa hårddisken tom så får du börja med att formattera den i Mac OS Extended, och i GUID-Partitionstabell, sedan köra SuperDuper.

 

Du frågade om SMC

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är den externa hårddisken tom så får du börja med att formattera den i Mac OS Extended, och i GUID-Partitionstabell, sedan köra SuperDuper.

 

Du frågade om SMC

Jag läste det och ser inte vad det har för koppling till fläkten, eventuellt om fläkten sätts ur spel på samma sätt som de andra funktionerna som listas (laddning, uppvakning från vila osv), men samtidigt står det inte hur jag ska göra en SMC-återställning på min dator, det är en MB från slutet av 07 (den med GMA 950-gpu) och de listar bara iBook, powerbook och datorer från 08 och framåt... :armskeptisk:

 

Datorn fläktar för tillfället och jag kör VLC, adium, mail och safari med tre tabbar, ingen av tabbarna har nån flashfilm inbäddad, men flashreklam, jag tycker ändå att den borde vara tyst eftersom den inte fläktat för samma sak tidigare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den var inte särskilt dammig, och jag höll på att skita ner mig för internet fungerade inte när jag satte ihop den igen, så jag testade med en liveskiva av linux, funkade inte, så jag testade att ta isär den igen för o se om jag gjort sönder ngt men jag hittade inget. Så jag satte ihop den en andra gång och tog en dusch, sen funkade det... Det var en lättnad :)

 

Men men, åter till mina smc-frågor, hur gör jag en sån nollställning? Det framgick inte på apple-länken ovan =/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den var inte särskilt dammig, och jag höll på att skita ner mig för internet fungerade inte när jag satte ihop den igen, så jag testade med en liveskiva av linux, funkade inte, så jag testade att ta isär den igen för o se om jag gjort sönder ngt men jag hittade inget. Så jag satte ihop den en andra gång och tog en dusch, sen funkade det... Det var en lättnad :)

 

Men men, åter till mina smc-frågor, hur gör jag en sån nollställning? Det framgick inte på apple-länken ovan =/

 

Det är enkelt:

  1. Stäng av datorn om den är på.
  2. Koppla ur nätadaptern och ta ut batteriet ur datorn.
  3. Håll strömbrytaren intryckt under fem sekunder och släpp sedan knappen.
  4. Koppla in batteriet och nätadaptern igen.
  5. Starta om datorn genom att trycka på strömbrytaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, finns det några risker? För på apples hemsida står det att det verkligen är det sista man ska försöka men det framgår inte varför... ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu tappar jag kontakten med internet hela tiden, det har aldrig hänt förr, kan jag ha skadat något i datorn som gör att jag tappar kontakten då o då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skruvade du isär datorn så har du väl sabbat något..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara att köra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skruvade du isär datorn så har du väl sabbat något..

Det var min ISP som trixxade med nätet fick jag höra nu. Jag berättar bara så att ingen blir rädd att de ska göra sönder datorn om de öppnar den, behandla den varsamt så är det inga problem.

 

Datorn verkar lite lugnare nu f.ö, gårdagen har väl gett frukt antar jag.

 

Tack för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...