Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem installera Panther på ny Hårddisk!


Jonatan

Rekommendera Poster

Hej.

 

Tror jag behöver lite hjälp... Jag har köpt en ny hårddisk från macoteket, en Fujitsu 60 GB. Har satt i den i min Powerbook G3 Pismo och lade sedan i installationsskiva #1 för Panther. Använde sedan diskverktyg för att partitionera hårddisken. Gjorde den i en 7 GB och en 50 GB. Problemet är sedan att när jag ska välja vilken skiva som Panther ska installeras på så är ingen av mina partitioner möjlig att välja. De illustreras med det röda utropstecknet med texten (typ) "denna disk är ej valbar som startskiva". Vad ska jag göra? Verkar inte som att det är något fel på själva hårddisken då den dyker upp i skivverktyg och den anges vara felfri. Är helt borta på sånt här... Ska höra med macoteket, men jag tänkte att ni kanske är snabbare med ett svar!

 

Tack på förhand/ Jonatan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ha med master och slave läget att göra tror jag.

 

Hur har du satt den? om det nu finns som alternativ på 2,5" diskar :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade det där med master och slave, men den är master (som jag tror den ska vara) från fabrik. Hittade dock det gamla inlägget "installation på ny disk?" (som jag inte hittat innan) där han själv löste samma problem genom att starta om datorn (såklart). O gissa vad? Det hjälpte för mig med!!!!!!! Simpelt, men det är inte lätt o tänka på allt jämt...

 

Tack för (försöket till) hjälpen /Jonatan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att du fick det att funka :D

 

Ibland är det simplare än man tror :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...