Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Datorn går ej i vila


Mr Walker

Rekommendera Poster

Hej, jag råkar ibland ut för att datorn inte går i viloläge trots att det är inställt i strömspararinställningarna och att "inget" program är igång. Någon som har tips på program som kan krångla och hur jag kan ta reda på vilket program det är som jäklas med mig? :wacko:

 

Bifogat är en skärmdump från aktivitetshanteraren, enda skillnaden mot när jag drog igång datorn är att webläsaren (Opera) och aktivitetshanteraren är igång.

post-12124-1249200877.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde kanske lägga till att den går i vila som den ska när man "stänger locket"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju flera tredjepartsprogram i gång: Microsoft Database Daemon, GrowlHelperApp, Quicksilver. Kanske fler, som jag inte känner igen. Vem vet vad de håller på med? Starta om i säkert läge (utesluter tredjepartsprogram), och se om datorn går i vila då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titta i Systemmeddelanden om det finns någon programsnutt som uppvisar något fel eller använd Terminal och testa med att försätta din dator i omedelbar vila med :

 

sudo pmset -a hibernatemode 0

 

Skriv:

man pmset

så ser du vilka de övriga vilolägena är i Terminal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titta i Systemmeddelanden om det finns någon programsnutt som uppvisar något fel eller använd Terminal och testa med att försätta din dator i omedelbar vila med :

 

sudo pmset -a hibernatemode 0

 

Skriv:

man pmset

så ser du vilka de övriga vilolägena är i Terminal.

När jag skriver

 

sudo pmset -a hibernatemode 0

 

får jag prompt om lösenord???

 

PS: Datorn går inte i vila, alltså. Fast när jag tänker på det gör den inte det när Safari syns i Finder... :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag skriver

 

sudo pmset -a hibernatemode 0

 

får jag prompt om lösenord???

 

PS: Datorn går inte i vila, alltså. Fast när jag tänker på det gör den inte det när Safari syns i Finder... :fundersam:

 

Skriv in ditt administratörslösenord ( kommer inte att visas i klartext). Efter det måste du försätta datorn i vila - vilket kommer att ske omedelbart.

 

Du kan kontrollera vad för alternativet för vila är ställd till, innan du ändrar det till 0 - om det inte var ställt till 0 innan, genom:

 

pmset -g | grep hibernatemode

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Schysst får hem och prova nästa gång det inträffar. Nu är datorn omstartad så då finns inte problemet längre men jag tror det återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste erkänna att jag inte kan tolka vad Terminalen svarar... :blush:

 

Fick för mig att det stod klart uttolkat i man för pmset men det gör det tydligen inte.

Hur som helst, här kommer förklaring:

 

0 - RAM påslaget under vila, säker vila, funktionshindrade, och supersnabb väckning.

1 - viloläge, RAM innehållet skrivs till disken, systemet stängs av mellan "vila" och långsammare väckning på grund av att sleepimagen läses på hårddisken.

3 - standardläget på maskiner som införts sedan om hösten 2005. RAM är påslagen under sömnen, men RAM innehållet skrivs till disken innan vila. Vid totalt strömavbrott, övergår systemet i viloläge automatiskt.

5 - Detta är detsamma som Läge 1, men det är för dem som använder säkert virtuellt minnet (i Systeminställningar -> Säkerhet).

7 - Detta är samma som läge 3, men det är för dem som använder säkert virtuellt minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick för mig att det stod klart uttolkat i man för pmset men det gör det tydligen inte.

Hur som helst, här kommer förklaring:

 

0 - RAM påslaget under vila, säker vila, funktionshindrade, och supersnabb väckning.

1 - viloläge, RAM innehållet skrivs till disken, systemet stängs av mellan "vila" och långsammare väckning på grund av att sleepimagen läses på hårddisken.

3 - standardläget på maskiner som införts sedan om hösten 2005. RAM är påslagen under sömnen, men RAM innehållet skrivs till disken innan vila. Vid totalt strömavbrott, övergår systemet i viloläge automatiskt.

5 - Detta är detsamma som Läge 1, men det är för dem som använder säkert virtuellt minnet (i Systeminställningar -> Säkerhet).

7 - Detta är samma som läge 3, men det är för dem som använder säkert virtuellt minne.

Jag skrev in kommandot och fick nedanstående svar. De enda siffrorna är 1 och 0, högst upp står det PMSET (1). Innebär det att jag har alternativ 1? Ska jag ha det på min PPC iBook, tycker du?

 

post-42946-1249236107_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skrev in kommandot och fick nedanstående svar. De enda siffrorna är 1 och 0, högst upp står det PMSET (1). Innebär det att jag har alternativ 1? Ska jag ha det på min PPC iBook, tycker du?

 

post-42946-1249236107_thumb.jpg

 

Du kan inte ha två tillstånd samtidigt. Antingen får du 0 eller 1 eller något av de andra tillstånden om du använder pmset -g | grep hibernatemode.

Gå till Finder > Gå > Gå till mapp och skriv /var/vm/

Dyker det upp en sleepimage bland filerna så kvalar din iBook in för hibernate mode annars får du testa med ett program som Hibernate om det fungerar med en patch. (Läs info i programmet.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...