Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ändra webbläsare i iPhone?


JoppaJL

Rekommendera Poster

Finns det någon möjlighet att ändra webbläsare i iPhone, eller är det helt sonika Safari som gäller? Har sett att det finns några mindre relativt okända webbläsare att tillgå, men är ute efter Operamini. Går det att få tag på via jailbreakad telefon?

 

 

 

 

Mvh / Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej det är safari som gäller, orginal. annars kan du söka på browser i appstore, oftast i fullskärm då. sök vet ja..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte "PERFECT Web Browser" igår, och utan att ha hunnit testa den fullt ut så tycker jag vid en första anblick att den faktiskt överträffar Safari.

15:- är ju inte så mycket att yvas över.

Jag har däremot inte hittat nån funktion för att importera bookmarks från Safari, men det beror kanske på de korta testerna att jag inte hittat det ännu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PERFECT web browser är bara ett skal över safarimotorn.

 

 

Verkar "perfect" i så fall, men då borde ju bookmarksen också funnit med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samtliga webläsare i App Store bygger på Safari, den webläsare som följer med telefonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samtliga webläsare i App Store bygger på Safari, den webläsare som följer med telefonen.

 

"Bygger på" Safari, på vilket sätt, hur då, menar du?

Förklara gärna, eller uppge dina källor.

 

I FAQ på http://icab.de/mobileFAQ.html nämns Safari endast i sista stycket:

"Is it possible use iCab Mobile as default web browser on the iPhone?

No, the iPhone OS will always launch Safari when another App asks to open a web page. This can't be changed at the moment."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Bygger på" Safari, på vilket sätt, hur då, menar du?

Förklara gärna, eller uppge dina källor.

Alla webbläsare i App store är tvungna att använda renderingsmotorn kallad Webkit, så även det medföljande Safari.

Så alla sidor kommer att renderas lika, men att gränsnittet för hantering av funktioner kan skilja sig åt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla webbläsare i App store är tvungna att använda renderingsmotorn kallad Webkit, så även det medföljande Safari.

Så alla sidor kommer att renderas lika, men att gränsnittet för hantering av funktioner kan skilja sig åt.

 

Ja, det förstås, är medveten om det.

Men att ’bygga på Safari’ betyder ju inte riktigt samma sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men att ’bygga på Safari’ betyder ju inte riktigt samma sak.
Eftersom man inte har något val vad det gäller renderingsmotorn så är det ungefär som ett bilchassi med motor. Det är samma konstruktion men plåten runt om kan variera. Visst kan det verka väldigt annorlunda när man byter lacken och fälgarna men någon större skillnad är det inte! Så visst bygger alla andra webläsare på Safari (eller om du vill vara helt exakt så webkits renderingsmotor). Just för tillfället verkar det vara en bra idé eftersom Webkit har ett snabbt utvecklingstempo och fungerar bra.

 

Och att ta betalt för lite modifieringar av en existerande webbläsare är rena bluffen om du frågar mig. Men å andra sidan verkar många program till iPhone vara rätt basala.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom man inte har något val vad det gäller renderingsmotorn så är det ungefär som ett bilchassi med motor. Det är samma konstruktion men plåten runt om kan variera. Visst kan det verka väldigt annorlunda när man byter lacken och fälgarna men någon större skillnad är det inte! Så visst bygger alla andra webläsare på Safari (eller om du vill vara helt exakt så webkits renderingsmotor). Just för tillfället verkar det vara en bra idé eftersom Webkit har ett snabbt utvecklingstempo och fungerar bra./.../

 

Jo, jo, det förstås, är medveten om det (fortfarande).

Att Safari, iCab m fl browsers bygger på webkit är ju klart. Det gör de vanliga (icke- iPhoniga) browsers också. Skillnaden är att man på datorn kan bestämma sin förvalda browser, vilket man inte kan på iPhonen.

Man behöver inte anstränga sej för att vara ’helt’ exakt. Det räcker att uttrycka som det är, utan onödiga omskrivningar.

Eftersom Northwiz uttryckte sej annorlunda, dvs på för mej tvetydigt sätt, trodde jag att han menade något annat än ovanstående, väl kända.

Han har inte svarat ännu, så saken är inte helt utagerat (även om jag tror att det han egentligen menade var webkit, inte Safari, vilket hade varit intressant, annars, därför min fråga).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret på första frågan är mao nej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Safari, iCab m fl browsers bygger på webkit är ju klart. Det gör de vanliga (icke- iPhoniga) browsers också. Skillnaden är att man på datorn kan bestämma sin förvalda browser, vilket man inte kan på iPhonen.
Tycker nog själv att du är lite slarvig med terminologin om du menar att det är viktigt. Eller så missförstår jag dig. "Vanliga" webbläsare bygger inte alls på samma renderingsmotor. Webkit används bara av ett fåtal läsare, vanligare är exempelvis att använda Gecko - den renderingsmotor som används exempelvis används av Firefox. Opera och Explorer har också sina helt egna renderingsmotorer.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Bygger på" Safari, på vilket sätt, hur då, menar du?

Förklara gärna, eller uppge dina källor.

 

I FAQ på http://icab.de/mobileFAQ.html nämns Safari endast i sista stycket:

"Is it possible use iCab Mobile as default web browser on the iPhone?

No, the iPhone OS will always launch Safari when another App asks to open a web page. This can't be changed at the moment."

 

Det är möjligt att jag i hastigheten uttryckte mig lite slarvigt. Det jag menade var att samma renderingsmotor används.

"Bygger på" = påbygge, vilket är ungefär vad det handlar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jo, det förstås, är medveten om det (fortfarande).

Att Safari, iCab m fl browsers bygger på webkit är ju klart. Det gör de vanliga (icke- iPhoniga) browsers också. Skillnaden är att man på datorn kan bestämma sin förvalda browser, vilket man inte kan på iPhonen.

Man behöver inte anstränga sej för att vara ’helt’ exakt. Det räcker att uttrycka som det är, utan onödiga omskrivningar.

Eftersom Northwiz uttryckte sej annorlunda, dvs på för mej tvetydigt sätt, trodde jag att han menade något annat än ovanstående, väl kända.

Han har inte svarat ännu, så saken är inte helt utagerat (även om jag tror att det han egentligen menade var webkit, inte Safari, vilket hade varit intressant, annars, därför min fråga).

 

Nej, "vanliga" webläsare använder inte WebKit. Opera, Firefox och Internet Explorer har sina egna renderingsmotorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och att ta betalt för lite modifieringar av en existerande webbläsare är rena bluffen om du frågar mig. Men å andra sidan verkar många program till iPhone vara rätt basala.

 

Nu har jag ju inte :deppig: hunnit få min iPhone 3GS ännu men att t.ex. bli av med all reklam på webben är ju värt litegrann tycker jag. Växlar mellan att välja Safari på macen för sin integration med gestures och Firefox för sitt dödande av reklam...

 

/lage

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...