Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Vill göra en CD-skiva för Tech Tool

Pocahontas

Recommended Posts

Pocahontas

Fick en fråga via mail som jag är osäker på.

Det är en som tänkte tanka ner TechTool Pro, programmet är ju inte stort, uppackat 50 MB drygt tror jag.

Han undrar hur han ska kunna få den på CD och sedan kunna starta upp från den likt Diskwarrior.

Det krävs ju ett minisystem på antar jag

Tanka ner?

Hursomhelst:

Använd BootCD 0.6 och lägg in TT är en lösning.

Det är inte rekommendabelt att köra TechTool från en start-CD

då programmet kan krascha utan tillgång till virtuellt minne.

Men det behövs det ju en start-CD om man ska skapa en E-drive om man bara har

en partition.

/z

Pocahontas

Tack, tankade ner det i morse och läste manualen.

Verkar vara nånting käckt och lätt att använda:P

Får väl göra ett test i helgen, och se hur det funkar, innan jag lämnar över det till honom.

Han är inte så hemma i datorns värld.

Har man bara en dator, óch en hårddisk, som denne killen har, så måste man väl ha en CD, för Tech Tool kan väl inte reparera på den disk den befinner sig på.

Själv har jag inte det bekymret då jag har flera diskar.

Vilken version är det?

Den eDrive jag nämnde gäller ver. 4 för OS X

Från Micromats site:

"The eDrive feature allows you to create an invisible emergency volume from your existing drive. This new partition is created WITHOUT the need to reformat your current drive and allows you to store a copy of your system, a copy of TechTool Pro and even allows you to make room for other utilities. If you ever have trouble with your main drive, simply restart your computer and your system will start from your Emergency Drive giving you immediate access to the utilities you'll need to resurrect your main drive. Now there's no more need for a bootable CD or ancillary hard drive for system drive repair or maintenance."

Har inte använt eDrive eftersom jag också har flera diskar.

/z

Pocahontas

Han ämnar nog köpa denna, eller har redan gjort det:

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/2895

Dvs den senaste.

Min är nog det med,Ver. 4 är det i vart fall

Har inte heller provat e-drive, fattar jag det rätt så skapas det en partition på disken eller vad.

Det är nog det som grabben inte fattar riktigt, och jag har inte satt mig in i det heller då jag

kört med olika diskar..

Så han behöver inte tänka på detta med CD om han väljer e-Drive..

Anders Lundberg

Grejen är att man abolut inte ska köra det från CD. Det är en stor risk för disken, eftersom Tech Tool, som zorro påpekade, kan krascha mitt i processen om den inte har tillgång till vituellt minne (vilket den naturligtvis inte kan på en CD). Vad din vän bör göra är skapa en CD, starta från den, och initiera en eDrive på sin hårddisk (finns väldigt lätta instruktioner att följa). Sen startar han om som vanligt, bort med skivan, och startar från eDrive istället (kör Tech Tool och välj "starta från eDrive"). Väl där kan han köra all reparation, defrag och vad han vill på övriga volymer på hårddisken. Utan risk för att programmet kraschar av minnesbrist.

Pocahontas

Ok, det ska jag vidarebefodra (om han inte tjyvläser här :eeeh: )

Som jag fattade det har han TechTool på hårddisken redan, så vad han ska göra är att

följa instruktionerna och skapa en eDrive, svårare är det inte.

tack för hjälpen

(lärde ju jag mig något också)

Pocahontas

Ajaj, jag läste på lite bättre, han måste skapa en CD först, från den måste han sedan skapa en e-drive.

Vad krångligt.

Han ångrar nog att han inte köpte en skiva, istället för att köpa den över Cybern

Dessutom måste man ha minst 4 GB ledigt utrymme på sin hårddisk.

Taskigt om man sitter med en iBook på 10GB och man bara har 2-3 GB kvar... :tummened:

Pocahontas

Få be honon köpa sig en extern FireWiredisk, blir enklare :lol:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...