Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Astronomitråden


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

23 minuter sedan, Alix säger:

Det kallar jag utveckling!

Roligt och sant på samma gång. 😄

Men jag är mest spänt nervös nu. Hoppas det går bra för dem på NASA. 🙏

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 661
  • Created
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

  • mikaellq

    103

  • xeric

    82

  • Alix

    66

  • Pocahontas

    61

Omni ger kortfattat en hel del inblick och fördjupning i vad JWST är och vad det kan komma att ge om det går bra hela vägen till Lagrangepunkten 2.

 

https://omni.se/ny-era-for-forskningen-superteleskopet-james-webb-har-lamnat-jorden/a/z7QPrO

 

5e644919-437c-41a9-917c-6342c1d42a09?h=3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, mikaellq säger:

James Webb Space Telescope, JWST, är nu på väg till L2, en bana runt solen längre bort än Jorden. Verkar ha gått bra så här långt. Än är det inte över. Jag kommer att vara överlycklig när de rapporterat att den kommit fram till sin bana och JWST procedur att veckla ut sig helt också gått bra. 🙏

 

https://www.jwst.nasa.gov/content/webbLaunch/whereIsWebb.html


image.png.8cb7fbb8f8059164613d2b4d6088f987.png

Jag tyckte att fransmännen betedde sig konstigt, det verkade som att motorerna startades vid 0 och att raketen flög iväg några sekunder senare.

USAs rymdfärjors motorer (relativt små, men styrbara) startades ca 6 sekunder innan lift off och om de fungerade tillräckligt bra så tändes hjälpraketerna (relativt stora och dumma, är de tända så brinner de upp) vid 0 vilket gjorde att raketen flög iväg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Jag tyckte att fransmännen betedde sig konstigt, det verkade som att motorerna startades vid 0 och att raketen flög iväg några sekunder senare.

USAs rymdfärjors motorer (relativt små, men styrbara) startades ca 6 sekunder innan lift off och om de fungerade tillräckligt bra så tändes hjälpraketerna (relativt stora och dumma, är de tända så brinner de upp) vid 0 vilket gjorde att raketen flög iväg.

Det tänkte jag också på, att motorerna startades vid 0.

 

När astronauterna åkte till månen (1968-72) så började startsekvensen 8,9 sekunder innan lift-off. Raketen hade fem motorer placerade som prickarna på en tärning. Först startades två motorer mitt emot varandra. En kvarts sekund senare de andra två mitt emot varandra och en kvarts sekund efter det startades mittmotorn. Alla motorerna brann med full kraft en dryg sekund innan lift-off. (De utvecklade då ungefär 160 miljoner hästkrafter.) Under den tiden mättes dragkraften och var den inte tillräcklig så släpptes raketen inte iväg. Ifall raketen lyfte så litet som en millimeter så fanns det inga möjligheter att sätta ner den på startplattan igen.  Vid lift-off så lossades fyra stora krokar som höll fast raketen. Det var viktigt att dessa lossades snabbt och samtidigt och de lossades med sprängladdningar, om jag minns rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Telly82 säger:

Det tänkte jag också på, att motorerna startades vid 0.

 

När astronauterna åkte till månen (1968-72) så började startsekvensen 8,9 sekunder innan lift-off. Raketen hade fem motorer placerade som prickarna på en tärning. Först startades två motorer mitt emot varandra. En kvarts sekund senare de andra två mitt emot varandra och en kvarts sekund efter det startades mittmotorn. Alla motorerna brann med full kraft en dryg sekund innan lift-off. (De utvecklade då ungefär 160 miljoner hästkrafter.) Under den tiden mättes dragkraften och var den inte tillräcklig så släpptes raketen inte iväg. Ifall raketen lyfte så litet som en millimeter så fanns det inga möjligheter att sätta ner den på startplattan igen.  Vid lift-off så lossades fyra stora krokar som höll fast raketen. Det var viktigt att dessa lossades snabbt och samtidigt och de lossades med sprängladdningar, om jag minns rätt.

Apollo 11, höghastighetskamera, 16 mm/500 fps, på startplattformen.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Apollo 11, höghastighetskamera, 16 mm/500 fps, på startplattformen.

Coolt.

Man ser hur rimfrosten skakar loss från raketen när motorerna startas. (Flytande syre och flytande väte är kallt).

Man ser också att flammorna nära motorerna är ganska mörka. Det beror på att turbinerna som drev bränslepumparna (5*53000 hästkrafter!) matades med en fet bränsleblandning, dvs all fotogen blev inte förbränd för att hålla turbinerna (relativt) kalla. De oförbrända avgaserna leddes in i kanten av dysan för att kyla dessa litet. Någon meter nedanför dysan ser man hur flammorna blir ljusare. Det är när resterna av fotogenen brunnit upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lagrangepunkt 2.
Som en artig nick till den enorma betydelsen av Upplysningstiden, den perfekta punkten för JWST-banan runt solen, synkad till jorden, är denna punkt uppkallad efter den italienskfödde (1736) matematikern Joseph-Louis Lagrange.

 

Han studerade trekroppsproblemet där man skulle placera ett föremål för att få det att "sitta fast" i förhållande till de andra två.

 

Mina historiestudier blev levande när jag såg återskapandet av ansikten av kända personer långt tillbaka i historien men också nu när vetenskapen använder 250 år gammal kunskap för att kunna se så långt tillbaka i tiden som till början av universum självt. ❣️

 

https://www.nasa.gov/topics/universe/features/webb-l2.html

 

464173main_L2_Webb_rework.jpg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filmsnutten kommer ikväll på SVT ikväll, men se den redan nu...  4 minuter lång....ikväll kan det vara för sent....

https://www.svtplay.se/video/31670770/tank-om/tank-om-sasong-1-tank-om-en-solstorm-traffade-jorden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Don't Look Up på Netflix är en annan astronomisk dystopi. Passar fint i pandemitider om man vill grotta ned sig ytterligare i elände. :) 

 

Kommenterande video med spoilers:

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Alix säger:

Don't Look Up på Netflix är en annan astronomisk dystopi. Passar fint i pandemitider om man vill grotta ned sig ytterligare i elände. :) 

 

Kommenterande video med spoilers:

 

 

 

Jag ska kika igenom ert imorgon. Har precis varit hos SVT Play och tittat på "Astronomins framsteg".

Ett mycket intressant ämne nu när även JWST är på väg ut till sin destination på Lagrangepunkt 2.

 

I kategorin "Rymden".

https://www.svtplay.se/kategori/rymden

 

Rymden.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
2021-12-26 07:48, Telly82 säger:

När astronauterna åkte till månen (1968-72) så började startsekvensen 8,9 sekunder innan lift-off. Raketen hade fem motorer placerade som prickarna på en tärning. Först startades två motorer mitt emot varandra. En kvarts sekund senare de andra två mitt emot varandra och en kvarts sekund efter det startades mittmotorn. Alla motorerna brann med full kraft en dryg sekund innan lift-off. (De utvecklade då ungefär 160 miljoner hästkrafter.) Under den tiden mättes dragkraften och var den inte tillräcklig så släpptes raketen inte iväg. Ifall raketen lyfte så litet som en millimeter så fanns det inga möjligheter att sätta ner den på startplattan igen.  Vid lift-off så lossades fyra stora krokar som höll fast raketen. Det var viktigt att dessa lossades snabbt och samtidigt och de lossades med sprängladdningar, om jag minns rätt.

Jag har roat mig med att skriva ihop en liten skrift med vad jag tycker är intressant att veta om månraketen Saturn V (eller Saturnusraketen som den kallades här i Sverige.)

Finns bifogad som pdf för den som gitter läsa. :) 

 

Saturn V.pdf

  • Tack 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...